Jump to content

Hvordan bruke parafin som diesel? Er det mulig?

glalaksen

Recommended Posts

Var vel ikke helt ukjent å fyre på parafin når rød diesel ble innført :giggle: . Parafinen var fortsatt blank og kostet godt under halvparten av autodiesel.

Problemet var og er at parafin er veldig tørr og inneholder lite smøring som dieselpumpen trenger. Du kan tilsette totaktsolje som kompisen din foreslår eller lage deg vinterdiesel ved å blande 50/50 diesel og parafin.

Slenger meg på denne tråden.

Vinterdiesel..? Vil det si at motoren starter lettere på denne blandingen? F.eks. 30/70 - 50/50? Jeg har en ford motor i 2400 serien som er en kaldstartmotor. Dvs. at det ikke finnes gløding eller forvarming. Det finnes heller ikke noen kaldstartknapp på innsprutpumpe heller. Problemet oppstår når motor ikke har gått på ca. 12 timer. Da må jeg til med startgass for å få starte den. Som kjent er ikke dieselmotorer noe glad i dette. Det går mye utover stempler, råder, rådelagere stempelpinner og veiv og veivlagere bla.

Om denne blandingen ville gjøre det lettere og starte hadde det vært kjempebra. Er vel sikkert og anbefalle totaktsolje i denne blandingen også så ikke innsprutpumpa skades, men hvor mange prosent totaktsolje pr. liter anbefalles på en 50/50 blanding av diesel og parafin?

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Vinterdiesel..? Vil det si at motoren starter lettere på denne blandingen?

Det betyr vel ikke så mye mer enn at dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den tilsettes parafin.

Sånn sett blir motoren mer lettstartet ved temperaturer under "frysepunktet" for diesel også, men det var antagelig ikke dette du tenkte på.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Det betyr vel ikke så mye mer enn at dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den tilsettes parafin.

Dieselen "vokser" seg dersom den IKKE tilsettes parafin ved lave temperaturer, det vil si den blir tjukk og vil ikke flyte i ledningene. Hvorvidt den tenner lettere vet jeg ikke, men tror vel ikke det.... Tar jeg ikke mye feil kommer det vel et par dieselhuer innom her snart og får oss alle til å STÅ I RETT!! :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Var det ikke tilnærmet det jeg skrev da? :crazy:

Joda, bortsett fra at det var det stikk motsatte... :saint: Unnskyld, men jeg bare måtte! :)

Redigert av egilwh (see edit history)

Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Ok. Det har jeg nå gjort, ENDA to-tre ganger.

dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den tilsettes parafin.

Mener dere at parafintilsetningen fører til at drivstoffet vokser seg ved høyere temperatur enn uten parafintilsetning?

Eller skjønner dere ikke at et større negativt tall foran enheten grader Celsius betyr lavere temperatur?

Eller er jeg fullstendig på bærtur? :crazy:

Ikke noe stor sak, men du skrev (som du selv siterte over);

"dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den tilsettes parafin."

For at det skulle gi riktig mening, så burde det stå:

"dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den IKKE tilsettes parafin."

Evt. "dieselen holder seg flytende ved lavere temperatur når den tilsettes parafin."

Redigert av egilwh (see edit history)

Hvis du faktisk mener det der, så er vi saklig uenige, og jeg mener bestemt at du tar feil.

Hele poenget med å mikse vinterdiesel som en blanding av diesel og parafin er å unngå at dieselen vokser seg ved de temperaturene som forkommer om vinteren. Dvs at dieselen (diesel/parafinblandingen som omtales som vinterdiesel) vokser seg ved lavere temperatur enn vanlig ikke-parafinblandet diesel.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Evt. "dieselen holder seg flytende ved lavere temperatur når den tilsettes parafin."

Vel, begge de to setningene kan ikke være sanne, da den første sier de stikk motsatte av den andre... :rolleyes:

Men vi er vel enige i sak, da, antagelig

Sjøtunga, du kan nok sove uten å dvele mye over dette, for du skrev riktig. De andre som hang seg opp i det bør lese din første setning sakte en gang til, og tenke seg om 2 før de kommer med en oppfølger :giggle:

De har nok problemer med denne også: How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

:lol: :lol: Men saken er den at om sommeren så tilsetter ikke oljeselskapene parafin i dieselen, så da har du muligheten til å blande inn litt selv.

Har en gammel traktor som ikke brukes så ofte om sommeren, så da bruker jeg alltid å fylle på en god skvett parafin (inntil 50%) i dieselen som er kjøpt på sommeren.

Nettopp for at den skal takle lavere temperaturer uten å gå over til fast form :lol: :lol:

Oi her var det aktivitet.

Men kan jeg konkludere med at jeg kan enten blande diesel og parafin 50/50

Eller tilsette 4% totaktsolje i parafinen og bruke det.

Kan jeg bruke dette på min gamle Caravelle. En 97 modell med 1,9 TD ?

Vil jo ikke risikere at jeg ødelegger båtmotoren :smiley: Caravelle egner seg nemlig veldig dårlig som juksasjark. (men hvis det ikke er bra å ha på bilen, kan jeg da ha det på min Yanmar fra 1993?)

Jeg forsto hva Sjøtunga skrev første gangen. Inni mitt hode la jeg nemlig til det som ikke var skrevet slik at det ble sånn her:

"Det betyr vel ikke så mye mer enn at dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den tilsettes parafin (enn om den ikke tilsettes parafin)."

Men forsåvidt kunne den jo godt misforstås.

:giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hvis du skal "kjøre" opp parafinen anbefaler jeg at du blander inn max 20 - 30% parafin sammen med litt totaktsolje.

30% innblanding av parafin var max Statoil tillot i diesel som ble levert om sommeren, men skulle brukes om vinteren. Det er nå 20 år sidene jeg var borti dette, og jeg er usikker på om dagens diesel er like villig til å blande seg med parafin.

Jeg har en tyveliterskanne med noe jeg tror er såkalt fritidsparafin. Det skulle vel gå bra å tømme dette på dieseltanken da, forhåpentligvis.. Stoffet er grønt, men det tror jeg kommer av at det hadde vært en dieselrest på kanna. Kanna sto ombord i båten da jeg kjøpte den og selgeren sa han trodde det var fritidsparafin som var beregnet til oljeovnen(Refleks).

Forsvarets F34 som de bruker på omtrent alt av dieselmotorer er vel så å si bare parafin, og med en skvett diesel..?

En annen ting å få med seg er at motoren yter mindre enn med ren diesel.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...