Jump to content

VHF - dårlig mottak på K16

Super73

Recommended Posts

Jeg har nettopp koblet opp en VHF i båten, og i dag opplevde jeg noe som jeg syntes var litt merkelig. VHF'en sto på kanal 16 da det kom et navigasjonsvarsel fra Rogaland radio. Det var så vidt jeg oppfattet hva som ble sagt, båten lå i havn med motoren av. Hadde jeg vært på sjøen hadde jeg ikke hatt sjanse til å høre hva som ble sagt. Jeg byttet kanal til en av arbeidskanalene for å høre selve varselet, og der var det veldig klart å tydelig. Ingen støy overhodet. Er ikke det rart? Skulle tro at signalet på kanal 16 og arbeidskanalene kommer fra samme sender, ergo skulle det vært samme mottaksforhold? Eller er det jeg som er helt på jordet her.....

Jeg ved ikke om mit tidligere indlæg var helt tydeligt.

Når landstationerne udsender fx navigationsadvarsler så gør de det på hver sender efter tur. Derfor sker det ofte eller hver gang for mig, at man hører signalet flere gange. OK fra den nærmeste sender men svagt fra en anden sender på kanal 16. Hvis man så skifter til den lokale arbejdskanal så er man jo på den nærmeste sender og derfor går signalet godt igennem.

Giver det mening (nu)?

Jeg har nettopp koblet opp en VHF i båten, og i dag opplevde jeg noe som jeg syntes var litt merkelig. VHF'en sto på kanal 16 da det kom et navigasjonsvarsel fra Rogaland radio. Det var så vidt jeg oppfattet hva som ble sagt, båten lå i havn med motoren av. Hadde jeg vært på sjøen hadde jeg ikke hatt sjanse til å høre hva som ble sagt. Jeg byttet kanal til en av arbeidskanalene for å høre selve varselet, og der var det veldig klart å tydelig. Ingen støy overhodet. Er ikke det rart? Skulle tro at signalet på kanal 16 og arbeidskanalene kommer fra samme sender, ergo skulle det vært samme mottaksforhold? Eller er det jeg som er helt på jordet her.....

Nei, du er ikke på jordet. Opplever dette stadig vekk. Har rapportert tilbake til Rog. Radio, men fikk ingen forklaring. Tror det er retningsstyrte sendere som er årsaken, men det kan vel heller ikke stemme da varslene er almenne og bør nå alle.

Hei. Jeg antar at det skyldes at det ville blitt interferens (forstyrrelser) hvis flere nærliggende sendere skulle sende samtidig på samme frekvens. I mitt område så får jeg inn K16 fra Oslo, Halden og Skien, og Tjøme Radio sender ut melding om vær / navigasjonsvarsel fra hver av disse i tur og orden, og deretter så kommer meldingen på arbeidskanalene. Hvis du ser http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/163/VHF-Kanalplan_A5-2012.pdf så vil du se hvilke sendere som har K16.

Kjenner ikke til forholdene i dette området, men selv om basestasjonen har k16 så kan det være at den ikke blir brukt ved annonsering av f.eks. værmelding.

For Florø Radio sin del så har vi 34 basestasjoner, de aller fleste med k16, så for å unngå for mye "jabbing" på k16 ved annonsering så må vi foreta en "kvalifisert" utvelgelse.

mvh

Helge

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...