Jump to content

Volvo Penta MD 21 ferskvannspumpe ødelagt (ferie ødelagt?)


BØstrøm

Recommended Posts

Midt i Volvo Pentaland (Fiskebackskil) går ferskvannspumpa istykker, og ingen kan hjelpe meg(høysesong. Beslutter å seile over til Kristiansand, og etterfylle vann ved motorgange. Her ligger jeg nå med dårlig magefølelse. Vannlekkasjen ved ferskvannspumpa øker, og det vakler i det dieselelektriske, sannsynligvis fordi viftereimen hiver vann rundt dynamo, og ellers i motorrommet.Har bestilt renovert pumpe fra Gøteborg, men gruer meg til å skru. Har ellers forsøkt å lese det som står i verkstedmanual, og det ser jo relativt lett ut å skru løs pumpen. Såvidt jeg forstår må varmeveksler demonteres først, og deretter vannpumpa. Er det noen her som har gjort det samme? Jeg er ikke mekaniker, og vil nødig begynne å skru, for deretter å bli liggende fast i havn fordi jeg skrur istykker noe på varmeveksler eller lignende. Regner med at det går an å lage pakning av "pakningspapp"til varmeveksler for tilbakemontering? Det samme til vannpumpa hvis det ikke følger med (kommer Poste Restante forhåpentligvis på tirsdag). Er det bare å begynne å skru? I hjemmehavn ville jeg ha begynt for lenge siden, men der blir liksom konsekvensene av ett problem som dukker opp mindre, og hjelpen er lettere tilgjengelig pga. kjentmannsmomentet. Håper noen har kommentar på dette.

Link to post
Share on other sites

Enig med Håp, men det kommer jo an på hvor stor lekkasjen er. Disse pumpene begynner normalt å lekke over langt tid, har det oppstått plutselig må det være noe ekstraordinært som har skjedd. Da ville jeg iallfall vurdert å bytte den.

Du sier ikke hvilken modell du har, men er det B så bør bytte av pumpe være problemfritt. Om pakningen må byttes går det jo an å bruke pakningssilikon etc., regner med at du får tak i dette i byen.

Om ikke så har de både pakningsmateriale i forskjellige varianter (gummikork er best til dette) og silikon på Biltema på Sørlandssenteret. God bussforbindelse. Kjøp samtidig et sett med hullpiper for å stanse hull til boltene.

 

Radiatortett fungerer neppe da dette er en roterende keramisk pakning.

 

En annen ting var at det ville vært nyttig og visst hvilket firma som kunne levere overhalt pumpe, vi har hatt noen tråder på forumet om dette da nye er umulig å få tak i og dette er første gang jeg hører om salg av overhalte.

 

Lykke til!

 

PS: Servicemanualen ligger i arkivet.

Link to post
Share on other sites

Radiatortett fungerer neppe da dette er en roterende keramisk pakning.

Virket for meg på en Perkins 4.236. Ellers enig med deg i at det ikke burd virke på en roterende pakning. Kanskje holdt såpass mye av kanelen seg flytende i kjølevannet at den tettet etterhvert?

Som nødløsning bør det være verdt forsøket, koster lite og kan ikke gjøre skade av betydning.

Link to post
Share on other sites

Søk på Blocket.se etter volvo på båter og tilbehør. Mailadresse: davidmekaniska.se. Har alt av byttedeler. Måtte ut med 2500,- inkl frakt for overhalt pumpe. Ellers fant jeg ut at det fantes nye å få tak i, men disse kostet ca.7500,- SVK.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

<p>Har bestemt meg, og har begynt å skru. Klarer ikke å skille varmeveksler fra motor, og er betenkt på å bruke for mye makt. Må varmeveksler deles i 2 for å skille den fra motoren? Pakninger og hullpiper er kjøpt på Biltema idag, i kombinasjon med dyreparkbesøk med barna. Alt vel så langt, det eneste som mangler er at jeg ødelegger ett eller annet i min iver etter å reparere. Noen som har gjort dette før, og vet om spesielle triks. Synes manualen er generell og overfladisk. Tar ikke for seg demontering for å komme til ferskvannspumpa, men snarere enn "plukke ifrahverandre" hele motoren oppskrift. Er det meninga å trekke bare i øyet oppe på varmeveksleren?

Redigert av BØstrøm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK. Tråden kan avsluttes. 2 muttere nede i varmeveksleren, som holder termostaten må løsnes. Videre må luftfilteret av, og man kommer til en bolt som sitter fra innsiden av eksosmanifolden og holder varmeveksleren. Dermed gikk varmeveksleren av som en drøm. Takk for tips og gode råd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...