Jump to content

Hjelp til rullestorseil som sitter fast inne i masta

Barbaria

Recommended Posts

Fordelen med rulleseil er at det er lettere å operere setting og firing av seil alene.

Det var vel en noe drøy påstand.

Jeg setter storseilet mitt fra cockpit. Drar det opp for hånd og teiter til rett fallspenning med vinsjen. For å berge det åpner jeg fallavlasteren og det ramler ned i lazybag'en. Enklere kan det ikke bli.

Når vinteren kommer tar jeg seilet med hjem liggende i lazybag'en.

Videre, med rullemasta får du mer vekt der du ikke vil ha den, oppe i masta. Du får også større uønsket vindfang.

Skal jeg seile i mye vind, slipper jeg midten av masta forover for å flate storseilet. Det kan du ikke med rullemast.

Med rullemast kan du heller ikke bøye mastetoppen bakover for å slippe vind ut av toppen av seilet eller for å justere twist.

Det var vel en noe drøy påstand..

Gjerne litt forenklet, ser den. Får unnskylde meg med at jeg ikke aldri har brukt lazybag og lignende hjelpemidler, kun tradisjonelle spriseil, gaffelseil, bermudaseil og nå rullestorseil (det siste året). Derfor er min erfaring at det var lettere å berge seil alene med rullestorseil, noe jeg til tider har kjempet med når jeg har gjort dette alene med mer tradisjonelle seil. Må gjerne si stort sett lettere, for selv om det for meg har vært lettere med rullestorseil bør det vurderes før jeg velger det igjen, merker seilet setter seg litt i masta.

Er det slik nå at alle har og bruker lazybag?

Er det slik nå at alle har og bruker lazybag?

Lazyjacks her. Funker greit det også.

Og rullestorseil har jeg bestemt meg for at jeg aldri skal ha på en båt jeg eier, etter å ha testet det ut i et par uker på en leiebåt. Samme problemet som trådstarter, seilet kilte seg fast i masta. Og jeg fant overhodet ingen fordeler med det.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

.. Og jeg fant overhodet ingen fordeler med det.

Synst det virket så greit og enkelt å ha med å gjøre i forhold til hva jeg har brukt tidligere.. Bortsett fra at det kan sette seg fast da, noe som absolutt ikke er bra. Og at seilet ikke kan spiles som et vanlig seil, med de ulempene det medfører. Rullestorseil må da ha noen fordeler, hvis ikke er det da rart seilbåter fremdeles leveres med det? Det er vel ikke akkurat billigere for produsentene med rullemast i forhold til vanlig?

Rullestorseil må da ha noen fordeler, hvis ikke er det da rart seilbåter fremdeles leveres med det?

Som nevnt har jeg vendt meg til det, og syntes nok at noen på forumet ser veldig sort/hvitt på dette. Rullestorseilet er enkelt å ta ut og inn, og reves enkelt. Muligens må man trene litt med systemet før det funker optimalt? I alle fall fungerer ting greit for min del, og jeg får trimmet storseilet Mulligan. Jeg er faktisk ganske fornøyd med løsningen, men så seiler jeg heller ikke regatta. Jeg bare koooser meg på tur....

Bitteliten, hvorfor skal du ha rullemast på langtur? da står jo seilet aller mest oppe, ville GARANTERT ha vanlig storseil da.

Har "noen" storseil til min båt, noen fullspilede og noen med kortere spiler. Hva er fordelene ulempene her? lettere å pakke fullspilet? syntes vi seiler bedre med korte spiler, men det kan jo ha noe med duken i seilet å gjøre.

Når man skal ha vanlig storseil bør man jo også slå til på karbon mast :lol: mindre vekt i toppen.

Heisann! Nei jeg har ikke kommet noe lengre enda, det har blåst for mye til at jeg har fått testet mer. Jeg tror vel ikke at rulleseil er noe værre enn annet til turseiling, problemet er når man gjør ting feil så blir det gæli uansett om man har rulleseil eller konvensjonellt system. Diskusjonen om rulleseil eller ikke minner meg om når CD platen kom, eller digitale kamera versus film. Rullesystemet har sikkert kommet for å bli, og da blir det lagt penger og kunnskap på å forbedre systemet. Jeg har sett drøssevis av langturbåter med rulleseil, så det er nok ikke der skoen klemmer når man skal på langtur. Dette lille uhellet skjedde på best mulig tidspunkt, og det ser vi på som verdifull læring i det å ha seilbåt. Det som er pussig er at det ikke står en døyt om rulleseil eller måter å håndtere dette på i noen av bøkene vi har om seiling. Det er heller ikke noe til hjelp å kalle på en såkalt seilkyndig da da de ikke har brukt rulleseil tidligere.

Det er viktig å være åpen om de utfordringer som finnes slik at andre kan dra nytte av erfaringer gjort. I så måte har jeg fått mange gode innput fra forumet her som har hjulpet oss. Bare for at det oppstår et problem så trenger man ikke revurdere hele seilopsettet.

Redigert av Sothis (see edit history)

Argumentet for rullemast er at båten til enhver tid skal kunne håndteres av en person, inkl reving.

Karbonmast også på denne, men rullebom.

hvis man har revene tredd i seilet hele tiden, klarer man relavtivt lett å reve med en person, man har vel autopilot når man seiler jorda rundt? :) man får vekt på steder man absolutt ikke vil ha den, og lavere fart. Kan ikke være veldig bra når man skal seile langt.

den najaden hadde jeg sansen for, liker godt de rullebommene, ser på det som et utrolig godt hjelpemiddel, men den båten der kunne jeg gjerne seilt langt med, den hadde mye utstyr.

Det er viktig å være åpen om de utfordringer som finnes slik at andre kan dra nytte av erfaringer gjort. I så måte har jeg fått mange gode innput fra forumet her som har hjulpet oss. Bare for at det oppstår et problem så trenger man ikke revurdere hele seilopsettet.

Bra skrevet :thumbsup: At noen må ta fatt i kniven før eller siden kommer en ikke utenom enten en har det ene eller det andre systemet. Menneskelig feil kommer en ikke utenom...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Kan du forklare i mer detalj hvordan det er "vesentlig enklere og tryggere" med konvensjonelt storseil med de hjelpemidlene du nevner ovenfor?

nå har vel Mulligan svart, men generelt sett er det vel ikke all verdens forskjell så lenge det ikke blåser noe særlig. jeg må også si at min erfaring med rullestor er med Selden sitt manuelle system, ikke hydraulisk trykknapp.

Med rullestor på Selden må man styre både uthal og rulle. en del mekk for å få passe strekk i underliket når det blåser. Ruller man ut for mye eller skal reve og berge er det tungt å vinsje det inn iggjen med blafrende seil.

for konvensjonelt storseil med lazyjacks, singelline reefing og zipbag:

SETTING: man heiser med fallet fra cockpit, skal man heise med rev kan dette gjøres enkelt før eller mens man heiser seilet. Enkelt å gjøre for en person, men kan være griet med en autopilothvos båten ikke er retningsstabil.

Reving: man slipper ned fallet passe i forholdt til revet ( kan gjerne være merket) mens man hale inn reveline. Enkelt for en person selv om det blåser mye. Alt gjøres fra cocpit.

Berging: man slipper storseilsfallet og seklet faller ned i zipbag styrt av lazyjacks. enkelt for en person. Ikke en gqng nødvendig med autopilot da dette går raskt.

litt avhengig av mastetype/rullesystem kan bommen være hevet litt ved innrulling. Jeg prøvde dette tipset, men fikk bare mer problem, Google søk viste at min type Z-spar mast må ha helt vannrett bom ved innrulling. Og i pinsen klarte jeg også å rulle det inn i lite medvind-noe jeg aldri pleier å gjøre og fikk da fold ved utrulling. Trodde jeg kunne vinsje ut folden, men folden bare flyttet seg oppover helt til toppen av masta. Endte opp med å seil til havn med storseilet oppe og ble vinsjet opp i toppen av masta-10 minutter røsk og dra og jeg fikk ut folden. Rett opp i vind og holde igjen på uthal ved innrulling er nærmest et must hvis man har det trangt inni masta med f.eks. vertikale spiler. Cluet er altså å sjekke at seilet ikke rulles inn med en fold. Har man fått en permanent fold/brett i seilet blir det ofte problem. Båten jeg kjøpte hadde dette -en to-tre meter lang fold som jeg aldri ble kvitt. Kunne kanskje ha tatt ned seilet og fått dampet og strøket den bort, men da seilet var gammelt ble det nytt i steden. For stramt storseil-opphal ved innrulling kan også føre til folder i seilet. Pass også på at kick eller skjøtet ikke er satt for stramt ved utrulling.

Z Spars Mainsail Furling System - Help

Egen kommentar:

Når man haler ut storseilet vil som oftest bomuthal blokka dra ut seilet bare nederst i akterliket. Da kan uthal-blokka bli stående bare midt på bommen. Dra et ekstra tau mellom bakerst på blokka og bommen slik at bomuthalet låses helt i ytre posisjon.

Byttet fra motorbåt til seilbåt for 4 år siden. Mitt behov for seiling er at det skulle være enkelt å bruke uten mye krefter. Selvfølgelig ville jeg ha rullestorseil! Min vurdering var at seilet når det ikke var i bruk (som det veldig ofte ikke er på seilbåter) ikke skulle være i veien for sikten fremover og at det skulle være godt beskyttet inne i masten. Som tidligere motorbåteier, var ikke behovet for skarpseiling til stede, men et behagelig rolig tempo med passe fart på kryss.

Nå har jeg da fått litt erfaring med rullestorseil, og erfaringen er delt. Hadde i begynnelsen noen problemer som beskrevet ovenfor med vanskeligheter med å få seilet ut av masten, men etter en del prøving og feiling har det ikke hvert noe problem . En lærer hvordan ens eget seil og rullesystem virker. For meg var løsningen å stramme akterliket i rullestorseilet, og holde seilet stramt innrullet i masten når det ikke var i bruk.

Så har jo ønsket om å seile litt mer aktivt kommet og da har jo ett vanlig rullestorseil både mindre areal og dårligere egenskaper enn konvensjonelt storseil.

Men var det ikke en Bavaria med ett spesielt rullestorseil som vant ferderseilasen??(tror jeg ut fra gjeldende hukommelse akkurat nå!)

Etter hva jeg har fått med meg hadde dette rullestorseilet stående spiler og sikkert mye større areal en vanlig rullestorseil.

Men da kommer tvilen om det er så lurt å investere i et slikt seil. Dagens system for innrulling av rullestorseil er etter mitt syn litt marginalt laget og dimensjonert. Det er litt for lett å gjøre feil og bredden på sporet i masten er for smalt.

Jeg vurderer at med stående spiler i ett rullestorseil vil marginene for inn- og utrulling av seilet bli ennå mindre. Dermed mere problemer!

Så er du en sofaseiler uten behov for å prestere er rullestorseil fullt brukbart og helt greit til vanlig seiling.

Vil du være mere aktiv så blir valget ut fra hva man i dag leverer av systemer for seilbehandling å ikke velge rullestorseil.

Har ingen erfaring med vanlig storseil, men for meg ser det ut som( når systemene fungerer) at rullestorseil er hakket lettere å bruke en vanlig storseil.

Men var det ikke en Bavaria med ett spesielt rullestorseil som vant ferderseilasen??(tror jeg ut fra gjeldende hukommelse akkurat nå!)

Stemmer nok det, og seileren kan nok sikkert snakke for seg selv - siden han også er skribent på dette forumet. Men jeg tillater meg likevel å lime inn følgende sitat klippet fra en annonse fra Gran-seil:

”Vi ble klassevinner i Færdern og nr 2 over-all av alle som rundet Mefjord! Så det kan virke som Bavaria + Gran Rullestorseil ikke er så gale! Vi fikk noen kommentarer under premieutdelingen; hvordan kan det være mulig? Hva har dere gjort med båten? Det er ikke mulig å vinne med Bavaria med kort kjøl og rullestorseil når 90 % av seilasen er ren kryss!

Min eneste kommentar var; Snakke med Henning på Gran om du lurer på hva som er mulig.”

Stein-Erik Carlsen

Bavaria 32-eier

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering her. I går fikk vi endelig ut storseilet etter at vi satte uthaleren helt bak på bommen slik som lano2 anbefalte. Seilet ser ikke ut til å ha tatt skade av dette selv om det var ganske skrukkete i toppen. Etter litt seiling i går så rettet skrukkene seg for det meste ut. Passet godt på at vi fikk rullet det inn igjen stramt og rett, så nå håper jeg det går bra når det skal ut igjen.

0296e767-d07a-1a6a.jpg

En annet ting, jeg er helt fersk i seiling (ikke hatt seilbåt før) og har mange dumme spørsmål. Det blåste ca. 10 m/s sør vest i ytre Oslofjord i går og vi (en kompis og meg) seilte sør sørøst med fulle seil oppe. Det krenget ganske bra selv om det ikke virket noen dramatisk, jeg har ikke krengningsmåler men fenderlista var sånn ca i vannet. Jeg har hørt at krenging ikke er så bra for farten men vi gjorde 7,5 knop og når vi rettet opp mer mot vinden sank farten fort 1,5 knop. Det var veldig artig seiling, helt til min ikke seilkyndige kompis spør â€hvor mye tåler en slik båt daâ€? Jeg ble svar skyldig, når bør man reve med en slik turbåt som dette? Bør akterstaget strammes en del under slik seiling? Andre ting å huske på slik at man ikke ødelegger noe på riggen?

Her har vi rettet opp litt mot vinden og farten sunket.

0296e767-d0a7-c57c.jpg

0296e767-d0b8-f0e7.jpg

En ting til. Det var ganske tungt å få rullet inn genuaen selv om vi lå opp mot vinden, den kan kun dras inn med håndmakt, og ikke noe vinsj. Den går lett inn når det ikke er vind. Jeg tror ikke kona hadde klart dette for å si det slik, og det er jo litt dumt. Finnes det noen triks for at det skal gå lettere når det blåser litt? Slipper dere skjøtene helt slik at den flagrer vilt?

Takker for hjelpen.

Max 20 grader krenging, etter det mister du fart. Dvs at du bør redusere seilføringen. Flere måter å gjøre det på før du rever/ruller inn genoa:

Stramme akterstagget flater ut storseilet, strammer forstaget

Slipp ut skjøtevogna til storseilet i le

Stramm opp fallene på seilene (mange glemmer å trimme fallene)

Flytt skjøtevogn for genoa. Grov regel er at skjøtet skal stå ca 45 graders vinkel på seilet

Trykket i roret forteller deg mye. Søker båten opp i vinden og roret er tungt kan du feks slippe ut storseilet litt.

Det er helt naturlig at du mister fart nå du går høyere, for da får du skarpere vinkel mot vinden. Når du krysser er det hele tiden aveiningen mellom båtfart og vindvinkel. Jo høyere du går mot vinden, jo strammere seil

Hvor mye båten tåler? Du gir seg nok før den om den er rigget rett :smiley: jo mer den krenger jo mer vind blåser ut av seilene og jo større rettende kraft får kjølen. Men det er jo ikke behagelig å seile slik da.

Genoaer kan være tunge å rulle inn, særlig de første snurrene. Vi slipper geoaen ut når den rulles inn.

Kjøp deg seilbok :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det som er "feilen" med rulleseil er at seilet ikke er helt flatt og når det rulles rundt en stang blir der litt duk til overs i midten. Denne kan gjerne brette seg litt eller i alle fall rulles veldig løst og lager lett krøll når seilet skal ut igjen. De gangene mitt rulleseil satt fast fant jeg ut det var best å dra for hånd i underkant av seilet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

klippet fra en annonse fra Gran-seil:

”Vi ble klassevinner i Færdern og nr 2 over-all av alle som rundet Mefjord! Så det kan virke som Bavaria + Gran Rullestorseil ikke er så gale! Vi fikk noen kommentarer under premieutdelingen; hvordan kan det være mulig? Hva har dere gjort med båten? Det er ikke mulig å vinne med Bavaria med kort kjøl og rullestorseil når 90 % av seilasen er ren kryss!

Min eneste kommentar var; Snakke med Henning på Gran om du lurer på hva som er mulig.”

Dette må være den dummeste annonsen så langt. Viser at hverken de som utformet annonsen eller de som kjøpte den har skjønt bæret av seiling med et handicapsystem. Dessuten teller en seilas etter det korrupte norske LYS systemet svært lite. Uten forkleinelse for han ved rattet. Han seiler fort.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Jeg har Selden rullemast og North storseil med 4 stående spiler. Det skaper aldri problemer ved inn eller utrullingog jeg tror det skyldes at spilene ikke går fra topp til bunn av seilet. I stedet er det slik at den ene spilen slutter der den andre begynner. Når seilet rulles inn blir det dermed aldri mer enn en spiletykkelse noe sted. I tillegg er det selvsagt viktig med slakt akterstag, vannrett bom og at man holder igjen på uthalet ved innrulling.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...