Jump to content

Mariner 30A 1981 - treg styring


T-Sa

Recommended Posts

Hei,

 

i mitt første innlegg her søker jeg råd fra andre som forhåpentligvis har funnet løsningen på min utfordring!

 

Jeg har en Mariner 30 HK fra 1981 (bygget av Yamaha, modell 689) som etter en ikke planlagt oversomring på land har blitt veldig treg i styrebevegelsen (med styrekabel avmontert, så det _er_ motoren). Jeg tenkte å smøre opp med dertil egnet fett, men kan ikke finne noen smørenippel i øverste del av styreakslingen. Hvor er det meningen at fettet skal nå fram dit fra?

 

På babord side av den ytre styreakslingen av motoren ser jeg en skrue som jeg regner med er til for justering av styre-friksjonen. Selv med denne skruen helt ute er styreaksjonen veldig treg.

 

Uten tilgjengelig verkstedshåndbok trenger jeg tips om hvordan jeg skal få fikset dette. Har lest om at noen har varmet opp styreakslingen med varmluftpistol evt. propanbluss og dermed klart å smelte bort "ulumskheter" - kan noen bekrefte denne fremgangsmåten som formålsnyttig? Hvis ikke, har noen tips om hvordan man skal demontere styreakslingen?

 

Mange takk for svar!

Link to post

Takk for svar!

 

Jo, det er to smørenipler foran på "oppvipp-akslingen" (den styrekabelen kan føres gjennom), pluss en bak denne nær låsepinnen på styrbord side. Men jeg klarte ikke å få noe fett bakover fra disse niplene og bakover til styreakslingen. Men det er greit å vite at smørefettet til styreakslingen skal presses bakover fra de to niplene foran.

 

Men siden det er tett; er den foreslåtte fremgangsmåten å varme opp området bakenfor de nevnte smøreniplene noe å satse på? Jeg vil nødig begynne mine "reparasjoner" med å ødelegge noe . . . . mot bedre kollektiv viten :-)

Link to post

har du prøvd med penetrerende olje først?

 

Ja, både i klemskruehullet og ved øvre overgang mellom motor og styrebrakett. Så langt med minimal til ingen effekt, men når det er sagt, så rant mesteparten ned mot gearhuset (på utsiden). Har ikke hatt mulighet til å ta motoren av båten og legge den ned på siden ennå.

Redigert av T-Sa (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Så etter mye penetrerende olje, tid, mer penetrerende olje, smørende olje og mye frem-og -tilbakesvinging for å prøve å "løsne opp" bevegelsen så er status; litt lettere gange, men ennå for treg for styresnekken.

 

Er nå i ferd med å demontere styrebraketten for å rense ut all gammelt smuss. Så vidt jeg kan se av deleskissen for motoren (<http://turl.no/l1t>) ser det ikke ut til å være noen skruer/bolter som holder den fast i aksialretningen? Har koblet av gearsjalterkoblingen, og tatt av klem-dekslene som holder styreaklingen på plass mellom tre gummiklosser, men med moderat håndkraft får jeg ikke styrebraketten nedover langs styreakslingen. Motoren ligger horisontalt, bare så det er sagt.

 

Tenkte jeg skulle spørre om videre tips før jeg begynner å bruke større krefter . . .

Link to post

Varm gjerne med en varmluftpistol mens du jokker frem og tilbake, det er jokking som skal til. Det kan og være lurt å borre inn en ekstra nippel eller 2 på egnet plass, her kan du og lage "en trakt" for penetrerende olje før du setter nipler på plass og presser ny grease inn. La de gamle være ute når du presser på de nye slik at gammel dritt finner veien ut, igjen er det lurt med varme

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hva med å prøve og skru ut smøreniplene og sprøyte penetrerende olje rett inn i hullene? Da kommer ihvertfall oljen rett dit den skal. Så kan du med det samme sjekke om niplene er tette, evt. skifte dem...

Takk for forslaget - jeg prøvde faktisk dette, men kunne ikke se at noe av oljen "forsvant" innover dit den skulle.

 

En annen sak er at smøreniplene foran på oppvipp-akselen på denne motoren sitter så nær en kant at det ikke er mulig å få en standard fettpresse-kobling innpå niplene. Noe som sannsynligvis har vært en kilde til frustrasjon for også tidligere eiere/serviceverksteder, med jevnt økende alder på det innpressende fettet som resultat.

Link to post

Varm gjerne med en varmluftpistol mens du jokker frem og tilbake, det er jokking som skal til.

Prøvde dette, og fikk myket opp bevegelsen noe - men ikke nok til at styringen ville fungere normalt.

 

Neste skritt ble gravitasjonsassistert jokking, igjen med hjelp av et propanbluss. Da fikk jeg endelig løsnet opp styrebraketten, slik at jeg kunne komme til styreakslingen og vaske bort inntørket fett og smøre med nytt. Tror kanskje prosessen lettest kan beskrives med et bilde:

 

mariner_loest_859.jpg

 

 

Det kan og være lurt å borre inn en ekstra nippel eller 2 på egnet plass, her kan du og lage "en trakt" for penetrerende olje før du setter nipler på plass og presser ny grease inn. La de gamle være ute når du presser på de nye slik at gammel dritt finner veien ut, igjen er det lurt med varme

 

Vil definitivt prøve å finne et smartere sted å plassere et par ekstra smørenipler, spesielt siden de eksisterende ikke kan nås med en standard fettpressehylse. Men siden motorens styring nå omsider virker, har jeg tenkt å tilbringe noen timer på vannet først.

Link to post

Kan være lurt med tilgjengelige nippler ja

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...