Super73 Startet 10.Juli.2012 Del på Facebook Startet 10.Juli.2012 Jeg har nettopp koblet opp en VHF i båten, og i dag opplevde jeg noe som jeg syntes var litt merkelig. VHF'en sto på kanal 16 da det kom et navigasjonsvarsel fra Rogaland radio. Det var så vidt jeg oppfattet hva som ble sagt, båten lå i havn med motoren av. Hadde jeg vært på sjøen hadde jeg ikke hatt sjanse til å høre hva som ble sagt. Jeg byttet kanal til en av arbeidskanalene for å høre selve varselet, og der var det veldig klart å tydelig. Ingen støy overhodet. Er ikke det rart? Skulle tro at signalet på kanal 16 og arbeidskanalene kommer fra samme sender, ergo skulle det vært samme mottaksforhold? Eller er det jeg som er helt på jordet her..... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Landstationerne sender på forskellige frekenser afhængig af hvor senderne står. Det er helt almindeligt at høre et dårligt signal fra en fjernere sender før eller efter det fra den nærmeste. Du har sikkert misset signalet fra den nærmeste sender og hørt det fra den næstnærmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Hva var posisjonen din ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Jeg ved ikke om mit tidligere indlæg var helt tydeligt. Når landstationerne udsender fx navigationsadvarsler så gør de det på hver sender efter tur. Derfor sker det ofte eller hver gang for mig, at man hører signalet flere gange. OK fra den nærmeste sender men svagt fra en anden sender på kanal 16. Hvis man så skifter til den lokale arbejdskanal så er man jo på den nærmeste sender og derfor går signalet godt igennem. Giver det mening (nu)? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Skulle tro at signalet på kanal 16 og arbeidskanalene kommer fra samme sender Nei, de gjør ikke nødvendigvis det. Det er ikke alle senderanleggene som har kanal 16. Sjekk VHF kanalplan mot din posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Super73 Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 58`55.868`N 5`50.846`E Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Jeg har nettopp koblet opp en VHF i båten, og i dag opplevde jeg noe som jeg syntes var litt merkelig. VHF'en sto på kanal 16 da det kom et navigasjonsvarsel fra Rogaland radio. Det var så vidt jeg oppfattet hva som ble sagt, båten lå i havn med motoren av. Hadde jeg vært på sjøen hadde jeg ikke hatt sjanse til å høre hva som ble sagt. Jeg byttet kanal til en av arbeidskanalene for å høre selve varselet, og der var det veldig klart å tydelig. Ingen støy overhodet. Er ikke det rart? Skulle tro at signalet på kanal 16 og arbeidskanalene kommer fra samme sender, ergo skulle det vært samme mottaksforhold? Eller er det jeg som er helt på jordet her..... Nei, du er ikke på jordet. Opplever dette stadig vekk. Har rapportert tilbake til Rog. Radio, men fikk ingen forklaring. Tror det er retningsstyrte sendere som er årsaken, men det kan vel heller ikke stemme da varslene er almenne og bør nå alle. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Se svaret fra MajorAndy. Det er ikke alle senderene som har K16, f.eks så har ikke Horten eller Tønsberg K16, nærmeste for meg blir Halden . Jeg opplever derfor at varslene på K16 er dårligere enn det som sendes på arbeidskalen (K79). Sitér dette innlegget Link to post
Super73 Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Takk for gode forklaringer, men at ikke alle stasjoner sender på K16 fremstår for meg som særdeles merkelig! Utvilsomt en stor svakhet med hele VHF systemet at nødkanalen ikke er prioritert?.... Skulle likt å vite hvordan dette blir begrunnet!! Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Hei. Jeg antar at det skyldes at det ville blitt interferens (forstyrrelser) hvis flere nærliggende sendere skulle sende samtidig på samme frekvens. I mitt område så får jeg inn K16 fra Oslo, Halden og Skien, og Tjøme Radio sender ut melding om vær / navigasjonsvarsel fra hver av disse i tur og orden, og deretter så kommer meldingen på arbeidskanalene. Hvis du ser http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/163/VHF-Kanalplan_A5-2012.pdf så vil du se hvilke sendere som har K16. Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 (redigert) nab har rett, man kan ikke sende samtidig fra flere anlegg med overlappende dekningsområde, dette ville føre til støy/interferens. Derfor hører man gjerne en anonsering gjentatt to ganger (med forskjellig styrke). mvh Helge /Florø Radio Redigert 11.Juli.2012 av hev (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Ibiza 1 Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 I Risør i helgen hørte jeg ikke K16 annonseringen av værmeldingen, mens værmeldingen på K20 var sterk og klar. Stasjonen i nærheten har K16 iflg senderkartet, og burde dermed høres like greit som K20. Problemer med K16 der nede? Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 (redigert) Kjenner ikke til forholdene i dette området, men selv om basestasjonen har k16 så kan det være at den ikke blir brukt ved annonsering av f.eks. værmelding. For Florø Radio sin del så har vi 34 basestasjoner, de aller fleste med k16, så for å unngå for mye "jabbing" på k16 ved annonsering så må vi foreta en "kvalifisert" utvelgelse. mvh Helge Redigert 11.Juli.2012 av hev (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Super73 Svart 12.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2012 Da hadde visst noen tenkt allikavel, betryggende å høre. Jo mindre du vet, jo lettere er det å være kritisk...!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.