Kaptein Klein Startet 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2012 Hei, Ny på forumet her, og har med interesse sett nyttig informasjon og meningsutveksling som dukker opp. Vi planlegger nå å montere solcellepanel på en Bavaria 36 foran sprayhooden på "lukegarasjen", hvor det er ca. 70 cm x 80 cm tilgjengelig. Som på andre seilbåter er dette en horisontal plassering, hvor det tidvis blir skygge på deler av eller hele området, men har i første omgang ingen bedre plasseringer, og er klar over ulempene med dette. Når det er sagt har vi noen spørsmål: Er det bedre med to paneler på 30 W enn med ett på 65 W (begge alternativene får akkurat plass)? Tanken er at hvis det er skygge i et hjørne, vil vi få mer ut av topanelsløsningen enn ettpanelsløsningen. Er dette rimelig å anta? Vi planlegger å bruke en MPPT regulator. Ser at Naps-regulatoren får mye skryt her, men har samtidig funnet denne på SeaSea.no («Peak Power MPPT»). http://seasea.no/El/Batteri_Solcell/Solcellspaneler/PEAK_POWER_REGULATOR Er det noen som vet om denne har noen ulemper iforhold til Naps-regulatoren (dvs. er alle MPPT regulatorer rimelig like, osv.)? Har fått høre at man ikke bør koble sammen flere paneler i parallell inn på samme regulator, for hvis det ene panelet yter dårligere, vil det trekke strøm fra det andre. Stemmer dette, antar det ikke er vanlig med diode på panelene (iom. at regulator håndterer tilbakestrøm ift batteribbanken, men det vil ikke være tilfelle her), men slik jeg fostår andre medlinger skal dette gå greit. Panelene er forøvrig dette: http://seasea.no/El/Batteri_Solcell/Solcellspaneler/SOLPANEL_30W_MARIN_SWM30 Noen som har noe kjennskap til disse panelene (tenker da på ytelse, konstruksjon, osv.)? Ved kobling av to paneler har vi også hørt at man kan seriekoble dem, slik at de ville yte opp mot 34-40 V, men at MPPT regulatoren da ville gjøre at vi likevel kunne nyttigjøre oss "overskuddsspenningen" i et 12 volts system. Igjen, stemmer det, eller vil. f.eks. effekttapet i MPPT-regulatoren (5-10%?) på overskuddsspenningen gjøre at nettoen likevel blir dårligere? Eller vil dette på en skyet dag gi bedre ladestrøm fordi spenningen blir høyere? Takker for svar KK Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Heisan, Min erfaring med 2 gamle paneler plassert i område som blir skygget , er at seriekobling og MPPT regulator er overlegent paralellkobling(uavhengig av regulator type). Spesielt på dager hvor det i tilleg er skyer. Har sett panelene dytte 1 til 2A inn på batteribanken etter at sola har gått ned. Det gjorde de definitivt ikke før jeg seriekoblet. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Det ligger en interessant tråd om mobilt solcelle anlegg på linken under. http://caravan.talk-forums.com/t3533-prosjekt-400w-solcelle-panel-og-wifi-iptv-kamera Riktignok for campingvogn, men likevel endel artige erfaringer. Leseverdig lektyre, og linker til innkjøpt utstyr. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Hei. Jeg har selv to 68W paneler koblet i parallell inn til en Naps MPPT regulator og er svært godt fornøyd. Og så til de enkelte spørsmålene. 1. Ja, to paneler fremfor et er nok en fordel dersom det skulle komme kraftig skygge over en større del at et enkeltpanel. Da blir spenningen for lav, og det blir null/lite lading. Med to paneler og skygge på det ene men sol på det andre, vil en likevel få en del strøm ut. 2. Den regulatoren kjenner jeg ikke, men i og med at det er en MPPT regulator, burde den være grei. Den eneste forskjellen jeg ser er at den tåler høyere strøm. Men i ditt tilfelle med så små paneler burde Naps MPPT regulatoren holde. 3. Om to paneler kan kobles i parallell er avhengig av om de har diode på utgangen av hvert panel. Da går det helt greit. De fleste paneler har dette, men det får du sjekke i spesifikasjonen for de panelene du skal ha. De panelene du nevner, har jeg ingen personlig erfaring med. 4. Med en MPPT regulator (som vel og merke må tåle 40V inn) burde det være en fordel å koble de i serie, se NorSiglar sitt innlegg. Neste gang jeg er i båten skal jeg sannelig koble om og sjekke dette selv. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaptein Klein Svart 12.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Takk til NorSiglar og Lars H for nyttige svar. Det synes rimelig åpenbart at vi går for 2x30W i stedenfor 1x65W. Vi statser også på den MPPT regulatoren jeg nevnet av den enkle grunn at den for oss er lettest å få tak i. En ting jeg ikke helt skjønte Lars H., er at "vår" reguator tåler mer strøm enn Naps. Begge skal da tåle 10A? Vi satser også på seriekobling, men vil forsøke å teste begge deler for å se reelle ytelser. I den sammenheng vil vi være svært interessert i dine resultater Lars H., når du får prøvd det ut. KK Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Nå sjekket jeg ikke max strøm for Naps regulatoren "min" i manualen, men det har jeg gjort nå. Den tåler 7A inn og 9,5A ut, så de er nok temmelig like i det henseende. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjørkski Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Del gjerne dine erfaringer med os andre her. Jeg har selv bestilt 2x40 W til min nye båt. På den gamle var der et stk. 65W, som fint klarte og holde 2x115Ah batterier på topp. Blir interessant og se om forskjellen blir merkbar. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Hva er Vmax på panelene og hva er maks spenning som laderegulatoren tåler? Min tanke er bare at hvis panelene gir feks 23Vmax koblet i serie (46V) så skal laderegulatoren tåle ganske mye V? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.