Jump to content

Oljeskift på Bravo III gear


Trondwi

Recommended Posts

I følge manualen skal oljen skiftes for hver 100 timer hvilket vil medføre tre ganger opp av vannet i løpet av sesongen for min del (hadde jeg visst dette, ville jeg ha kjøpt noe annet!).

 

Saken er at vi kjører i 4-6 knop 80-90 % av tiden og uhyre sjelden mer enn 24-28 knop med vår Commuter 8. Jeg ville anta at dette skulle medføre vesentlig mindre slitasje enn "normalt", men har ikke noen reell kompetanse innen slikt.

 

Er det noen på forumet som har greie på denslags og som kan komme med noen vettuge refleksjoner?

Link to post

Kjenner ikke forholdene rundt mercruiser drevet, men hver 100 time hørtes ofte ut.

 

Mitt volvo DPH drev er satt opp med en gang i sesongen eller hver 200 time avhengig av hva som intreffer først. Dersom det utføres ofte gearskift anbefales hver 100 time mener jeg å huske, mener også det stod definisjon på hva som var ofte gearskift. Og det var unormalt ofte minnes jeg til hvermansens bruk. Aner ikke hvor mye olje som går på drevet ditt, men DPH går 5,4 liter. Dess større oljemengde, dess lengre kan intervaller strekkes for oljeskift.

Link to post

Nå har Mercruiser drevene ekspansjonstank slik at du kan inspisere oljen, etter at oljen har vert kald/varm vil den ekspandere opp og ned i tanken. Man vil altså ha en viss kontroll på oljens farge hele tiden. Den skal helst være mørk grønn men blir mørkere etterhvert. Blir den derimot lysere, gjerne brun eller hvit er det tegn til vann i oljen.

Når jeg bruker båten mye har jeg gjerne byttet olje en gang i året, bruker jeg båten lite hopper jeg over oljeskiftet den sesongen.

Link to post

Så vidt jeg kan huske så står det vel at oljen skal skiftes hver 100 timer eller hvert år, avhengig av hva som kommer først.

Dersom dere kjører hele 300 timer i løpet av sesongen så er selvfølgelig det en del, og da skal i utgangspunktet oljen også skiftes tre ganger i løpet av sesongen.

 

Det er nok uansett ytterst få som tar båten opp tre ganger i løpet av sesongen for oljeskift, men det er nok ingen som kan gi noen garanti på at det holder med en gang i året, men jeg ville ikke tro at det skulle være noe problem så lenge dere følger med på oljenivået og ser etter at det ikke kommer vann i oljen osv. regelmessig dersom dere har ekstern beholder, og er nøye på å tappe og sjekke oljen før vinteren osv.

Link to post

100 timer i deplasementsfart medfører liten belastning/slitasje på olja.

Men om det skulle være en liten vannlekkasje så vil jo olja gradvis miste sine egenskaper.

Om man derimot går mest i planingsfart med tung båt så kan det jo bli noe annet, og redusert smøreevne vil kunne føre til havari.

Så det viktigste er vel å sjekke olja i løpet av sesongen.

Når man tapper av en skvett nederst på drevet så vil jo evt. vann komme ut først, eller hvit/brunfarget olje.

Liten vits å skifte olja hvis den har fin grønnfarge iallefall selv om den er gått 200 timer eller mere.

Men bruk for all del High Performance gearoljen fra mercury/quicksilver (ikke Premium).

 

Forøvrig kan vel en drevdusj forlenge levetiden på olja eller muligheten for havari ved redusert smøreevne.

Dette gjelder i planingsfart når øvre del av drevet er utenfor vannstrømmen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På min forrige båt, så gikk drevet så varm at det dampet av det etter en tid i planingsfart. Etter at jeg gikk over til Royal Purple olje, og behandlet drevet med QMI så virket drevet kjølig og fint under de samme forhold, og lyden var langt mer behagelig. Nå har jeg båt med DPH drev, som jeg også har behandlet med QMI, og fylt på med Royal Purple Max Gear olje. Jeg har nettopp hatt opp båten, og tenkte jeg skulle skifte oljen. Nå viste det seg imidlertid at denne Royal Purple oljen har hatt en dramatisk prisstigning til 380 kr/(nesten liter). Det syntes jeg var drøyt, men jeg har ikke lyst å skifte oljetype. Jeg sjekket derfor oljen jeg hadde hatt på i fjor, og den så akkurat lik ut som da jeg fylte på. Jeg skrudde derfor igjen, og bestemte meg til å bruke samme olje til neste gang båten skal opp. Royal Purple reklamerer i alle fall med at en kan øke intervallene mellom oljeskift når en bruker deres olje. Jeg har nå bestilt ny Royal Purple Max Gear 75W/90 olje fra USA til 16- 17 $/l som skal på neste gang.

Redigert av JensKH (see edit history)
Link to post

en liten tråd om RP på drev her http://forums.iboats...ad.php?t=465351

 

Men bruker man annen olje enn quicksilver er det ikke sikkert det funker så bra om man får vann i oljen

 

"There are only 2 though that will maintain lubricating properties when mixed with a little water; Merc/Quicksilver Hi-Po, and Amsoil marine gear lube"

 

Kanskje en tanke å teste Evinrude E-Tec HPF-XR Marine Gearcase Lubricant som har skiftintervall på 3 år...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Evinrude HPF Pro tar visst over for XR .

Skiftintervallet på 3 år gjelder jo E-tec motorene da, men om det er overførbart til andre merker vites jo ikke.

Koster $47 pr gallon i USA http://www.duskyonli...6&Category_Code= mens 9,5 liter Quicksilver High Performance gear lube koster ca $100

 

0778756-big.jpg5345301.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

jeg har Bravo3x og kjører hele sesongen på samme olje, tror ikke dette er noe problem selv om man kjører over 100t. Men jeg bytter konsekvent hvert år, selv om jeg har kjørt 50t eller 300 t på sesongen. Jeg bytter olje på drevet på høsten, så er det minre sjans for korrisjon og frost hvis det er kommet vann i olja. Og på våren blir det erfaringsvis alltid travelt, så service på drev og motor tar jeg alltid på høsten.

Link to post

Jeg er enig i uttrykket blodpriser om den norskimporterte Royal Purple oljen. Jeg har derfor bestilt både Royal Purple motorolje, og girolje fra USA. Det er ikke alle oljeforhandlerne som sender til Norge. Både av den grunn og pga pris på frakt så har jeg opprettet amerikansk adresse hos Jetcarrier som så sender det videre til meg. Da ser det ut som det går ann å få meget rimelig transport til Norge, spesielt dersom man har til til å vente på båttransport (ca en mnd).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...