Olemannen Startet 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2012 Hei, Har nettopp kjøpt en 2005 modell Suzuki 40 hk, 4-takt. Noen som har ide om hva en "rett" pris på en service er på noe slikt? Ser for meg skifte girolje, motorolje, oljefilter, plugger og impeller. Vurderte å gjøre dette selv, men skruen for tapping av girolje lot seg ikke løsne selv med en hammer-trekker, og turde ikke banke for hardt. Dessuten sitter olje-filteret skjult bak nedre motor-deksel og fjerning av dette ser jeg ikke beskrevet i manualen.....tips om hvordan det tas av? Impeller og demontering av gearhuset har jeg ikke tenkt å prøve meg på selv, men oljene + filter + plugger bør vel gå...? Hilsen nybegynner på utenbordsmotor (men erfaring så det holder med gamle VP & Nogva/Nanny diesel) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 http://www.youtube.com/watch?v=Mg23ZkyjXGI Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ADNOH Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 (redigert) Med din erfaring tar du lett service selv:-) 1.Motorolje skiftes hver høst, NB ikke kjøp syntetisk, men vanlig 15W/40 motorolje f.eks på Biltema. 2.Oljefilter skal bare skiftes hver 200time, er derfor ikke nødvendig og skifte hvert år ved vanlig bruk. 3.Gearolje trenger du heller ikke skifte hvert år, men det er viktig å skru ut den øverste oljepluggen å sjekke at oljen er blank og fin. Den blir hvit hvis vann har kommet inn, da må du skifte olje og trykkprøve gearhuset. Det er viktig å skifte pakning på oljepluggen i gearhuset. Hvis oljeplugg sitter hardt bruk et skrujern med firkantstamme og sett på en skiftnøkkel å dra rundt med. Viktig å finne et passe stort skrujern som dekker hele sporet. 4.Spray over motoren med f.eks WD 40 eller 5/56. 5.Hvis motor benyttes i saltvann skylles kjølekanaler med ferskvann. 6.Impeller skiftes når kjølestråle blir dårlig eller du får alarm på varm motor. 7.Tennplugger varer lenge i en 4-takter, min DF 115 har passert 400t uten skifte av plugger. Når pluggene begynner å bli dårlige vil du merke ved at motor fjusker først på 1 sylinder, alle pluggene blir ikke defekte samtidig.Jeg har fulgt denne prosedyrene de 10 siste årene på mine Suzuki DF50/DF115 og det har fungert perfekt. Lykke til :-) Redigert 10.Juli.2012 av ADNOH (see edit history) Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Olemannen Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Takk for gode svar! 1. Hvorfor ikke syntetisk? 5. Best å kjøre i stort kar eller med "øreklokker" og hageslange? Hvordan får jeg av det underste dekslet? Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 1.Syntetisk olje gir oljeforbruk på disse motorene! 5.Det er enklest med "øreklokker" Deksel er enkelt å skrue av, men det er flere år siden jeg tok mitt og husker derfor ikke nøyaktig framgangsmåten! Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Olemannen Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Hei, Skal det være "klassisk gammeldags" 15W 40 mineralolje, eller halv-syntetisk? Og; er det virkelig slik at impeller gradvis blir dårligere med svak kontroll-stråle, har lest skrekk-historier om at den plutselig knekker/stopper, med bråstopp i kjøling og påfølgende motorhavari..... Mvh Ole Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Det kan skje, men det er heller ikke uvanlig at en motor lever hele livet med samme impeller uten problemer. Bruker også øreklokker til ferskvannskjøring. Har ikke byttet olje® på min Suzuki 4-takter i år siden det ble lite bruk ifjor og oljen ser ut som ny. Motoren er nå fem år gammel og har ikke byttet impeller eller tenkt å gjøre det i år (heller). Nøye med grundig gjennomkjøring regelmessig i ferskvann og ved sesongslutt og fogger den godt før vinterlagring samt sprayer litt CRC over alt under lokket og pumper fett i niplene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Olemannen Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Hei, Du sier du pumper fett i niplene, men finner ikke noe slikt beskrevet i boken, hvilke nipler er det snakk om? Mvh Ole Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 fett (smøre)nippler Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Joda, det skjønte jeg, men hvor sitter de, altså hva smøres. Har bare sett akselen/styre-staget som trenger fett, men hvilke nipler finnes ellers? Ole Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Skifte impeller er ikke vanskelig. Bare løsne boltene til gearhuset, dra det litt ut, løsne en skrue på stang som går ned til gearet, som du ser når du har dratt det litt ut. Som regel svikter impeller i vulkaniseringen i navet. Da har du ingen kontrollstrålen. Men min erfaring er at en impeller varer i mange år. Har hatt vekselsvis glyserin eller silikonspray på de få jeg har byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Baker1 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Hei. Har en Suzuki df 50.Der står det faktisk i vedlikeholds plan at impeller skal skiftes hvert år!Skiftet min da motoren var 5 år og det var ikke anntydning tl at den var slitt.Motoren hadde da gått 250 timer.Girolje skal skiftes hvert år og gjøres da på høsten før den settes bort for vinteren.Motor olje skiftes før motoren tas i bruk igjen på våren.Skifter oljefilter annenhvert år. Om høsten kjører jeg motoren i en stamp ca 10 min og siden med "klokker" og tilsetter kjøleveske til det kommer blå veske ut av kjølestrålen.(har en slange stump med kobling og ei trakt i den andre enden).Var helt blank når det gjalt båtmotorer, men det var jo bare å prøve seg fram.Var vel 4-5 skruer for å få av dekslet for å komme til oljefiltret og en bolt til deksellåset. Og JEG bruker syntetisk olje og har ikke merket noe til oljeforbruk.( kan vel være forskjellige erfaringer der.) Dette er er hva jeg gjør og det har fungert kjempebra.Bestilte oljefilter og impeller fra Hustlersport i USA og på deres nettside får du alle tegninger av hvordan motoren er bygd opp , med delenr. Lykke til med vedlikeholdet:-) Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 28.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Takk for svar, om enn noe sen takk - da lar jeg nok impeller stå i fred noen år, båten brukes ikke mer enn ca. 30 timer hver sesong likevel. Ole Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 dekslet er enkelt. Ta av pakningen rundt, kan henge den opp rundt motor. koble fra tilt ledningen (er en kontakt der) Løsne pakningen til wirene i forkant. låset til toppdekslet må av klips og bolt. Skru ut all skruene på babord side for å komme til filter (8 mm) Styrbord side henger igjen i et par bolter, det trenger du ikke ta av. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
mah Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Når første god morgen er at du ikke greier å løsne oljepluggen på giret bør det ringe noen bjeller, tror du heller skal levere den inn til service. Ikke vondt ment men noen ganger er det dessverre slik at vi må kjenne våre begrensninger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.