Jump to content

Ford Sabb 2728T kveles i revers?

Kæpten

Recommended Posts

Har en Fordsaab 2728T som har gått lytefritt inntil for et par dager siden. Litt blåsete på østavind inn i et sund, hvor vi bare skulle snu og ut igjen. Sakker av og setter båten i revers, hvorpå den kveler seg. Prøver flere ganger og det samme skjer. Må til slutt benytte baugthruster for å få snudd.

Kommer inn i havn og får bakket nok til å bremse opp båten inne på båtplass, før den kveles igjen. Lar den gå litt for å teste i fri og merker at temp er i overkant av 100 grader. Driftstemp på denne er rundt 85, så litt høyt. Viser seg at det er lekk i en av slangene fra ekspansjonstanken, og når denne åpnes er den nesten tom.

I tillegg legger jeg merke til at det er litt "film" på et par av slangene i motor rommet. Ved nærmere ettersyn står det en meget tynn sprut ut av det ene dieselfilteret, og det er faktisk blitt et bittelite hull midt på det ene filteret (av uforklarlig grunn?)

Ny frostvæske/vann fyllt på. Luftet for luftlåser. Nye dieselfiltere monteres i morgen, luftes.

Når alt dette er nevnt, har jeg også merket meg at gir/gassvaier ser ut til å ha litt lang vandring når den skal settes i revers (TX hendel), men dette er trolig normalt.

Har akkurat også vendt tankene fra å bruke styrbord til å bruke babord tank, men aner ikke om dette kan ha noe med saken å gjøre.

Er det noen av dere som har vært ute for noe av det samme med 2720 serien til Fordsaab, eller som kan se en åpenbar løsning på problemet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...