Jump to content

Årsak til motorhavari for 1976 6 hk Johnson?

John R.

Recommended Posts

Jeg har en 76 modell 6 hester Johnson som jeg har forsøkt å få i stand. Nylig brukte jeg den på fjorden og kjørte på nesten full gass i ca 15 minutter til motoren plutselig begynte å gi ulyder og stoppe opp. Jeg stoppet motoren, og når jeg forsøkte å starte den gikk ikke svinghjulet rundt. Hva kan årsaken være, og hvordan skal jeg finne ut hva som har skjedd?

Det jeg regner med at det har vært noe i veien med impeller eller vannpumpe, slik at motoren har skåret seg.

Men jeg har også hatt propellen nede i bunn, så jeg lurer også på om det kan være en skjev aksling eller tilsvarende.

Ellers har jeg brukt 95 blyfri med båtmotorolje 1:50.

Får du rundt svinghjulet nå, etter at motoren har blitt kald igjen? Kan evt høres ut som om det har skjedd noe med stempelringene eller veiva/veivlageret. Ulyder kan jo tyde på at noe har løsnet først. Skjærer motoren seg vil jeg tro at den bare går tregere og stopper. Stemplene utvider seg i varmen, mens når de blir kalde igjen, løsner de som regel. Tittet på en delemotor for en tid tilbake, en Johnson 7,5 hk fra samme tid, om det har noe å si, som hadde skjært seg. Her gikk svinghjulet rundt etter å ha brukt en del makt. Der var nok veivlageret gått og.

Tror nok ikke det er undervannshuset som har gått. Som regel vil sikkerhetspinnen ryke av når propellen går i bunn. Da skal propellen bare gå løst rundt som om motoren står i fri. Og om det er undervannshuset som har gått, skal det jo være mulig å få rundt svinghjulet når du setter i fri.

Redigert av ko-stens (see edit history)

hei folkens, takk for svar. Motoren er et stykke unna, men jeg skal sjekke neste gang om svinghjulet går rundt igjen. Jeg har brukt ekte båtmotorolje, ikke bare totaktsolje. (fra Biltema). Jeg har en følelse av at det ikke lønner seg å reparere på den, så akkurat nå lurer jeg på å kjøpe en brukt 4 hesters i stedet..

Heh hva i alle dager mener du med ekte båtmotorolje. Aldri hørt om. Ellers skal du KUN bruke to-taktsolje for outboard. altså f.eks type biltema tcw3

det er visst en forskjell, siden vannkjølt motor har lavere temperatur enn en luftkjølt motor og trenger en blanding med tyngre oljer. Jeg måtte bytte til denne http://biltema.no/no...ordsolje-36993/ etter å ha kjøpt denne http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Olje-og-kjemikalier/2-takt/Totaktsolje-36974/ for moped, gressklipper etc.

Se også: http://www.ehow.com/...-cycle-oil.html

Redigert av Anton Flaggstad (see edit history)

Dersom denne motoren har stått lenge så kan det ha kommet rust på veivlager eller rådelager. Da vil lagerene slites ut i løpet av meget kort tid og motoren vil stå fast slik du beskriver. Du kan også ha skjæring pga. varme pga. stempelet utvider seg raskere enn cyl. og da får du varmeskjæring. Varmskjæring oppleves ved at motor går dårligere og dårligere inntil den plutselig bare bråstopper. Lagerhavari gir som oftest masse støy før det bare smeller skikkelig.

Dersom du har gearhavari så burde motoren la seg starte i fri...

Lagerhavari eller varmeskjæring krever at du tar av toppen og cylinder for inspeksjon og reperasjon dersom det er mulig...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...