Jump to content

Volvo Penta MD 21 ferskvannspumpe ødelagt (ferie ødelagt?)


BØstrøm

Recommended Posts

Midt i Volvo Pentaland (Fiskebackskil) går ferskvannspumpa istykker, og ingen kan hjelpe meg(høysesong. Beslutter å seile over til Kristiansand, og etterfylle vann ved motorgange. Her ligger jeg nå med dårlig magefølelse. Vannlekkasjen ved ferskvannspumpa øker, og det vakler i det dieselelektriske, sannsynligvis fordi viftereimen hiver vann rundt dynamo, og ellers i motorrommet.Har bestilt renovert pumpe fra Gøteborg, men gruer meg til å skru. Har ellers forsøkt å lese det som står i verkstedmanual, og det ser jo relativt lett ut å skru løs pumpen. Såvidt jeg forstår må varmeveksler demonteres først, og deretter vannpumpa. Er det noen her som har gjort det samme? Jeg er ikke mekaniker, og vil nødig begynne å skru, for deretter å bli liggende fast i havn fordi jeg skrur istykker noe på varmeveksler eller lignende. Regner med at det går an å lage pakning av "pakningspapp"til varmeveksler for tilbakemontering? Det samme til vannpumpa hvis det ikke følger med (kommer Poste Restante forhåpentligvis på tirsdag). Er det bare å begynne å skru? I hjemmehavn ville jeg ha begynt for lenge siden, men der blir liksom konsekvensene av ett problem som dukker opp mindre, og hjelpen er lettere tilgjengelig pga. kjentmannsmomentet. Håper noen har kommentar på dette.

Link to post
Share on other sites

Enig med Håp, men det kommer jo an på hvor stor lekkasjen er. Disse pumpene begynner normalt å lekke over langt tid, har det oppstått plutselig må det være noe ekstraordinært som har skjedd. Da ville jeg iallfall vurdert å bytte den.

Du sier ikke hvilken modell du har, men er det B så bør bytte av pumpe være problemfritt. Om pakningen må byttes går det jo an å bruke pakningssilikon etc., regner med at du får tak i dette i byen.