Spirit`ist Startet 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2012 (redigert) Skulle bytte impeller, og det gikk ikke "helt" etter plannen.... Det begynte med at impelleren fra Maritim var feil - oppdaget dette før den gammle var ute, men det skyltes jo at avdragerverktøyet jeg også kjøpte var ubrukelig. Vel, så galt var det ikke. Impellerem som sitter der, så OK, og pumper som den skal. MEN, ved montering av lokket på pumpehuset knekker en av skruene. Tok ikke i, i det hele tatt, men messingenvar blitt "myk", så jeg dro kort og godt av hode på bolten. Yanmar art.nr på boltene er 119175 - 42620. Noen som vet hvilken dimmenjson disse boltene er? mm og gjengestigning? Regner med at de er av messing for ikke å korodere sammen med pumpehuset. Vil det fungere med syrefaste bolter? Redigert 7.Juli.2012 av Spirit`ist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Hei, Jeg har byttet ut alle skruene på impellerlokket med syrefaste skruer med sekskanthode på min 6LY2. Husker ikke dim. Men det var mm. og standard gjenger. Intet problem å få tak i. Tok ut hele pumpa ifm. denne jobben, da flere skruer var røket. Sikkert pga. overspenning. Byttet ikke impeller ifm. denne jobben da impeller kun hadde 800 timer og 7 år på baken, og så ut som ny. Man bytter ikke impeller i hytt og pine på en slik kvalitetsmotor. det er unødvendig. Men det finnes ett genialt impellerverktøy til denne motoren som du bare må ha når impellerbytte er påkrevet. Fås kjøpt her. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Hei, og takk for svar! Det var jo på dette med tid jeg bommet. Fikk det for meg at jeg skulle skifte impeller til tross for at den bare er 4 år/290 timer. Virket som en god ide.......Kunne jeg ha spart meg hele greia, for egentlig lever jeg etter følgende motto; Ting som er i orden skal ikke repareres! Det blir ferie med en bolt i minus. Har sjekket, og det er ikke noe drypp fra pumpehuset. Tror også jeg skal klare og få ut den knekte bolten uten og ta av hele pumpehuset. Kjøper verktøy :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.