Euklid Startet 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2012 (redigert) Innslagsreleet på min Volvo Penta 2003 trenger sårt å bli byttet ut: eneste måte å få start nå er å kortslutte med et skrujern, ikke en særlig behagelig operasjon. Jeg har hørt med Eigerøy Båt & Motor som ikke hadde slikt inne, noen gode ideer til alternativer jeg kan kontakte? Bilelektriske verksteder er kanskje standardtipset, men jeg googler litt i blinde her. Er også usikker på hvilken startmotor som sitter på, finnes det noen god oversikt over slikt på nettet? Motoren er som sagt en VP 2003 fra den stolte 1986-årgangen. Skuta ankom i går kveld Egersund etter å ha gått over stille hav fra Farsund, ligger nå i gjestehavna. Her er det for så vidt trivelig nok, men jeg kunne jo tenke meg å ha mulighet til å gå videre uten å måtte kortslutte releet med et festfyrverkeri av gnister ... Redigert 9.Juli.2012 av Euklid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Husk det går lokaltog i fra Egersund, så i prinsippet har du hele Jæren, Sandnes, Forus, Stavanger og lete. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Takk. Det blir nok en togtur til Nylunds Bilelektriske på morgenkvisten i morgen, virker som om de skal ha slikt på lager, så er det bare å håpe på at de har rett modell. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Nylunds hadde voldsomt mye rart på lager og ekstremt god service, men akkurat den klumpen jeg manglet måtte de hente fra Danmark. Å bruke verdifulle feriedager på slik venting er ikke særlig aktuelt (Egersund er trivelig, men det får være måte på ...), så da kjøpte jeg ny starter. Problemet nå er at den gamle startmotoren sitter absurd godt fast: selv etter å ha sprayet WD-40 for mange timer siden (og i mange runder siden) løfter jeg nærmest hele motoren ut av festene uten at boltene rikker seg. Triks? Gå til innkjøp av en varmepistol, kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Jäklar. 11:41 ringte jeg Egersund Slipp og hørte om de hadde tid til å se på boltene som ikke ville av. Fikk beskjed om at de skulle ringe tilbake i løpet av ikke alt for lenge, når de visste om de hadde kapasitet i dag/morgen. 11:51 ringte de tilbake og lurte på hvilken båt som var min. Under en halvtime senere er ny starter på plass, motoren går og ferien er gjenopprettet. All ære til Egersund Slipp som rykket ut fortere enn UP og løste det som for meg virket klin umulig midt i fellesferien! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 (redigert) Hmmm... jeg fikk samme problem rett før ferien... gadd ikke å basere meg på å kortslutte over solinoiden (eller hva det heter), så jeg har trukket en ny +-kabel som er festet på solinoiden og til et plusspunkt. Når jeg skal ha start, bare kobler jeg samen disse to ledningene som da kortsluttes og gir + til starteren. Ledningene kommer ut av motorrommet i akterkabinen, så jeg slipper å demontere noe som helst for å få start. Dette funker frem til ferien er over. (kommet til Grimstad nå og drar videre sørover i morgen) RSL Edit: Jeg har en VP-2003T Redigert 11.Juli.2012 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.