Jump to content

iSailor på iPad

moliner

Recommended Posts

Etter å ha lest mye att og frem om kartprogrammer til iPad så velger eg og installere iSailor i stedet for navionics for det får mest skryt i diverse båtforum. (Her på sidene blant annet) Det første eg der etter å ha kjøpt og installert det er att 2 grunner som ligger like utenfor stuevinduet mitt er merket med feil dybde.... Dei er henholdsvis 2,3 og 3,0 meter dype. I iSailor sitt kart er dei merket med 7,0 og 11,0 meter dybde. Nytter jo ikkje hvor bra det er å navigere etter om man ikkje kan stole på dybdene... Flere som kjenner til denne problemstillingen?

Installerte ISailor før jeg dro på hentetur på nybåten nå forrige uke. Vi gikk blant annet gjennom ett stort område med øyer og masse skjær - jeg sjekka hele tiden dybdene i ISailor mot dypdene på papirkartet og fant ingen store avvik som jeg kan huske. Synes selve programmet fungerte knirkefritt.

(edit: skrivefeil)

Redigert av Atrox (see edit history)
  • 9 måneder senere...

Har nå prøvd iSailor på iPad, men er missfornøyd! Rotete kart og enkelte kartsammenføyinger er tatt i forskjellig målestokk, slik at deler av kartet er uleselig inntil du endrer zoomingen. Å lage ruter på padda med denne app er krøkkete. Er det bare jeg som har trøbbel med dette?

Noen nevner SeaPilot... Kanskje den er bedre?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 4 år senere...

Dette er en gammel streng (4 år).

De som er klare for oppdateringer er gratis demo kartsnutter.

Det kartet som har lagt seg inn, er ukjent for meg.

.

Har nå brukt iSailor i siste 3 år, kjøpt til tilleggsenheter og er ganske fornøyd.

Men ikke funnet ut hvordan få kurs OPP.....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 3 år senere...

Jeg sliter plutselig med å få sailor til å vise kurs opp på min iPad pro. Dette har fungert tidligere. Jeg får frem samme valg som på skjermbilder ovenfor (som postet av zlidal) men COG Up og de andre valgene er grået ut - det eneste valget er North up. 

Jeg har avinstallert appen og installert på nytt men uten hell. 

Takknemlig om noen har tips hva som er galt.

Kan legge til at kurs opp fungerer på appen fra min iPhone.

Redigert av mbm (see edit history)
navid skrev 25 minutter siden:

Min iPad med iSailor må være i bevegelse for å få COG opp. Du får teste om det er likedan hos deg. :flag:

Takk for innspill, desverre så fungerer ikke COG selv om iPad er i bevegelse. I dag er første gang jeg bruker iPaden til navigasjon denne sesongen, og den viste også en del feil hvor båten befant seg på kartet. Alt fungerte som normalt i fjor så dette var rart. 

Gunga Din skrev 41 minutter siden:

Hvor kommer GPS-signalet fra ?

Bruker innebygget GPS. 

Oppdatering og løsning: Som nevnt så fungerte iSailor som normalt på min iPhone, det var kun på ipaden at appen trøblet. Etter å ha gått igjennom alle innstillinger flere ganger, samt avinstallert og installert appen på nytt et par ganger, så valgte jeg å nullstille alle innstillinger på hele ipaden. Når heller ikke dette løste problemet, så slettet jeg alt innhold og alle innstillinger, og nå ser endelig alt ut til å fungere som normalt. 

• 1 år senere...

Virker rart, nå har jeg ikke latt det gå så lang tid, men kart for Danmark og Sør-Norge som jeg kjøpte i fjor forsvant nå ikke når de gikk ut.
1759705620_IMG_0051(1).PNG.1cd383d92737964a14b0ae3d73fb7292.PNG

Du har prøvd å kjøre Restore på kartene dine?

Står heller ingenting om at gamle kart fjernes i Appstore, men tvert i mot:
IMG_050.PNG.bdfd9e4221fc12b5df55db381e878d70.PNG

Om man skulle klage på noe er det vel i tilfelle at de sist skrev en linje kode for 4 år siden, så det skjer ikke så mye akkurat...

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

• 1 år senere...

Som det fremgår av screenshot av isailor på ipad, vises ikke detaljer/dybder på Kallø-Knippla...Det samme gjelder mange andre steder også på svenskekysten..(Kart skal være oppdatert i sommer, men nå har jeg vært mange steder i Danmark/Tyskland hvor det viser seg at kartene ikke er oppdatert! Kartet er Baltic Sea Western part. Har Navionics kart på plotter og opencpn på macbook og begge de to sistnevnte har oppdaterte kart og det er mange til dels store forskjeller på bøyer etc. Har alltid likt iSailor, men nå vurderer jeg å kutte denne..Får heller ikke svar fra kundeservice mer!

Noen som har det samme på sine iSailor kart?

IMG_1518.png.f2c74a671507ea504c9054b160e6da64.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...