BØstrøm Startet 8.Juli.2012 Del på Facebook Startet 8.Juli.2012 Midt i Volvo Pentaland (Fiskebackskil) går ferskvannspumpa istykker, og ingen kan hjelpe meg(høysesong. Beslutter å seile over til Kristiansand, og etterfylle vann ved motorgange. Her ligger jeg nå med dårlig magefølelse. Vannlekkasjen ved ferskvannspumpa øker, og det vakler i det dieselelektriske, sannsynligvis fordi viftereimen hiver vann rundt dynamo, og ellers i motorrommet.Har bestilt renovert pumpe fra Gøteborg, men gruer meg til å skru. Har ellers forsøkt å lese det som står i verkstedmanual, og det ser jo relativt lett ut å skru løs pumpen. Såvidt jeg forstår må varmeveksler demonteres først, og deretter vannpumpa. Er det noen her som har gjort det samme? Jeg er ikke mekaniker, og vil nødig begynne å skru, for deretter å bli liggende fast i havn fordi jeg skrur istykker noe på varmeveksler eller lignende. Regner med at det går an å lage pakning av "pakningspapp"til varmeveksler for tilbakemontering? Det samme til vannpumpa hvis det ikke følger med (kommer Poste Restante forhåpentligvis på tirsdag). Er det bare å begynne å skru? I hjemmehavn ville jeg ha begynt for lenge siden, men der blir liksom konsekvensene av ett problem som dukker opp mindre, og hjelpen er lettere tilgjengelig pga. kjentmannsmomentet. Håper noen har kommentar på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Du kan jo prøve med radiatortett eller kanel som en midlertidig løsning. Ikke sikkert det hjelper, og du bør nok spyle gjennom kjøleanlegget når du får skiftet pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Takker for tips. Betyr det at du ville latt være "å skru"? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Hvis det hjelper hadde jeg ventet med å skru til du er hjemme eller absolutt må. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Enig med Håp, men det kommer jo an på hvor stor lekkasjen er. Disse pumpene begynner normalt å lekke over langt tid, har det oppstått plutselig må det være noe ekstraordinært som har skjedd. Da ville jeg iallfall vurdert å bytte den. Du sier ikke hvilken modell du har, men er det B så bør bytte av pumpe være problemfritt. Om pakningen må byttes går det jo an å bruke pakningssilikon etc., regner med at du får tak i dette i byen. Om ikke så har de både pakningsmateriale i forskjellige varianter (gummikork er best til dette) og silikon på Biltema på Sørlandssenteret. God bussforbindelse. Kjøp samtidig et sett med hullpiper for å stanse hull til boltene. Radiatortett fungerer neppe da dette er en roterende keramisk pakning. En annen ting var at det ville vært nyttig og visst hvilket firma som kunne levere overhalt pumpe, vi har hatt noen tråder på forumet om dette da nye er umulig å få tak i og dette er første gang jeg hører om salg av overhalte. Lykke til! PS: Servicemanualen ligger i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Radiatortett fungerer neppe da dette er en roterende keramisk pakning. Virket for meg på en Perkins 4.236. Ellers enig med deg i at det ikke burd virke på en roterende pakning. Kanskje holdt såpass mye av kanelen seg flytende i kjølevannet at den tettet etterhvert? Som nødløsning bør det være verdt forsøket, koster lite og kan ikke gjøre skade av betydning. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Søk på Blocket.se etter volvo på båter og tilbehør. Mailadresse: davidmekaniska.se. Har alt av byttedeler. Måtte ut med 2500,- inkl frakt for overhalt pumpe. Ellers fant jeg ut at det fantes nye å få tak i, men disse kostet ca.7500,- SVK. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Manglet en 's' der, her er websiden: http://www.davidsmekaniska.se/ Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Får også tak i disse pumpene nye på e-bay. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 (redigert) <p>Har bestemt meg, og har begynt å skru. Klarer ikke å skille varmeveksler fra motor, og er betenkt på å bruke for mye makt. Må varmeveksler deles i 2 for å skille den fra motoren? Pakninger og hullpiper er kjøpt på Biltema idag, i kombinasjon med dyreparkbesøk med barna. Alt vel så langt, det eneste som mangler er at jeg ødelegger ett eller annet i min iver etter å reparere. Noen som har gjort dette før, og vet om spesielle triks. Synes manualen er generell og overfladisk. Tar ikke for seg demontering for å komme til ferskvannspumpa, men snarere enn "plukke ifrahverandre" hele motoren oppskrift. Er det meninga å trekke bare i øyet oppe på varmeveksleren? Redigert 9.Juli.2012 av BØstrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Det høres ut som A-typen du har. Jeg har den og har vært av med veksleren. Det var et helsike. Reimhjulet foran må av, og oppunder veksleren er det også noen skruer du vanskelig kommer til. Tvi tvi Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 OK. Må saltvannspumpen av, eller kan den henge når skruene er løsnet. Måtte du dele varmeveksleren? Og ja.. Det er A jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 OK. Tråden kan avsluttes. 2 muttere nede i varmeveksleren, som holder termostaten må løsnes. Videre må luftfilteret av, og man kommer til en bolt som sitter fra innsiden av eksosmanifolden og holder varmeveksleren. Dermed gikk varmeveksleren av som en drøm. Takk for tips og gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Fikk du tak i ny pumpe? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
BØstrøm Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Har bestilt overhalt byttepumpe fra Davids Mekaniska i Gøteborg. Venter og venter..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.