Jump to content

Kartplotteren (Standard Horison) viser feil fart

Erik

Recommended Posts

Har ikke vårpusset skuta (seilbåt) i år, og etter mye stille ligge i vår pga travle dager er det endel 'skjegg' og rur på både ror og skrog.

Har derfor problemer med å få båten opp over 4 knop i år, mot 7 knop til vanlig. Har egentlig slått meg til tåls med det, har det ikke så travelt uansett, men oppdaget i går når vi var ute og dorge-seilte i 3 knop at Ipad og 2 Iphoner alle mente vi seilte i 4,3 knop (det forklarer kanskje hvorfor vi ikke fikk så mye fisk).

Testet i forskjellige hastigheter, og aviket ble større med økende fart. 4 knop på kartplotter/simad instrumentene tilsvarte 5,5 knop på Iphone/Ipad.

Jeg antar det er Kartplotter ombord som er feil, for jeg har egentlig reagert på at jeg ofte syntes det gikk fortere enn den viste.

Men hvordan er det mulig ? Kartplotter viser rett plassering i kart (det ser jeg jo lettest når jeg er på trange steder), og farten er vel en faktor av posisjonens endring over tid. Ergo, hvis plassering er korrekt, må tid være feil dersom fart skal bli feil ?

Er det noen som har vært borti dette ? Er det noe å stille på ?

Kartplotteren er en tilårskommen Standard Horizon.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Tja...kunne jo vært fristende å si at den stod innstilt på feil måleenhet, men de fleste andre enn knop jeg kommer på ville vel da ha vist for mye, og ikke for lite som hos deg.

Kan det være at du har fått den til å vise (løpende) gjennomsnittshastighet for en viss tidsperiode bakover? Det harmonerer også med at forskjellen øker jo raskere du kjører. Dette bør la seg teste ut ved at du legger deg i en reell hastighet under verdien som vises - holder terioen stikk så bør da kartplotteren vise høyere fart enn telefonene dine.

Redigert av Ronald (see edit history)

Nei, det er SOG, speed over Ground, som er for treig.

Jeg har IS15 instrumenter som viser begge deler, og Boatspeed er null, for hjulet er sikkert grodd fast, men SOG er feil, og samme SOG tall står i kartplotter og IS15, så jeg antar det er kartplotter som mater IS15 med data også.

Selvfølgelig er det mulig at det er Ipad + de to Iphonene som er feil, men det er brukt ulike program (Isailor på Ipad og Navronic på Iphone) og de tre er enige om farten og at den er høyere enn kartplotter.

Har også reagert på at når jeg beregner ETA med å dele avstanden på farten, så har jeg kommet frem foran skjema i det siste, så jeg tror det er kartplotteren som er feil, og at den har blitt sånn i år.

Men hvordan kan det være mulig så lenge den beviselig viser korrekt posisjon i kartet på trange plasser ?

Teorien om gjennomsnittshastighet er vel den eneste som kan forklare symptomene så langt, men når man seiler er man opptatt av det som står bak siffer på farten, og dette varierer opp og ned hele tiden (som normalt). Trimmer jeg seil får jeg umiddelbar reaksjon på desimalet i SOG, og det hadde jeg neppe fått hvis det var gjennomsnittet den viste.

• 3 uker senere...

Med skam og melde har jeg ikke vært i båten siden jeg startet denne tråden :blush:

Men i går var jeg ute en tur for å fylle diesel før ferien som starter til helga, og på veien fiklet jeg litt med kartplotter oppsettet, og der fant jeg en parameter som het "Farts filter" og som stod til medium.

Satte dette til AV og da ble Iphone og kartplotter plutselig enige om farten :clap:

Noen som aner hva hensikten med dette parameteret er ?

Basert på erfaring om brukt tid på utseilte distanser så tror jeg det er Iphone farten (altså ufiltrert fart) som er mest korrekt.... :confused:

Nevnte jeg at jeg drar på ferie til helga :thumbsup::yesnod::clap:

Fart flteret er til for at give dig en ensartet hastighed selv om båden bevæger sig gennem urolige søer mm. På den måde får du en udjævning af hastigheden, der sikkert baserer sig på en løbende gennemsnit af hastigheden over tid. De forskellige indstillinger er så hvor lang tid, gennemsnittet skal tages over og dermed hvor stor udjævningen er.

Så: Begge målinger er korrekte på den måde, at iPhonen giver dig hastigeheden NU mens plotterer giver dig gennemsnittet af din hastighed over tid. Jo højere du sætter filteret, jo længere tid bruger plotteren til at udregne gennemsnittet.

Giver det mening?

Det forklarer at jeg også fikk lit ulik hastighet på Ipad og Garminplotteren innimellom, når jeg tenker etter så skjedde det etter passering i et sund med lit strømm. Det er ikke så stor forskjell men noen ganger er det forskjeller. Dette merkse sikkert mye mer når man seiler i lav hastighet! Jeg stoler nok mest på at plotteren er den mest nøyaktige! den analoge knoppmåleren som er montert originalt viser enten for mye eller for lite.. virker som den nesten ikke virker før man er oppe i 10knop heller. En fin fungsjon på Ipad er at når du kjører tracking så får du opp tid distanse toppfart og gjennomsnitt! Det går sikkert an på plotteren også, men har ikke testa det ut

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...