Jump to content

Tips når et av barna sitter fast i fiskekroken?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Vi fisker veldig mye, og før vi drar utpå igjen iår: han på "5" fanger ofte broren sin på "11". Vil gjerne unngå det iår... Vi har vært heldige der mothaken har vært utenfor huden. (Ja - jeg skal unngå akkurat det iår). Men dersom det verste skjer:

Hva er det lureste å gjøre med en fiskekrok som sitter fast i en person med mothaken godt innenfor? Gjerne da en person med panikk.

Hva gjør jeg da med barna?? Dytte et hull til på vei ut og pøse på med avbitertang og pyrisept? Eller la kroken være, kutte den og finne en lege (Vet at jeg må finne lege dersom den sitter litt leit til) ?

Noen som har erfaring med dette?

Hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hei, min fetter og jeg fisket mye sammen da vi var barn - det er noen år siden, ja - og en gang klarte fetter'n å sette sluken i sin egen tinning, like bak øyet. Med mothaken godt under huden. Da foreldrene ringte legen, fikk de beskjed om at akkurat der var det mye nerver og blodårer som kunne skades, så de fikk beskjed om å feste hele sluken til huden med plaster slik at den ikke beveget seg, og komme seg til legen. Hva han gjorde videre, vet jeg ikke. Fetter'n kom fra det uten mèn, i hvert fall.

Så jeg tror man må se an hvor kroken sitter, og er man redd for å gjøre mer skade, kan dette rådet kanskje være tingen.

Ellers er jo det beste å unngå menneskefisking, med klare regler for gutta. Har selv to gutter (9 og 12) som fisker en del, og vi har vært strenge med å lære dem forsiktighet. Og de har hittil klart å unngå å krøke seg selv eller andre. Bortsett fra en og annen fisk, da.

Hei Dennrick

Du tar opp en problemstilling som kan være veldig krevende. Dessverre har fiskekroker et betydelig skadepotensiale avhengig av hvor på kroppen den setter seg fast.

Svaret på hva man skal gjøre er knyttet opp til hvilke kunnskaper en selv eller en annen i gruppa har, hvilke skade kroken allerede har gjort, og like viktig; konsekvensen av å prøve å drive den ut kontra å la den sitte.

Grunnregel: ikke gjør ting utenfor egen kunnskap. Kontakt legevakt, søk råd på 113. Helsepersonell kan tross alt håndtere både anatomien og smerter.

Og for tøffinger som pleier å fixe dette selv ;-), ditt valg...

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Jeg fikk som 10 åring kroken fra en sluk i øyekroken 5mm fra øyet da vi leide en hytte på Bærøya ved Kragerø. Mothaken var kommet innenfor huden. Far klippet av kroken og satte forsiktig på et plaster. Så fikk vi noen til å skysse oss til lege i Kragerø der legen dyttet kroken videre og ut. Far fikk ros, - spesielt for at han ikke selv hadde forsøkt å dytte kroken videre i og med at den satt der den satt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Legevakten er nok det beste, men den kan være langt unna :headbang: .

Står kroken i "den kjøttfulle delen av kroppen....... fing, lår osv,

så går det an å tre kroken "helt igjennom" og så trenger du en

god tang til å klippe av kroken/mothaken. Da er denne suveren:

http://www.biltema.n...aks-mini-12190/

mini_boltsaks.jpg

Jeg har testet den ut sjøl :sweat: , og det er veldig greit å slippe å forsøke å klippe av

en fiskekrok med en dårlig avbiter. Denne ligger altid lett tilgjengelig når jeg har fiskesnøre ute :yesnod:

.

Hvis det er langt til hjelp og bedøvelse er dette beste metode:

http://www.youtube.com/watch?v=CQQ9PelPqQk&feature=related

Har brukt denne metoden selv to ganger, og det gjør faktisk ikke vondt. I den første videoen klipper de ikke av de to krokene som ikke sitter fast i hånda før de napper til. Det ville jeg gjort. Det er tre ting å tenke på for at det skal bli vellykket:

- Press øyet til kroken ned mot huden

- Ikke nøl, napp hardt og kontant

- Sjekk for all del at mothaken ikke ligger under en sene, nerve eller tykkere blodåre før metoden brukes

I tillegg til det selvfølgelige som er å ha med avbiter, må man først som sist slutte

å flagre rundt med sluken hengende fra toppen av fiskestanga,

den skal ALLTID festes på den nederste stangringen, og tas av under forflytning,

dersom det er den minste mulighet for at noen kan henge seg borti.

Fjerner man årsaken, er faren for å kroke seg borte.

Metoden som vist på videoen til Kaptein Båtløs fungerer aldeles utmerket. Så det demonstrert på legevakten i Fort Lauderdale for mange år siden, og jeg var selv pasienten med kroken som satt fast. Det gjorde ikke vondt!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg fikk en krok fra torsketakkel inn i tommelen med hele mothaken inni, i rein "panikk" dro jeg den bare ut igjen samme vei som den kom inn :P Fikk verken infeksjon eller noen videre plager med det. veit det er feil løsning, men adrenalinet tok vel over:P

Greiest å bruke doktor'n om kroken er litt stor og sitter dypt. Hva som befinner seg en cm eller to under huden er ikke alltid godt å vite.

Har en gang vært kirurg på en kamerat. Var ute og fisket på de ytterste skjær og da han hoppet ombord i færingen så fikk han en tinnbeite dypt inn i låret. Da det var en god times rotur til folk ble jeg umiddelbart utnevnt til kirurg. Med et gammelt rustent koldsagblad som noen hadde forsøkt å lage kniv av så ble beita saget ut.

Tror ikke han fikk varig men av det da han senere tjente til livets opphold som proff fotballspiller i bl a Tyskland.

Om han hadde fått varig men hadde jeg anbefalt han opraen, hans stemmeprakt under operasjonen var ubeskrivelig. :smiley:

Angående avbiter. Hvis man skal ha en avbiter som ikke "lugger", så be om en rekylfri avbiter. Disse er bare skråskjært i en ende, og blir ofte brukt i elektronikkindustrien for å forhindre skader på kretskort når de klipper av loddeender.

Kystradiooperatør ved Telenor|Maritim Radio, Tjøme Radio

Det presiseres at mine innlegg på baatplassen.no representerer meg og mine meninger som privatperson.

til barn skifter du ut treblekroken med en enkeltkrok. Skal mere til å hekte andre i kastet og de mister mye mindre sluker. (fisken sitter like godt :) )

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...