Jump to content

Hjelp til rullestorseil som sitter fast inne i masta

Barbaria

Recommended Posts

Omtrent like fersk som du Sothis - nybakt seglar i år etter 20 år med motorbåt. Tenkte likevel å framheve fordelane med reving. Du kan prøve å reve genoa og storsegl samtidig, og finne ut kva innstilling som passar best for din båt. 2 rev på genoa og 1 rev på storsegl gir litt mindre rorrespons på min båt medan 1 rev på genoa og 2 rev på storsegl reduserer farta mykje. Trur desse faktorane har med masteplasseringa å gjere. Min båt misser mykje fart om den krengar mykje, men dette er også svært forskjellig for ulike båtmodellar. Elles har eg sett meg sjølv i nokre vanskelige situasjonar ved å reve for seint. Lazyjacks kan då vere noko skikkelig herk om det bles kraftig, og er du åleine slik eg som oftast er, kan det verte eit styr å reve storseglet utan at det fester seg i alle snorene. Når eg seglar regatta fjerner eg heile systemet inklusive lazybagen.

Rullestorseil – En utfordring for psyken?

Atter engang problemer forbundet til storseilet. Nå begynner vi å bli nervøse når seilet skal opp, for så langt har vi ikke hatt en gang uten problemer ved ut/inn rulling av seilet etter at det satt fast. Jeg vet det er vår feil, men man begynner å tro at det seilet bringer ulykke.

Når seilet skulle ned sist gang syntes jeg det så bra ut, vi var nøye med at spilene kom riktig inn og bommen stod omtrent vannrett. Men, når vi kommer inn til brygga ser jeg at vi har fått det inn feil vei på rullen.. :headbang: …hvor klønete er det mulig å være egentlig?

Vel, ved neste tur så gikk det fint ut, huhei hvor det går, en fin tur, men så skal det ned igjen da..

Vi begynner å rulle inn, rett vei denne gang!, men så får jeg en liten krøll i toppen som jeg vil ha bort. Så jeg forsøker å få det ut igjen. Men nei, det sitter dønn fast rikker og seg ikke ut igjen. Gode råd er dyre nå :confused: Så kommer jeg plutselig på den hendelen på masta hvor det står ”Free” og ”Ratchet”, den står selvsagt på Ratchet slik den skal når seilet skal inn…Setter den i Free og seilet kommer ut igjen, phhu, så får vi det fint inn på andre forsøk.

Min feil denne gangen også, men man lærer noe forhåpentlig.

Så, neste dag er det ut igjen med seilet, det går bra som snus. Etter en fin tur, og så skal helvetesseilet inn igjen… :sweat: Alle gruer seg nå merkbart, og spenningen kan føles fra matrosen. Det blåser 10-12 m/s og matrosen sliter med å holde båten rett mot vinden. Jeg slipper løs avlasteren, og fytti inni granskauen, der var det krefter gitt, uthalet står ikke på vinsjen, så jeg suger tak i tampen som flyr ut i rakettfart og ser det kommer en lett hvit røyk opp fra handa, pussig tenker jeg et lite øyeblikk, før jeg kjenner varmen.. :pray:

Etter litt kamp, med hjelp fra matrosen, så får vi stoppet det og halt inn seilet halvveis, og så stopper det igjen!! :crazy:

Hvor er bensinen tenker jeg, nå skal jeg faen i meg brenne ned hele seilet.! Jeg legger meg på vinsjen å sveiver inn med all makt og tenker inn ditt svin, inn ditt svin. Men nei, det står fast til slutt. Jaha, hva nå da tro? Så får jeg se at den midterste avlasterarmen på looptauet ikke står helt oppe i åpen stilling. Jeg flikker til den og :eek:, det sier pang og delene fyker! Hit hadde all den forbannede kraften som jeg la på vinsjen flyttet seg, tauet var stramt som en pianotråd og det måtte gå galt.

Ja ja, min feil igjen altså.

Jeg setter pris på om noen sitter på flere nybegynnertabber som jeg, forhåpentlig, kan lære av før jeg gjør alle selv :giggle: .

Så nå trenger jeg noen deler, eller en ny avlaster. Er det noen som vet hvor det er lurt å henvende seg for deler? Nå tror jeg ikke at den avlasteren er til noe egentlig, men det ser jo ikke så bra ut.

avlaster.jpg

Redigert av Sothis (see edit history)

skjønner at livet hadde vært mye mer spennende med ett rullestorseil, den siste(?) fellen du enda ikke har gått i så jeg på en bavaria 47 i kungshamn forrige uke. De rulla inn seilet på lens, dette resulterte i at seilet satt seg fast i salingshornene, ikke sluttet de å vinsje og de delte vel seilet i 3 biter. De fikk rullet det inn, men de trengte nok ett nytt seil. :giggle:

men er enig med Bitteliten, du bør dra ut i mindre vind og prøvde deg litt frem, finne ut hvordan man best skal løse tingene. Så kan du prøve deg i mer vind litt senere.

når jeg seiler i mye vind, som igår da jeg hadde 13,5 knop som toppfart og over 9 knop i gjennomsnitt fra koster til hankø er at hvis det blir tungt og styre har man for mye seil, man må ikke ha for mye rorutslag da det bremser mye. Det er smart å ha en teipbit eller noe annent som markerer hvor rett frem er på rattet, da har man god kontroll på rorvinkel, og man vet lettere når man må slippe seilene.

Jeg legger meg på vinsjen å sveiver inn med all makt og tenker inn ditt svin, inn ditt svin. Men nei, det står fast til slutt.

Jeg glemte også å løsne avlasterne til den endeløse innrullingslinen den første gangen jeg skulle rulle inn storseilet på egen hånd (dvs. uten kyndig veiledning). Heldigvis er jeg ikke like sterk som deg og jeg tenkte at dette burde egentlig ikke være så tungt nettop da tauet hoppet ut av sporet til vinsjen på masten. Det var heldigvis bare å åpne begge avlasterne, smyge tauet tilbake i sporet og fortsette.

Da lærte jeg en viktig lekse. Når noe er mistenkelig tungt er noe sannsynligvis galt! Da er det lurt å slakke ut litt, tenke seg om og se seg litt rundt. Det kan være en glemt avlaster (som ovenfor), en kink i tauet eller noe annet som gjør at tauet sitter fast. Fortsetter man bare å vinsje med all makt går noe i stykker, eller enda værre, går noen i stykker.

Se på den lyse siden. Nå har du lært at avlasterne skal åpnes før du ruller inn. Jeg har bare glemt det den ene gangen så jeg tipper du også husker dette godt i fremtiden. :yesnod:

Det er fort gjort å rulle inn feil vei siden det endeløset tauet er likt i "begge ender". Jeg har merket avlasterne med navn og piler i den retningen man trekker. Nå trekker ingen feil vei. Merk resten av avlasterne samtidig, så slipper både du og mannskapet noen tvil om hvilket tau som menes når noe skal justeres. Tauene er kanskje i forskjellige farger, men farger pluss merking er enda bedre.

Jeg støtter Bitteliten i at 10 - 12 m/s er i meste laget til å lære å håndtere seilene. Halvparten er rikelig og øvelse gjør mester. Husk at det er ingen skam i å bruke motoren om du er skeptisk til vindstyrken og du absolutt må flytte på båten. Og for all del, sett tilbake kannen med bensin! Rullestorseilet ditt bringer ikke ulykke. Nå tenker jeg at du er ferdig med nybegynnerfeil (som forøvrig kan gjøres med klassisk seil også) og kan nyte seilingens gleder. :smiley:

Jo jo, det hadde vært kjekt med mindre vind, men det er enten ingen vind eller 10 m/s virker det som. Jeg får ta det som verdifull læring, som nevnt over :o)

Når det gjelder genoa som er tung å få inn, har du ledeblokker på rekkestøttene eller ligger lina i dreneringen under rekkestøtta?

Få en rigger eller en seilmaker til å se på storseilet ditt. Det kan da ikke være så vanskelig. Dessuten kan et seil som ikke lar seg berge være en sikkerhetsrisiko.

Jeg har ledeblokker på rekkestøttene, og en avlaster på rekka. Avlasteren står for langt bak til at man kan bruke vinsj (merkelig design?) Men her om dagen kom jeg på at jeg har noen blokker beregnet på genakkeren som jeg kan bruke til genoa om nødvendig. Se bilde.

4d10f661-4f81-5d5a.jpg

Jeg har tenkt å høre med en rigger/seilmaker om han kan gå over sakene og sjekke at alt er slik det skal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...