Jump to content

AQAD 41A, tips for justering av dieselpumpe.?

Neros

Recommended Posts

Jeg har 2 av disse, hvor den ene er litt lat på høyt turtall.

Dvs de opleves som like spreke opp mot 2700 rpm, men etter dette henger BB motor etter..

Har sjekket filtre, fødepumper, og turbotrykk.

Ladetrykk på BB motor er 1,5 bar ved 3000rpm, men den henger etter SB motor opp mot 3500.

SB motor oppnår 3700 mens BB motor stopper ved 3500.

Jeg mistenker mangel av diesel ved høyt turtall, og kunne tenkt meg å øke mating fra pumpe noen små hakk for å se om dette hjelper..

Er det noen som kan gi meg noen tips om hvilken skrue man stiller og om man justerer inn eller ut for å øke fuel flow..?

Sjekk dysene dine og nikkepumpa før du begynner å stille på pumpa. Du kan ha fått noe på propellen, den får ikke nok diesel, turboen er sliten, mange muligheter.

Men begynner du med pumpa kan du lage deg et nytt problem som blir dyrt å få justert på plass igjen. Det er en grunn til at skruen er plombert.

Svart (redigert)

Har utelukket fødepumpe, filtre, propeller er nye og turbo er i orden..

Motor starter umiddelbart på starter, ryker ikke og går ikke varm.

Problemet har vært der konstant siden jeg kjøpte båten, ikke blitt bedre/dårligere de snaue 1000 nm jeg har kjørt båten.

Er klar over at pumpen skal man ikke tulle med, men dette er for å eve komme videre i feilsøkingen...

Om man justerer opp pumpen, kan man vel bare justere ned igjen om det ikke gir ønsket resultat (?)

Redigert av Neros (see edit history)

Jeg kom til å tenke på noe jeg leste for en tid tilbake... Det sitter en slange som går mellom innsugsmanifoil og pumpe. Var det ikke slik at denne mater ladetrykk til pumpe, som via en stang/stempel øker fuel flow dersom ladetrykk er ok på høyt turtall ? Mener å ha lest at denne stangen/stempelet kan ruste fast..

Noen som kan gi en beskrivelse av demontering og sjekk av denne..?

Er vel greit å få sjekket dette før just av pumpen, vil jeg tro..

Du har ikke noe justering på turbo her , det er ikke noe problem å justere opp på pumpa , ta av den plomperte plast hylsa bak på pumpa , her sitter det en 13mm mutter på en 8mm bolt med skrutrekker spor , løsne 13mm mutter og skru bolten 1 omdreining inn , husk å telle så du vet hvor mye du skrur , hjelper dette ,men ikke nok skru 1 omdreining til ,blir det for mye vil det den bare effekten øke mere en den andre motoren , er turbo dårlig , eller slitt vil den begynne å ryke mere

dette er ikke farlig! jeg har selv en 31 motor som pumpetrykket er justert helt opp og da går den veldig bra , en effekt økning fra 130 hk til ca 150 har jeg nok fått , bedre å ha en motor som jeg er fornøyd med en å irritere seg over dårlig motor kraft , har jeg den i 5 år så er jeg glad en 8 år å lite fornøyd med motorkraften!

det er alt for mange "synsere" som sier at en ikke må ,og det bryr jeg meg ikke noe om , skru opp og juster å bli fornøyd , husk at du ikke bruker motorene mange timer pr år at dette varer lenge ;-)

Tok en liten justering og test i kveld.

Skrudde skruen inn 270 grader, da stoppet den på en påklemt messinghylse på det gjengete partiet av skruen. Vet ikke funksjonen til denne hylsen, mulig satt som en absolutt endestopp for videre justering inn (?)

Utfordret ikke skjebnen ved å skrue denne av.

Resultatet med min justering var en marginal forbedring av effekt mellom 2800 og 3200 rpm. Over dette virker den fortsatt som litt lat... :-(

jeg kan ikke annbefale noen å justere opp pumpa , men jeg fjernet den påklemte sperra og skrudde inn helt i bunn så langt det gikk så 1 omd ut ,effekten på min Tamd 31 A var som natt og dag ,bruker mye Diesel ved 4000omd ,men jeg har en båt som jeg er tilfreds med masjer fint 15 knop med 5 personer ,fulle tanker og ferie last , topp er da va 17knop , økonomifart er ca 12 knop ,har kjørt sån i ca 4 sesonger nå og motoren er fremdeles topp stand

forbruk ved 15knop og topp lastet ca 30liter pr,time ,12knop ca10 liter , 6-7 knop ca 4 liter

• 3 år senere...

Jeg har en AQAD 30A som ryker mye ved oppstart, det er for så vidt greit for en slik motor. Når motoren er varm å jeg slakker ned å går på tomgang legger det deg et røykteppe rund båten.

Lurer på om tenningen er rett stilt.

Kan jeg stille på tenningen/vri på dieselpumpen når motoren er i gang ?

Kan det være andre årsaker til mye røyk ved tomgang/varm motor?

Jeg har en AQAD 30A som ryker mye ved oppstart, det er for så vidt greit for en slik motor. Når motoren er varm å jeg slakker ned å går på tomgang legger det deg et røykteppe rund båten.

Lurer på om tenningen er rett stilt.

Kan jeg stille på tenningen/vri på dieselpumpen når motoren er i gang ?

Kan det være andre årsaker til mye røyk ved tomgang/varm motor?

nei pumpa sitter fast den , på venstre side av motoren sett bakfra. Tror nok det er andre årsaker til at det ryker.. ☺

Studer feks denne:

http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Tuning_Land_Rover_Tdi_engines_Rev_2.pdf

Dette er for VE pumpe med røykbegrenser/ trykk kompensator/ LDA kompensator osv.. Mange forskjellige kallenavn. Høres ut som det er sånn pumpe du har.

Røykbegrenseren har en vesentlig innvirkning, og øker diesel mengden proporsjonalt med ladetrykket. Alle justeringer har en sammenheng så det er viktig å lese seg opp på dette før man begynner å tukle. For all del loggfør hvordan det står før man begynner og alt som blir gjort.

Å bare sette igang med stille opp dieselmengde på pumpe eller tukle med innsprøytningspunktet bør man ikke gjøre selv.

Da jeg stod bøyd over dieselmotorer og skrudde var det aller første å vite hvilke tilstand motoren var i .

Motoren din er over 30 år og hvilket vedlikehold har den fått tidligere?

I løpet av de årene kan mye ha skjedd.

Er ikke få som har opplevd at dieselpumpen har hatt fuktighet i dieselen så den er ute å kjøre på en eller flere sylindre. Det betyr at de andre sylindrene må slite mye mer og eksostemperaturen på disse kan være langt over anbefalt fra produsent.  På tomgang kan, jeg sier kan, dette gi deg problem med uforbrent diesel i kjølevannet akter.

Tilstand på dysene?

Hvordan er det med kompresjonen?

Har motoren alltid røykt?

Jeg har tidligere fortalt her om "Reodorer" som bare ukritisk pøste på med mer diesel men viste seg etter hvert at årsaken var at motor var utslitt.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...