glalaksen Startet 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2012 "Fant" rundt 400 liter parafin når jeg grov opp en tank i hagen og så var det en kompis som sa at hvis jeg hadde i litt totaktsolje så kunne jeg bruke det på båten eller bilen. Noen som vet hvordan fungerer dette? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Kommer vel Ann på motoren, er det ny insprøytningsmotor er det nok ikke å anbefale menntil eks en gammel Mercedes dieselmotor går påbudet og annet uten problemer... Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Var vel ikke helt ukjent å fyre på parafin når rød diesel ble innført . Parafinen var fortsatt blank og kostet godt under halvparten av autodiesel. Problemet var og er at parafin er veldig tørr og inneholder lite smøring som dieselpumpen trenger. Du kan tilsette totaktsolje som kompisen din foreslår eller lage deg vinterdiesel ved å blande 50/50 diesel og parafin. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Slenger meg på denne tråden. Vinterdiesel..? Vil det si at motoren starter lettere på denne blandingen? F.eks. 30/70 - 50/50? Jeg har en ford motor i 2400 serien som er en kaldstartmotor. Dvs. at det ikke finnes gløding eller forvarming. Det finnes heller ikke noen kaldstartknapp på innsprutpumpe heller. Problemet oppstår når motor ikke har gått på ca. 12 timer. Da må jeg til med startgass for å få starte den. Som kjent er ikke dieselmotorer noe glad i dette. Det går mye utover stempler, råder, rådelagere stempelpinner og veiv og veivlagere bla. Om denne blandingen ville gjøre det lettere og starte hadde det vært kjempebra. Er vel sikkert og anbefalle totaktsolje i denne blandingen også så ikke innsprutpumpa skades, men hvor mange prosent totaktsolje pr. liter anbefalles på en 50/50 blanding av diesel og parafin? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Vinterdiesel..? Vil det si at motoren starter lettere på denne blandingen? Det betyr vel ikke så mye mer enn at dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den tilsettes parafin. Sånn sett blir motoren mer lettstartet ved temperaturer under "frysepunktet" for diesel også, men det var antagelig ikke dette du tenkte på. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
egilwh Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Det betyr vel ikke så mye mer enn at dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den tilsettes parafin. Dieselen "vokser" seg dersom den IKKE tilsettes parafin ved lave temperaturer, det vil si den blir tjukk og vil ikke flyte i ledningene. Hvorvidt den tenner lettere vet jeg ikke, men tror vel ikke det.... Tar jeg ikke mye feil kommer det vel et par dieselhuer innom her snart og får oss alle til å STÅ I RETT!! :) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Tampeservice Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 4% totaktsolje i parafinen. Går helt fint å bruke på eldre suge-motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Dieselen "vokser" seg dersom den IKKE tilsettes parafin ved lave temperaturer Var det ikke tilnærmet det jeg skrev da? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
egilwh Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 (redigert) Var det ikke tilnærmet det jeg skrev da? Joda, bortsett fra at det var det stikk motsatte... Unnskyld, men jeg bare måtte! :) Redigert 11.Juli.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Joda, bortsett fra at det var det stikk motsatte... Den må du forklare for en stakkar som meg som ikke skjønner stort... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Key Freak Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Tror du bør lese det du skrev en gang eller to til, Sjøtunga. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Ok. Det har jeg nå gjort, ENDA to-tre ganger. dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den tilsettes parafin. Mener dere at parafintilsetningen fører til at drivstoffet vokser seg ved høyere temperatur enn uten parafintilsetning? Eller skjønner dere ikke at et større negativt tall foran enheten grader Celsius betyr lavere temperatur? Eller er jeg fullstendig på bærtur? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
dude Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Ikke rart det er krig :-) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 (redigert) Ikke noe stor sak, men du skrev (som du selv siterte over); "dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den tilsettes parafin." For at det skulle gi riktig mening, så burde det stå: "dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den IKKE tilsettes parafin." Evt. "dieselen holder seg flytende ved lavere temperatur når den tilsettes parafin." Redigert 11.Juli.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 (redigert) For at det skulle gi riktig mening, så burde det stå: "dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den IKKE tilsettes parafin." Hvis du faktisk mener det der, så er vi saklig uenige, og jeg mener bestemt at du tar feil. Hele poenget med å mikse vinterdiesel som en blanding av diesel og parafin er å unngå at dieselen vokser seg ved de temperaturene som forkommer om vinteren. Dvs at dieselen (diesel/parafinblandingen som omtales som vinterdiesel) vokser seg ved lavere temperatur enn vanlig ikke-parafinblandet diesel. Redigert 11.Juli.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
boati Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 hehe Dere mener begge det samme. At diesel vokser seg ved lave temperaturer, derfor tilsettes parafin, for å unngå dette:p Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Var jo ikke meningen å starte en krig her. Har forstått det nå. Motoren vil i mitt tilfelle ikke bli mer lettstartet ved å tilføre den parafin. Da bør det være minusgrader. Dette fordi dieselen blir tykkere ved minus grader. Eg tog'an...... Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 For at det skulle gi riktig mening, så burde det stå: "dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den IKKE tilsettes parafin." Evt. "dieselen holder seg flytende ved lavere temperatur når den tilsettes parafin." Vel, begge de to setningene kan ikke være sanne, da den første sier de stikk motsatte av den andre... Men vi er vel enige i sak, da, antagelig Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Jan E. Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 (redigert) Sjøtunga, du kan nok sove uten å dvele mye over dette, for du skrev riktig. De andre som hang seg opp i det bør lese din første setning sakte en gang til, og tenke seg om 2 før de kommer med en oppfølger De har nok problemer med denne også: How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood? Redigert 12.Juli.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Fjellmatros Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 :lol: Men saken er den at om sommeren så tilsetter ikke oljeselskapene parafin i dieselen, så da har du muligheten til å blande inn litt selv. Har en gammel traktor som ikke brukes så ofte om sommeren, så da bruker jeg alltid å fylle på en god skvett parafin (inntil 50%) i dieselen som er kjøpt på sommeren. Nettopp for at den skal takle lavere temperaturer uten å gå over til fast form :lol: Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 12.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Oi her var det aktivitet. Men kan jeg konkludere med at jeg kan enten blande diesel og parafin 50/50 Eller tilsette 4% totaktsolje i parafinen og bruke det. Kan jeg bruke dette på min gamle Caravelle. En 97 modell med 1,9 TD ? Vil jo ikke risikere at jeg ødelegger båtmotoren Caravelle egner seg nemlig veldig dårlig som juksasjark. (men hvis det ikke er bra å ha på bilen, kan jeg da ha det på min Yanmar fra 1993?) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Jeg forsto hva Sjøtunga skrev første gangen. Inni mitt hode la jeg nemlig til det som ikke var skrevet slik at det ble sånn her: "Det betyr vel ikke så mye mer enn at dieselen vokser seg ved lavere temperatur når den tilsettes parafin (enn om den ikke tilsettes parafin)." Men forsåvidt kunne den jo godt misforstås. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
.Snorre Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Hvis du skal "kjøre" opp parafinen anbefaler jeg at du blander inn max 20 - 30% parafin sammen med litt totaktsolje. 30% innblanding av parafin var max Statoil tillot i diesel som ble levert om sommeren, men skulle brukes om vinteren. Det er nå 20 år sidene jeg var borti dette, og jeg er usikker på om dagens diesel er like villig til å blande seg med parafin. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Jeg har en tyveliterskanne med noe jeg tror er såkalt fritidsparafin. Det skulle vel gå bra å tømme dette på dieseltanken da, forhåpentligvis.. Stoffet er grønt, men det tror jeg kommer av at det hadde vært en dieselrest på kanna. Kanna sto ombord i båten da jeg kjøpte den og selgeren sa han trodde det var fritidsparafin som var beregnet til oljeovnen(Refleks). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Forsvarets F34 som de bruker på omtrent alt av dieselmotorer er vel så å si bare parafin, og med en skvett diesel..? En annen ting å få med seg er at motoren yter mindre enn med ren diesel. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.