Jump to content

Gammelt kompass gir treg og upresis visning - justeres?

Svaap

Recommended Posts

Hei godt folk!

Jeg har et (tilsynelatende) gammelt kompass av merket AB LYTH fra Stockholm.

Dette er veskefylt og tilsynelatende relativt tett. (Det er en liten luftboble i huset).

Når jeg roterer kompasset så bruker det svært lang tid på å finne nord/sør, og virker "forvirret" på retningen :giggle: .

To forsøk etter hverandre gav to forskjellige stopp-posisjoner, så her er det vel noe galt?

BIlde av kompasset:

09072012_059.jpg

Nå står jo kompasset på en stor metallplate (båndsagbordet), og det kan sikkert påvirke visningen, men jeg syntes det er rart at kompasset ikke viser samme retning i begge forsøkene..

På bildet under viser fila retningen nord/sør på første forsøk, og den korte skrutrekkeren nord/sør på andre forsøk...

09072012_069.jpg

Noen som har forslag til hva som er feil?

Kan en magnet bli dårlig over tid?

(Det er som sagt bra med veske i kompasshuset).

Ut ifra hjemmesiden til produsenten så tror jeg dette er et svært bra kompass, bare det er i orden.

Setter pris på innspill fra kompetansen på forumet.

Ellers; God sommer til alle sammen

Ja, det er et fint gammelt kompass du har fått tak i og jeg vil håpe at du får det til å virke såpass bra at du kan ta det i bruk ombord.

Du bør nok først ta det bort fra båndsagbordet, for det skal ikke mye metall til i nærheten før den relativt svake jordmagnetismen er "overstyrt". Forsøk å sette kompasset på en umagnetisk flate og gjør tilsvarende eksperimenter som du har gjort.

Ja, magnetismen kan svekkes over tid.

Det blir stadig vanskeligere å finne kompetente nautiske instrumentmakere ettersom de fleste har avviklet virksomheten for lenge siden og stort sett seiler på uendelighetens hav . . . .

Den siste jeg har hørt om som er i virksomhet er Bergen Nautik. Dette var et stort og anerkjent firma, med omfattende produksjon og vedlikehold. Selve selskapet er overtatt av en mann på Jæren, og såvidt jeg har hørt tar man fortsatt imot enkelte oppdrag.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei og takk for svar.

Jeg forsøkte å holde kompasset i hånden og reagerte da på at det ikke gikk rett på kurs, men at det var mer nølende til hvor det skulle finne motpolen...

Representerer vel en avvikskilde selv også vil jeg anta, men sitter med et intrykk av at magnefeltet er svakt.

AB LYTH er fortsatt aktive, så jeg får ta kontakt med dem når de er tilbake fra ferie.

Spennende å se når det er produsert også, ettersom jeg har serienr.

Har ikke hastverk ettersom båten står med bar rumpe og mangler endel plank før hun skal ut i det våte element. Har relativt stø kurs der hun står nå.

Igjen, takk for svar.

/Ole

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...