Jump to content

Feil på instrumenter etter bytte av startmotor, jording?


Zetha

Recommended Posts

Ja, er det ikke det ene, så er det det andre... :worry:

For de av dere som leste innlegget med starteren, så fungerer den supert - motoren starter på første forsøk og alt er såre vel med den. Nå har vi imidlertid fått en jordingsfeil. Det er nærliggende å tro at starteren er feilmontert, men gubben er 100% sikker på at alt er montert tilbake slik det var på den gamle starteren. Det han tror er at kanskje noen av ledningene har løsnet under arbeidet med å finne ut av feilen med startmotoren. Det som skjer nå er at instrumentene for voltmeter og tank virker ved lavt turtall, men spretter opp på maks ved turtallsøkning. Oljetrykksmåler spretter opp på maks med en gang en vrir på tenningen, mens temperaturmåleren er helt død. Mannen min har sett over ledningene og kan ikke se noen åpenbare feil - det er vel som å leite etter nålen i høystakken. Noen som har noen forslag eller andre smarte ideer? Takknemlig for innspill :smiley:

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Link to post

Hvis det ha dykket opp etter montering av starteren finnes det jo ikke så mange muligheter.

Tegnene som vises tyder først og fremst på noe "klassisk" feil, nemlig at det mangler ordentlig minus et sted.

(Forresten: Ikke bruk "Jording/jordfeil" mens man snakker om pluss og minus på likestrømanlegg. Takk !)

Men det ville da bety at det dreier seg om noe topolt eller "1,5"-polt anlegg som eier egne minuskabler til batteri

og som gjør at motorblokket, drev, aksling, etc. er uten minustilkobling. Vanligvis.

 

Men skulle det være tilfelle da har Dere en annen og verre problem i tillegg.

I så fall er da noe "utett", slik at det finnes en minusforbindelse likevel, men en som går utenom det vanlige.

Dette kan være meget uheldig når det en gang går mye strøm (f.eks. ved kortslutning et sted, eller så enkelt at noe større forbrukere blir slått på).

I så fall kan strømmen finne seg en vei over kabler som egentlig ikke er beregnet for slike belastninger,

som vanligvis resulterer i kabelbrann, oppbrent instrumenter m.m.

Så, rett opp feilen før dette blir til noe riktig problem.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei

Joerg har gitt en grei analyse av sannsynlige årsaker og risiko. Hvordan finne ut av dette blir da neste spørsmål. Avhengig av kunnskaper og tilgjengelig koblingskjema er det ofte et møysommelig arbeid med sjekking av alle tilkoblingspunkt og hver enkelt leders isolasjon.

Synd at det ble sånn men trøsten er at det sannsynligvis er en kurant feil å fixe,- det gjelder bare å finne den.

Stå på det er mye igjen av sommeren :-)

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...