Jump to content

Hvordan bruke parafin som diesel? Er det mulig?


glalaksen

Recommended Posts

Slenger meg på denne tråden.

Jeg har en ford motor i 2400 serien som er en kaldstartmotor. Dvs. at det ikke Da må jeg til med startgass for å få starte den. Som kjent er ikke dieselmotorer noe glad i dette. Det går mye utover stempler, råder, rådelagere stempelpinner og veiv og veivlagere bla.

 

 

En ting er nå helt sikkert ,,,forsetter du med startgassen så får du snart et veeeldig stort problem ..

Prøv heller å få en kyndig person til å se på motoren din før den raser

Startgass blir motorer avhengig av akkurat som en narkomaner..

Kanskje den allerede er tillvent dritten og da er motoren solgt til evig fortapelse

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Startgass blir motorer avhengig av akkurat som en narkomaner..

Kanskje den allerede er tillvent dritten og da er motoren solgt til evig fortapelse

 

 

Det skal du se kan stemme, for er motoren kald er det totalt umulig og starte den uten startgass. Da er det bare å bruke startpiloten som er levert sammen med disse morene her.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Slenger meg på denne tråden.

. Dvs. at det ikke finnes gløding eller forvarming. Det finnes heller ikke noen kaldstartknapp på innsprutpumpe heller. Problemet oppstår når motor ikke har gått på ca. 12 timer. Da må jeg til med startgass for å få starte den. Som kjent er ikke dieselmotorer noe glad i dette. Det går mye utover stempler, råder, rådelagere stempelpinner og veiv og veivlagere bla.

Det skal du se kan stemme, for er motoren kald er det totalt umulig og starte den uten startgass. Da er det bare å bruke startpiloten som er levert sammen med disse morene her.

 

Ikke normalt det der.

Tror jeg ville forsøkt med det "enkle" først, lengesiden dyser og ventiler er kontrollert/justert??.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Grunnen (i hvertfall den viktigste) til at man ikke skal bruke startgass på dieselmotorer er fordi :

Startgassen antennes en del raskere enn diesel. Startgassen har også en høyere eksplosivitet under antenning - volumet på gassen økes mye, også i et raskere tempo enn for diesel.

Når vi vet at dieselmotorer da "går" pga komressjon så vil startgassen antenne før normal tenning er tiltenkt, mens stempelet er på vei opp. Når gassen antennes, med mye høyere energinivå enn for diesel, så vil dette utsette stempel, råde og veiv for enorme påkjenninger. Antenningen vil presse stempelet ned, mens stempelet er på vei opp !!

Link to post

Tror det blir løsningen å bare blande inn litt og litt på tanken.

 

 

Neste spørsmål. Har fått dette over på en tusenliters tank. Og nå lurer jeg på hvordan jeg skal være sikker på at det ikke er vann i parafinen?

 

Sikkert mange som synes jeg styrer mye for noen hundre liter parafin, men synes det er for dumt å levere den inn på søppelmottaket.

Link to post
.... Og nå lurer jeg på hvordan jeg skal være sikker på at det ikke er vann i parafinen?....

Vannet er i såfall betydelig tyngre enn parafinen og ligger dermed på bunnen så snart tanken har stått stille en time eller så.

Du skal trolig suge parafinen ut, med pumpe eller hevert. Da kan du bare feste sugeslangen til en pinne, med slangeenden et par cm fra enden - dermed vil den aldri kunne suge opp den slumpen som ligger helt nede i bunnen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...