T-Sa Startet 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2012 Hei, i mitt første innlegg her søker jeg råd fra andre som forhåpentligvis har funnet løsningen på min utfordring! Jeg har en Mariner 30 HK fra 1981 (bygget av Yamaha, modell 689) som etter en ikke planlagt oversomring på land har blitt veldig treg i styrebevegelsen (med styrekabel avmontert, så det _er_ motoren). Jeg tenkte å smøre opp med dertil egnet fett, men kan ikke finne noen smørenippel i øverste del av styreakslingen. Hvor er det meningen at fettet skal nå fram dit fra? På babord side av den ytre styreakslingen av motoren ser jeg en skrue som jeg regner med er til for justering av styre-friksjonen. Selv med denne skruen helt ute er styreaksjonen veldig treg. Uten tilgjengelig verkstedshåndbok trenger jeg tips om hvordan jeg skal få fikset dette. Har lest om at noen har varmet opp styreakslingen med varmluftpistol evt. propanbluss og dermed klart å smelte bort "ulumskheter" - kan noen bekrefte denne fremgangsmåten som formålsnyttig? Hvis ikke, har noen tips om hvordan man skal demontere styreakslingen? Mange takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Hei og velkommen til Båtplassen! Er det ikke 2 greasenipler på 'svinghylsa' øverst på motorstammen? Sitér dette innlegget Link to post
T-Sa Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Takk for svar! Jo, det er to smørenipler foran på "oppvipp-akslingen" (den styrekabelen kan føres gjennom), pluss en bak denne nær låsepinnen på styrbord side. Men jeg klarte ikke å få noe fett bakover fra disse niplene og bakover til styreakslingen. Men det er greit å vite at smørefettet til styreakslingen skal presses bakover fra de to niplene foran. Men siden det er tett; er den foreslåtte fremgangsmåten å varme opp området bakenfor de nevnte smøreniplene noe å satse på? Jeg vil nødig begynne mine "reparasjoner" med å ødelegge noe . . . . mot bedre kollektiv viten :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 har du prøvd med penetrerende olje først? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
T-Sa Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 (redigert) har du prøvd med penetrerende olje først? Ja, både i klemskruehullet og ved øvre overgang mellom motor og styrebrakett. Så langt med minimal til ingen effekt, men når det er sagt, så rant mesteparten ned mot gearhuset (på utsiden). Har ikke hatt mulighet til å ta motoren av båten og legge den ned på siden ennå. Redigert 8.Juli.2012 av T-Sa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
T-Sa Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Så etter mye penetrerende olje, tid, mer penetrerende olje, smørende olje og mye frem-og -tilbakesvinging for å prøve å "løsne opp" bevegelsen så er status; litt lettere gange, men ennå for treg for styresnekken. Er nå i ferd med å demontere styrebraketten for å rense ut all gammelt smuss. Så vidt jeg kan se av deleskissen for motoren (<http://turl.no/l1t>) ser det ikke ut til å være noen skruer/bolter som holder den fast i aksialretningen? Har koblet av gearsjalterkoblingen, og tatt av klem-dekslene som holder styreaklingen på plass mellom tre gummiklosser, men med moderat håndkraft får jeg ikke styrebraketten nedover langs styreakslingen. Motoren ligger horisontalt, bare så det er sagt. Tenkte jeg skulle spørre om videre tips før jeg begynner å bruke større krefter . . . Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Hva med å prøve og skru ut smøreniplene og sprøyte penetrerende olje rett inn i hullene? Da kommer ihvertfall oljen rett dit den skal. Så kan du med det samme sjekke om niplene er tette, evt. skifte dem... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Varm gjerne med en varmluftpistol mens du jokker frem og tilbake, det er jokking som skal til. Det kan og være lurt å borre inn en ekstra nippel eller 2 på egnet plass, her kan du og lage "en trakt" for penetrerende olje før du setter nipler på plass og presser ny grease inn. La de gamle være ute når du presser på de nye slik at gammel dritt finner veien ut, igjen er det lurt med varme Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
T-Sa Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Hva med å prøve og skru ut smøreniplene og sprøyte penetrerende olje rett inn i hullene? Da kommer ihvertfall oljen rett dit den skal. Så kan du med det samme sjekke om niplene er tette, evt. skifte dem... Takk for forslaget - jeg prøvde faktisk dette, men kunne ikke se at noe av oljen "forsvant" innover dit den skulle. En annen sak er at smøreniplene foran på oppvipp-akselen på denne motoren sitter så nær en kant at det ikke er mulig å få en standard fettpresse-kobling innpå niplene. Noe som sannsynligvis har vært en kilde til frustrasjon for også tidligere eiere/serviceverksteder, med jevnt økende alder på det innpressende fettet som resultat. Sitér dette innlegget Link to post
T-Sa Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Varm gjerne med en varmluftpistol mens du jokker frem og tilbake, det er jokking som skal til. Prøvde dette, og fikk myket opp bevegelsen noe - men ikke nok til at styringen ville fungere normalt. Neste skritt ble gravitasjonsassistert jokking, igjen med hjelp av et propanbluss. Da fikk jeg endelig løsnet opp styrebraketten, slik at jeg kunne komme til styreakslingen og vaske bort inntørket fett og smøre med nytt. Tror kanskje prosessen lettest kan beskrives med et bilde: Det kan og være lurt å borre inn en ekstra nippel eller 2 på egnet plass, her kan du og lage "en trakt" for penetrerende olje før du setter nipler på plass og presser ny grease inn. La de gamle være ute når du presser på de nye slik at gammel dritt finner veien ut, igjen er det lurt med varme Vil definitivt prøve å finne et smartere sted å plassere et par ekstra smørenipler, spesielt siden de eksisterende ikke kan nås med en standard fettpressehylse. Men siden motorens styring nå omsider virker, har jeg tenkt å tilbringe noen timer på vannet først. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Kan være lurt med tilgjengelige nippler ja Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.