Jump to content

Navionics-kartet på iPad er borte

BårdK

Recommended Posts

Kjøpte Navionics Marine HD for iPad i juni fjor og siden har det vært mange oppdateringer. Nå er jeg på hytta og oppdager at sjørkatet er borte og erstattet av et "tullekart" som ikke kan brukes. I tillegg er rutene og trackene slettet. Noen som har opplevd det samme?

Forsøkte å finne en support-side eller en e-postadresse for å spørre, men uten hell. Noen som vet?

Det var en tråd om dette tidligere, da mener jeg ble skrevet at noen hadde vært i kontakt med leverandøren av kartene om saken, og det ble nevnt at det var en oppgradering på gang.. Var vel ett par måneder siden eller deromkring denne tråden var aktiv..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Får lete litt. Jeg betalte kun i underkant av 200 NOK, mens prisen nå er vel nesten 500. Allikevel kan de vel ikke bare slette min opprinnelige avtale? Har ikke brukt programmet siden slutten av juli 2011 grunnet et lengre utenlandsopphold. Setter veldig pris på om noen har en e-postadresse eller liknende, slik at jeg kan få kontaktet leverandøren.

E-postadressa til Navionics er mobile@navionics.com. Mistet kartet selv tidligere i år, måtte laste ned kartet på nytt. Men siden det allerede er betalt var den nye nedlastningen gratis. Litt irriterende at ikke dette ble varslet på forhånd, men slik er det nå bare. Så vidt jeg kan se er kartet mer detaljert denne gang, i alle fall over havna og området jeg ferdes mest :smiley:

Jeg har navionics på en Android pad. Her må jeg definere og laste ned det kartområdet jeg trenger. Jeg antar at det samme gjelder for ipad, og at du kanskje var utenfor ditt definerte område når du var på hytta? I såfall er det bare å laste ned et større kartområde. Dette har du allerede betalt for.

Riktig, det er bare å klikke på "menu" , "download chart" og markere området du vil laste ned. Nå kan du velge om du vil laste ned hele kartet du har betalt for eller bare de deler du har bruk for.

TMS

Takk for svar alle sammen. Da prøver jeg å laste ned på nytt, før jeg evt. sender dem en mail. Problemet er at jeg ikke har bredbånd på hytta og ikke sim i padda, kun mobilt bredbånd på PC'en. Noen som vet om en Kafe eller liknende i området mellom Strømstad og Sarpsborg med kraftig nok kapasitet (har hytte i Skjebergkilen, har ikke fått hentet båten ennå så bil er fremkomstmidlet inntil været gjør at jeg henter båten).

Takk for svar alle sammen. Da prøver jeg å laste ned på nytt, før jeg evt. sender dem en mail. Problemet er at jeg ikke har bredbånd på hytta og ikke sim i padda, kun mobilt bredbånd på PC'en. Noen som vet om en Kafe eller liknende i området mellom Strømstad og Sarpsborg med kraftig nok kapasitet (har hytte i Skjebergkilen, har ikke fått hentet båten ennå så bil er fremkomstmidlet inntil været gjør at jeg henter båten).

Dersom iPad'en din ikke har 3G, vil du vel ikke få Navionics til å fungere om du ikke har trødløst nett.

Så vidt jeg vet har ikke iPad uten 3G noen innebygget GPS. Den benytter vel noe jeg tror heter AGPS, dvs Assisted GPS og er derfor avhengig av nett.

Redigert av Javi (see edit history)

Den benytter vel noe jeg tror heter AGPS, dvs Assisted GPS og er derfor avhengig av nett.

Vet ikke noe om iPad, men for å klargjøre; dersom en enhet har AGPS, så har den også GPS. A i dette tilfellet betyr som du nevner Assisted, og gir GPSen forskjellig nettverksstøtte for å få en raskere Time To First Fix, bl.a. nettverkslokalisering med triangulering av sendere med kjent posisjon.

For å bruke Aen her så må du ha nettverk, enten 3G eller trådløst, men GPSen skal fungere også for seg selv. I enkelte nettbrett så er den innebygde GPS antennen ganske liten og dårlig, og flere nettbrett som har 3G bruker denne antennen i stedet, noe som gir bedre mottak.

Til slutt så vet jeg at iPod/iPad uten GPS kan bruke ren nettverkslokalisering, og da må du selvsagt ha nett.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Javi, den har 3G, men jeg har ikke noe simkort installert. Derfor trenger jeg tilgang til WiFi, som jeg har hjemme, men ikke på hytta.

Du kan jo godt sette inn SIM fra telefon eller mobilt bredbånd.... om ikke det er en operatørlåst padde? (vet ikke engang om det finnes).

Redigert av egilwh (see edit history)

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...