Hekkbølgen Startet 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2012 Da er jeg i båsen jeg ikke skulle havne i.. Litt for mye fokus på andre ting i trangt ukjent farevann og plustelig sa det pang i 6-7 knop.. Gikk på undervannskjær og ved inspeksjon med dykkermaska ser det ut som flyndra tok hele støyten. Ingen skader på kjølen eller resten av skrogen. Propellen har fått seg et lite hakk og klaringen mellom flyndra og propellen er mye mindre enn før. Nå ca 1-1.5cm. Styringa er mye tyngere og det knaker litt ved store rattutslag. Trolig fordi den biten, hva den nå heter, som går fra flyndra via roret og opp i skrogbunnen har fått seg en trøkk. Ingen visuell skade fra innsiden. Farten er den samme det lille jeg har prøvd. Joda 7500, så fort går det ikke uansett. Spørsmålet er, hva får jeg gjort med dette nå? Jeg må bytte flyndre og propell. Men hvor gjør man det i Kragerø? Evt kan jeg tøffe til Hasseltangen og Joda og få de til å se på det? Synspunkter mottaes med takk fra den slukøret skipper. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 hva med å putre inn til Bromstad( tror jeg de heter) båt folk ved sykehuset. kan jo ringe å snakke med de eller gå dit evt. først. evt hør med lokal folk, de vet slikt Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Fant Gromstad Bil&Båt i Gamle Kragerø vei 24. Får prøve de i morgen. Noen flere med tips på båtverksted i nærheten av Kragerø? Sitér dette innlegget Link to post
SebQ Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Det går fint ann å kjøre hvis du får bøyd den litt lenger ut. Det merkes ikke hvis det kun er en liten bøy på flyndra. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Flyndra er bøyd ca 5-6 cm fra tidligere posisjon opp mot propellen. Dette er vel jern av og ikke lett å bøye. Hvordan får man evt bøyd den ut? Det at styringa er veldig tung gjør vel sitt at det kan bli følgefeil ved bruk eller? Knirker litt baki der..Det gikk riktig nok fint å finmanøvrere inn i gjestehavna i Kragerø. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Går det an å få båten inn på grunt vann, benytte et par stålprofiler (en over/under) og en kraftig skrustikke for å klemme sammen?? (Eller blir dette bare en teoretisk måte å fikse problemet på..??) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Mulig det går, men har ikke slikt tilgjengelig. Tror jeg får ta en trøste pils og vente til i morgen og høre med lokalt verksted. Takk for tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Flyndra er bøyd ca 5-6 cm fra tidligere posisjon opp mot propellen. Dette er vel jern av og ikke lett å bøye. Hvordan får man evt bøyd den ut? Fikk bøyd jernet på snekken jeg hadde tidligere. Var ganske mykt og gikk fint å bøye tilbake med en jekk. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
egilwh Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Jeg ville vel ikke forsøkt å bøye flyndra tilbake mens jeg lå på vannet, ihvertfall ikke så mye som 5-6cm. Jeg ser for meg muligheten av at noe ryker i innfestingen når du forsøker det, med påfølgende lekkasjer. Tror i så tilfelle det er bedre å kjøre med det som det er til du får den på land. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Kalle74 Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 En kompis av meg fikk samme problemet etter en tur på grunn. Han tok en flaskejekk fra Biltema med ned under båten og fikk bøyd staget tilbake, har kjørte med båten resten av sesongen uten problemer og justerte det helt tilbake når skuta kom på land på høsten. Men som egilwh skriver så er det jo en fare for at en bolt ryker. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Pjolter Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Gromstad var det ja. Var nesten :-) lykke til ! Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Kaskazi Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Jeg ville løftet båten på land og benyttet spennbånd til å rette opp flyndra. Var selv utsatt for et tilsvarnde uhell. Med spennbånd kan du legge gradvis press på flyndra. Sjekk at dt ikke er blitt skjevheter i roret,. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Takk for tips. Er ikke helt sikker på om om jeg tørr begynne å jekke alt for mye. Mine kunnskaper om den slags er såpass begrenset at jeg er redd for å ødelegge noe. Men hvis man bruker jekk, hva spenner man i mot med? I mitt begrensede tekniske innsikt av et hodet setter jeg jekken på flyndra, men må ha motspenn i overkant.regner med at skrogbunnen er utelukket. Gromstad hadde ikke tid og heller ikke Slippen Marina like ved. Joda hadde tatt ferie, men Nilsen båtbyggeri, gamle Nidelv, kunne se på saken. Var en tur ute ved Portør for 2-3 timer siden, men det blåste 10m/s og rederinnen beordret vedreis. Gikk greit å kjøre. Kun litt knaking ved mye rorutslag ingen vibrasjoner, men synging fra propellen. Er vel litt spenn i rorpinnen, men ingen skader verken på utsiden eller innsiden ved roret. Selve roret er helt det jeg kunne se på øyemål. Så tror det blir å vente på bedre vær og tøffe ned til Nidelva i Arendal. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Bra du ikje daska torsken i flyndra i samme slengen så hele mannskiten sleit sæ :p Fra spøk til revolver, hva er flyndra? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Slik jeg har forstått det er flyndra jernstykket som går fra enden av kjølen og fester roret i ned kanten. Beskytter propell og ror når skipperen ikke følger med og kjører på skjær. Den har sikkert flere funksjoner bl a feste roret som sakt. Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 (redigert) Hei. Her er to i Kragerø som er dyktige og som har kran for å løfte deg på land. Prøv å ring for å høre om de har mulighet. Lykke til. Kiil Sandtangen Tlf 35 98 47 60 Marina service Tlf 35 98 57 77 Redigert 12.Juli.2012 av Una (see edit history) Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Javi Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Fra spøk til revolver, hva er flyndra? Slik jeg har forstått det er flyndra jernstykket som går fra enden av kjølen og fester roret i ned kanten. Beskytter propell og ror når skipperen ikke følger med og kjører på skjær. Den har sikkert flere funksjoner bl a feste roret som sakt. Dette har vel flere navn, men jeg er vant til å kalle det hæljærnet. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 (redigert) Jeg har opplevd dette to ganger, riktignok for flere år siden. Også hos meg ble roret tungt begge ganger. Jeg fikk båten på slipp, løsnet muttere som holder roret og strammet deretter til igjen. Alt helt fint etterpå. Jeg konkluderte med at flydra hadde fått en liten bøy (men mindre enn jeg kunne se sikkert), og/eller at den hadde hatt en bøy og gått tilbake igjen etterpå. Uansett årsak - det hadde ført til spenninger i festet av roret. Vet jo ikke om du har samme type ror som meg, men jeg har en slags "skinne" oppe og nede, og på hver av disse er det to skruer/bolter. Disse fire var de jeg løsnet. Altså er mitt råd - før du koster på deg en masse annet: Løsne muttere på roret (ikke så mye), drei litt på roret med rattet, og trekk så til igjen. Test så om rorets bevegelse igjen er som før. Hva ja, så er det "case closed". Antakelig klarer du dette med dykkermaske også, selv om slipp nok er å foretrekke. Redigert 12.Juli.2012 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 12.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Da er flyndra som ny og styringen fiksa. Tøffet rolig til Arendal og Nilsen båtbyggeri, gamle Nidelv. Maken til service har jeg ikke vært borti. Frode Nilsen hadde "noen" andre båter å jobbe med, men etter stengetid heiste han båten min på land, varmet opp flyndra og fikk retta den opp samt fiksa bulken i propellen. Som ikke det var nok tasset faren rundt og sprayet på noe vidundermiddel og fikk vasket bort groe i vannlinja. Tok seg betalt for løft og en times jobb. Og det selv om vi ble ferdig kl 20.. Kan anbefale de gutta på det varmeste :-) Båtferien fortsetter :-) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Dette er jaggu fint med flinke og servicevennlige fagfolk! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.