Gega Startet 7.Juli.2012 Del på Facebook Startet 7.Juli.2012 Hei. Jeg har en Rana 530 HT med Yamaha F50 motor som jeg ikke får mer enn 5200 o/min, dette er en motor som bør klare rundt 5500 - 6000 o/min på full hendel:-) Propellen som står på nå er 11 1/8 - 13....jeg har en annen propell liggende som er 11 5/8 - 12, vil den sistnevnte gi meg mer turtall enn den som står på nå? Bare for å ha det sagt, jeg er ikke så flink eller har noe særlig erfaring med propellvalg, så her trenger jeg hjelp fra dere:-) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Ingar Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Istedet for å gruble over dette, hvorfor ikke teste med den andre propellen... Med så små forskjeller er dette den eneste måten å finne svaret på. Og det er ikke bare turtallet det kommer an på, om to propeller gir samme turtall på toppfart vil den med størst diameter sitte bedre i vannet under akselerasjon og med last i båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 12" burde gi ca 5500 og være bedre egnet. Du får prøve. (Iflg min Yamaha pusher så er det viktig på 4-takterne at de oppnår rett turtall) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gega Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Takk for svar, jeg er på hytta nå men skal prøve å bytte propell når jeg kommer hjem, om det ikke endrer seg så kommer jeg tilbake med nye spørsmål til dere:-)) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.