Jump to content

Gått på skjær og slått flyndra opp i propellen.. Trenger råd


Hekkbølgen

Recommended Posts

Da er jeg i båsen jeg ikke skulle havne i.. Litt for mye fokus på andre ting i trangt ukjent farevann og plustelig sa det pang i 6-7 knop..

 

Gikk på undervannskjær og ved inspeksjon med dykkermaska ser det ut som flyndra tok hele støyten. Ingen skader på kjølen eller resten av skrogen. Propellen har fått seg et lite hakk og klaringen mellom flyndra og propellen er mye mindre enn før. Nå ca 1-1.5cm.

 

Styringa er mye tyngere og det knaker litt ved store rattutslag. Trolig fordi den biten, hva den nå heter, som går fra flyndra via roret og opp i skrogbunnen har fått seg en trøkk. Ingen visuell skade fra innsiden.

 

Farten er den samme det lille jeg har prøvd. Joda 7500, så fort går det ikke uansett.

 

Spørsmålet er, hva får jeg gjort med dette nå? Jeg må bytte flyndre og propell. Men hvor gjør man det i Kragerø? Evt kan jeg tøffe til Hasseltangen og Joda og få de til å se på det?

 

Synspunkter mottaes med takk fra den slukøret skipper.

Link to post

Flyndra er bøyd ca 5-6 cm fra tidligere posisjon opp mot propellen. Dette er vel jern av og ikke lett å bøye. Hvordan får man evt bøyd den ut?

 

Det at styringa er veldig tung gjør vel sitt at det kan bli følgefeil ved bruk eller? Knirker litt baki der..Det gikk riktig nok fint å finmanøvrere inn i gjestehavna i Kragerø.

Link to post

Flyndra er bøyd ca 5-6 cm fra tidligere posisjon opp mot propellen. Dette er vel jern av og ikke lett å bøye. Hvordan får man evt bøyd den ut?

 

 

Fikk bøyd jernet på snekken jeg hadde tidligere. Var ganske mykt og gikk fint å bøye tilbake med en jekk.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Jeg ville vel ikke forsøkt å bøye flyndra tilbake mens jeg lå på vannet, ihvertfall ikke så mye som 5-6cm. Jeg ser for meg muligheten av at noe ryker i innfestingen når du forsøker det, med påfølgende lekkasjer. Tror i så tilfelle det er bedre å kjøre med det som det er til du får den på land.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

En kompis av meg fikk samme problemet etter en tur på grunn. Han tok en flaskejekk fra Biltema med ned under båten og fikk bøyd staget tilbake, har kjørte med båten resten

av sesongen uten problemer og justerte det helt tilbake når skuta kom på land på høsten.

Men som egilwh skriver så er det jo en fare for at en bolt ryker.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Takk for tips.

Er ikke helt sikker på om om jeg tørr begynne å jekke alt for mye. Mine kunnskaper om den slags er såpass begrenset at jeg er redd for å ødelegge noe. Men hvis man bruker jekk, hva spenner man i mot med? I mitt begrensede tekniske innsikt av et hodet setter jeg jekken på flyndra, men må ha motspenn i overkant.regner med at skrogbunnen er utelukket.

 

Gromstad hadde ikke tid og heller ikke Slippen Marina like ved. Joda hadde tatt ferie, men Nilsen båtbyggeri, gamle Nidelv, kunne se på saken. Var en tur ute ved Portør for 2-3 timer siden, men det blåste 10m/s og rederinnen beordret vedreis. Gikk greit å kjøre. Kun litt knaking ved mye rorutslag ingen vibrasjoner, men synging fra propellen. Er vel litt spenn i rorpinnen, men ingen skader verken på utsiden eller innsiden ved roret. Selve roret er helt det jeg kunne se på øyemål. Så tror det blir å vente på bedre vær og tøffe ned til Nidelva i Arendal.

Link to post

Fra spøk til revolver, hva er flyndra?

 

Slik jeg har forstått det er flyndra jernstykket som går fra enden av kjølen og fester roret i ned kanten. Beskytter propell og ror når skipperen ikke følger med og kjører på skjær. Den har sikkert flere funksjoner bl a feste roret som sakt.

 

Dette har vel flere navn, men jeg er vant til å kalle det hæljærnet.

Link to post

Jeg har opplevd dette to ganger, riktignok for flere år siden. Også hos meg ble roret tungt begge ganger. Jeg fikk båten på slipp, løsnet muttere som holder roret og strammet deretter til igjen. Alt helt fint etterpå. Jeg konkluderte med at flydra hadde fått en liten bøy (men mindre enn jeg kunne se sikkert), og/eller at den hadde hatt en bøy og gått tilbake igjen etterpå. Uansett årsak - det hadde ført til spenninger i festet av roret. Vet jo ikke om du har samme type ror som meg, men jeg har en slags "skinne" oppe og nede, og på hver av disse er det to skruer/bolter. Disse fire var de jeg løsnet.

 

Altså er mitt råd - før du koster på deg en masse annet: Løsne muttere på roret (ikke så mye), drei litt på roret med rattet, og trekk så til igjen. Test så om rorets bevegelse igjen er som før. Hva ja, så er det "case closed". Antakelig klarer du dette med dykkermaske også, selv om slipp nok er å foretrekke.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Da er flyndra som ny og styringen fiksa. Tøffet rolig til Arendal og Nilsen båtbyggeri, gamle Nidelv. Maken til service har jeg ikke vært borti. Frode Nilsen hadde "noen" andre båter å jobbe med, men etter stengetid heiste han båten min på land, varmet opp flyndra og fikk retta den opp samt fiksa bulken i propellen. Som ikke det var nok tasset faren rundt og sprayet på noe vidundermiddel og fikk vasket bort groe i vannlinja. Tok seg betalt for løft og en times jobb. Og det selv om vi ble ferdig kl 20.. Kan anbefale de gutta på det varmeste :-)

Båtferien fortsetter :-)

Link to post

Dette er jaggu fint med flinke og servicevennlige fagfolk! :thumbsup:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...