Jump to content

Metoder for å dempe rull i uthavn?


Jan E.

Recommended Posts

Ser min båt ruller en del mer en andre båter i uthavnene når vindbølgene kommer rett inn fra siden.

Gode metoder for å dempe dette?

 

Tenkte på et drivanker kanskje ned på ene siden med en 2m tau og vekt i enden?

Men drivankere varierer en del i design, noen som vil egne seg bedre en andre?

 

Prøvde nå med 4kg paraplydreggen (brukes vanligvis som daumann) og rykkdemper. Og den metoden vil nok virke en del steder.

Men mer visning utover fra båten på tauet vil jo også minske effekten. Her var det også ganske grunt ut til siden med tang. Og begrenset hvor langt en får kastet den ut. Så her virker ikke den metoden særlig godt.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

når vindbølgene kommer rett inn fra siden.

Når vindbølgene er så store at de er generende og kommer fra siden, er det vel på tide å flytte på seg ?

Siden båten ikke dreier mot vind/sjø vil jeg formode at du ligger for akter dregg og mot land. Min erfaring er at man bør søke ankringsplass på le siden av holmer og skjær, og dreier vinden bør man flytte, hvis ikke kan det fort bli stress når det blåser på og det kanskje har mørknet i mellomtiden.

 

Så min anbefaling er : Finn en bedre skjermet plass :saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Leste om en løsning her for lenge siden: de gamle trawlerne hadde en finne de kjørte ut på en bom for å motvirke rulling underveis.

I mby.com så jeg noe tilsvarende for båter på svai (stilleligge).

 

En bom utover vannet på siden, og så i enden var det nesten som en paraply som var motstand i vannet.

 

Tror nok du vil merke en god forskjell om du får din tenkte pøs med noe tungt litt ut fra siden på båten. Fjerne ikke rullingen, men vil redusere bevegelsen.

Link to post
Share on other sites

Ligger med hekkanker, og tamp i land ja.

Ligger godt i le. Og bare en liten bris med bølger med anslag på 5cm? Så er nok mer bølgelengden en høyden som setter i gang en osilasjon.

 

Har lagt merke til problemet en gang tidligere også under ca samme forhold. Så ville gjerne ha en løsning til neste gang.

 

Er jo fordel med drivanker ombord uansett, så tror jeg prøver ut det.

Vil tro de mest koniske som ikke har for stor diameter egner seg best? De med for stor omkrets, eller "rundfalskjerm" design vil kanskje ha problemer med å synke kjapt nok, og bare blir liggende å blaffre?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...