Barbaria Startet 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2012 Ja så har det skjedd... Seilet sitter ubehjelpelig fast, heldigvis er seilet rullet helt inn i masta. Når jeg forsøker å rulle det ut en meter så klumper det seg inne i masta slik at det sitter fast. Er det noen som har erfaring på hvordan man løser en slik floke? Det er jo ikke noe krise siden vi fremdeles har genoa og motor. Men det hadde vært fint å få fiksert det slik at vi hadde hatt to seil i ferien. Ligger nå på kjerkøy og skal en tur mot Strømstad. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
"Mathilde" Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 (redigert) Prøv i alle fall ikke å vinsje ut seilet. Løsne uthalet og ta tak i dette for hånd. Forsøk å riste litt i det, event forøsk å rulle det litt mer inn slik at du får en slakk. Prøv deretter å dra det ut igjen samtidig som du rister og nøkker i uthalet. Gjør dette flere ganger - inn og ut. Som regel løsner det da. Vær litt nøye med å rulle inn storseilet og hold gjerne litt igjen på uthalet. Da slipper du sikker problemer i etterkant. Redigert 10.Juli.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Obs, jeg har prøvet vinsjen kan man si..og håndkraft.. Tror jeg trenger flere kreftige hender nå..huff og huff. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Framtia Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Pass på at bommen er litt løftet når du ruller inn og ut. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Har du stående spiler? Høres ut som om du har rullet inn seilet for løst slik at hulrommet har blitt fyllt. Da får en problemer når spilene skal ut igjen. Hadde det vært meg ville jeg vinsjet... men da riskerer man selvfølgelig at noe går i stykker. Så vær sikker på at det er siste alternativ. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
skipskokken Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Stram storfaldet så meget du kan, ofte sætter rulle sejl på grund af faldet er løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Prøv å rulle/winche det ytterligere inn mens du holder uthalet stramt. Jeg har hatt problemer noen ganger med at seilet legger seg dobbelt når jeg prøver å rulle det ut. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Har vært borti et tilsvarende tilfelle, den gangen løste det seg ved å slippe ut på akterstaget da dette hadde blitt strammet opp for mye. Mulig det samme kan ha skjedd med deg. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Sett uthaleren helt bak på bommen, lengst bort fra masta. ( Sett den fast der ) Vinsj ! Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Takk for forslag. Har nå fått det halveis ut med å slakke uthalet og ristet og vinsjet om hverandre. Veldig slitsomt og god trim i varmen...hoho. Jeg har vertikale spiler og en har falt ut ut av posen...hvorfor det tro? Vi tok den helt bort. En spile til er på vei ut av posen, men den sitter dønn fast foreløpig siden seilet er krøllet halveis opp i masta. Denne krøllen som tyter ut av mastesprekken sperrer uthalingen av seilet. Det jeg tror vi har gjort feil, er å rulle inn med feil vinkel på bommen slik at spilene ikke har kommet vertikalt inn i masta. Vi forsøker å holde igjen på innhalet samtidig som vi drar ut flere ganger. Jeg vet ikke hvor mye slike ting tåler av belastning og hve som ryker først her.. Nå ha vi en pannekakepause, må ha ha noen raske karbohydrater for neste økt. Lano: tenker du på ned med to umbrakoskruer på? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
lano2 Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Den dingsen som sklir inn og ut på bommen, som er festet på uthal-hyssingen. Fest den helt bakerst på bommen, slik at du får et langt drag fra storseilet bakerst til bommen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Vær forsiktig! Revnet et seil i fjor sommer på grunn av at det hang seg opp i masta. Far min var med på tur og han ble satt til å sveive ut seilet. Det var litt treigt å få ut, så jeg sa til ham at han måtte ta i litt. Tydeligvis var han sterkere enn jeg trodde, resultatet ble en nesten to meter flenge i seilet. Fikk ikke noe forvarsel, det bare spjæra på under sekundet. Hadde nok vært lurere å rikse seilet fram og tilbake som andre har beskrevet her, og så fått lirket det ut ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Har fått festet uthalet lengst bak på bommen nå. Men nå kom drittværet så vi venter til i morgen med å teste mer. Vi kom lengst med forsiktig lirking, og ved å bruke håndmakt i dag. Med kun vinsj så setter deg seg bare mer fast. Mulig at en må opp i stolen for å hjelpe til lengre opp i masta. Må si jeg er glad for at jeg får denne leksen her inne vi ligger nå og ikke ute i skagerakk. Vi var forsåvidt klar over at slikt kunne oppstå med rulleseil. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Frode S Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Jeg har hatt det samme problemet en gang. Det skyldes at det gikk fort og gæli når vi rullet inn storseilet. Det var en del vind, jeg glemte i farten å slakke litt på skjøtet og jeg gikk ikke helt opp i vinden. Mannskapet fikk bare beskjed om å ta i litt mer på vinsjen og slutte å syte. Det burde ha ringt en bjelle hos meg, for det pleier ikke å være veldig tungt å sveive inn... Resultatet var at det ble noen folder de nederste par meterne der hvor rullen med seil er tjukkest og umulig å trekke ut seilet igjen på vanlig måte. Vi lirket litt ut og inn uten å bruke mye krefter på vinsjen. Det fungerte bra å trekke i akterliket inni mellom med den ene hånden mens jeg presset fingrene på den andre hånden inn i sprekken for å lage litt rom. Rullen med seil var ikke stram, derav plassproblemet, så dette hjalp mye. Jeg stod til sist på bommen og lirket oppover mens seilet ble trukket forsiktig ut bit for bit. Etter at par meter løsnet det og vi trakk resten ut for håndkraft slik vi pleier. Fortsett å lirke, så går det forhåpentligvis bra med seilet. Nå har vi lært å være mer påpasselige med innrullingen og har ikke hatt mer trøbbel siden. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Vi skal helt klart sjekke innrullingen nøye når vi får det helt ut igjen. Det å holde igjen litt på uthalet når man ruller inn slik at det blir stramt og godt er nok viktig. Mye å huske på i seilbåt gitt! Dette er første ferien med seilbåt, og så langt har deg gått bra selv med minimal seilerfaring, bortsett fra denne lille mishap da.. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Frode S Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Har drittværet gitt seg nå? ;-) Hvordan gikk det med å få lirket ut resten av storseilet? Jeg håper det ordnet seg og at seilet er like helt. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 (redigert) må sei at eg har gått med litt drømmer om seilbåt eingang i framtida, men nå ble eg skeptisk og forstår ikke helt va dere snakker om nå? trodde det var bare og heise seil og ta ned seil, ser ikke helt va det kan sette seg fast i? Er dette noe fancy greie som er innebygd i selve masta som man trekke ut igjen via ei sprekk? Redigert 13.Juli.2012 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Stemmer seilet rulles inn i masta istedet for å legge seg på bommen, slike problemer kan vel sammenlignes med motorstopp på en motorbåt og skjer ytterst skjeldent! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 ..trodde det var bare og heise seil og ta ned seil, ser ikke helt va det kan sette seg fast i? Er dette noe fancy greie som er innebygd i selve masta som man trekke ut igjen via ei sprekk? Du har hovedsaklig to typer seil. Den ene typen er "vanlige" seil som heises opp langs masta. Den delen av seilet som ligger inn mot masta har sleider som følger et spor eller en skinne oppover. Og så har du en annen variant, rulleseil, som rulles inn i masta gjennom en sprekk i bakkant av masta. Noen rulleseil rulles inn i bommen, men det vanligste er at de rulles inn i masta. Fordelen med rulleseil er at det er lettere å operere setting og firing av seil alene. Bakdelen er at det kan sette seg fast i masta og at det ofte ikke er like bra seilegenskaper på et rulleseil som et vanlig seil. I vanlige seil er det lettere å bruke avstivende spiler til å sette en god form på seilet enn på rulleseil der eventuelle spiler må ta hensyn til at de skal rulles lett inn i masta. Bakdelen med vanlige seil er at de er vanskeligere å fire og pakke sammen enn rulleseil. Fordeler og bakdeler med begge typer, så det gjelder å veie opp hva som er viktig for deg Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Stemmer seilet rulles inn i masta istedet for å legge seg på bommen, slike problemer kan vel sammenlignes med motorstopp på en motorbåt og skjer ytterst skjeldent! mjæ, nå har jeg seilt lite med rulleseil, men skeptisk ja! storseilfallet kan også kile seg, ikke så mye morsommere . . . Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Min påstand: Rullestorseil har bare ulemper, vanlig storseil med spiler har bare fordeler. Det er en myte at det er vanskeligere å pakke samme et vanlig storseil på bommen. Selv uten lazybag går det lett, men litt trening hjelper selvsagt. En sak er rullestorseil som kiler seg når det skal ut, men hva om det kiler seg når det skal inn og det blåser hatter og høy? Ikke lett å komme seg til havn da. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Kristian_H Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 har bare seilt en gang med rullestorseil, syntes ikke det var så lett som alle skal ha det til, man kanskje bare noe jeg syntes. ville selvsagt valgt, og har valgt vanlig storseil, går fint å pakke uten lazy-jacks med 2 personer, selv om vi har litt seil og dra i. Har vært med på å kile fast litt av hvert oppe i masta, og det er ikke alltid like hyggelig å være den som skal opp der å fikse. Zhik, lurer på om jeg venter på noe fra USA fra deg, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 ..... Fordelen med rulleseil er at det er lettere å operere setting og firing av seil alene. Bakdelen er at det kan sette seg fast i masta og at det ofte ikke er like bra seilegenskaper på et rulleseil som et vanlig seil. [....] Bakdelen med vanlige seil er at de er vanskeligere å fire og pakke sammen enn rulleseil. Fordeler og bakdeler med begge typer, så det gjelder å veie opp hva som er viktig for deg er veldig uenig. har du singleline slabreef, lazyjack og zipbab er det vesentlig enklere og tryggere både å sette, berge og reve et konvensjonelt storseil, også alene. Sitér dette innlegget Link to post
Frode S Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Krimart, jeg har erfaring med rullestorseil på egen båt og opplever det som en meget enkel og trygg måte både å sette, reve og berge seilet. Jeg har også litt erfaring fra en regattabåt med tradisjonelt storseil, men ingen hjelpemidler som lazyjacks etc.. Kan du forklare i mer detalj hvordan det er "vesentlig enklere og tryggere" med konvensjonelt storseil med de hjelpemidlene du nevner ovenfor? Jeg kan muligens overbevises om at det kan være tryggere i spesielle situasjoner, men enklere? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Har selv rullestorseil, og skjønner at noen kan være skeptisk. Jeg kjøpte båten brukt og fikk således rullestor med på kjøpet. Helst ville jeg nok valgt konvensjonelt storseil, som jeg hadde på mine to tidligere seilbåter. Når det er sagt, må jeg erkjenne at jeg nå har vendt meg til rullestorseilet og godtatt de begrensninger det gir mht til redusert seilareal etc. Jeg var skeptisk til om systemet skulle svikte, slik noen er inne på ovenfor, men etter snart 7 sesonger med båten har jeg så og si ikke hatt noen problemer med det. Er man nøye med å rulle inn storseilet, så fungerer det fint. Har hatt mer problemer med furlex-rullen på forstag, for å si det sånn... Det har satt seg fast for meg et par ganger.....mens storseilet har fungert greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.