LALUNA II Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Slenger meg på denne tråden. Jeg har en ford motor i 2400 serien som er en kaldstartmotor. Dvs. at det ikke Da må jeg til med startgass for å få starte den. Som kjent er ikke dieselmotorer noe glad i dette. Det går mye utover stempler, råder, rådelagere stempelpinner og veiv og veivlagere bla. En ting er nå helt sikkert ,,,forsetter du med startgassen så får du snart et veeeldig stort problem .. Prøv heller å få en kyndig person til å se på motoren din før den raser Startgass blir motorer avhengig av akkurat som en narkomaner.. Kanskje den allerede er tillvent dritten og da er motoren solgt til evig fortapelse Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
cavaler Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Jeg kjører på nesten rein parafin på min båtmotor, ford 2722, blander inn ca 1% totaksolje for å kompensere for dårligere smøring i parafinen i forhold til diesel. Ingen problemer sålangt med den blandingen jeg bruker. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
ken.net Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Kjørte brøytebil for noen år siden. Konvensjonell dieselmotor. Kjørte på ren parafin, mixet med 1 liter mororolje pr 100 l. Gikk om ei klokke i årevis, og gjør det sikkert ennå.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Startgass blir motorer avhengig av akkurat som en narkomaner.. Kanskje den allerede er tillvent dritten og da er motoren solgt til evig fortapelse Det skal du se kan stemme, for er motoren kald er det totalt umulig og starte den uten startgass. Da er det bare å bruke startpiloten som er levert sammen med disse morene her. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Roger jo Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Slenger meg på denne tråden. . Dvs. at det ikke finnes gløding eller forvarming. Det finnes heller ikke noen kaldstartknapp på innsprutpumpe heller. Problemet oppstår når motor ikke har gått på ca. 12 timer. Da må jeg til med startgass for å få starte den. Som kjent er ikke dieselmotorer noe glad i dette. Det går mye utover stempler, råder, rådelagere stempelpinner og veiv og veivlagere bla. Det skal du se kan stemme, for er motoren kald er det totalt umulig og starte den uten startgass. Da er det bare å bruke startpiloten som er levert sammen med disse morene her. Ikke normalt det der. Tror jeg ville forsøkt med det "enkle" først, lengesiden dyser og ventiler er kontrollert/justert??. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MT. Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 En annen ting å få med seg er at motoren yter mindre enn med ren diesel. Parafin som vinterdrivstoff går også utover motortemperaturen. Varmeseter anbefales. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
JWi Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Grunnen (i hvertfall den viktigste) til at man ikke skal bruke startgass på dieselmotorer er fordi : Startgassen antennes en del raskere enn diesel. Startgassen har også en høyere eksplosivitet under antenning - volumet på gassen økes mye, også i et raskere tempo enn for diesel. Når vi vet at dieselmotorer da "går" pga komressjon så vil startgassen antenne før normal tenning er tiltenkt, mens stempelet er på vei opp. Når gassen antennes, med mye høyere energinivå enn for diesel, så vil dette utsette stempel, råde og veiv for enorme påkjenninger. Antenningen vil presse stempelet ned, mens stempelet er på vei opp !! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Hvis du vil bruke parafinen uten å tenke hverken på det ene eller det andre så kan du bare "dosere" den litt. Jeg vet ikke hvor stor tank du opererer med, men om du tilsetter 10-20% parafin ved hver bunkring så vil hverken du eller motoren merke noe som helst - kun lommeboken Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
glalaksen Svart 14.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Tror det blir løsningen å bare blande inn litt og litt på tanken. Neste spørsmål. Har fått dette over på en tusenliters tank. Og nå lurer jeg på hvordan jeg skal være sikker på at det ikke er vann i parafinen? Sikkert mange som synes jeg styrer mye for noen hundre liter parafin, men synes det er for dumt å levere den inn på søppelmottaket. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 .... Og nå lurer jeg på hvordan jeg skal være sikker på at det ikke er vann i parafinen?.... Vannet er i såfall betydelig tyngre enn parafinen og ligger dermed på bunnen så snart tanken har stått stille en time eller så. Du skal trolig suge parafinen ut, med pumpe eller hevert. Da kan du bare feste sugeslangen til en pinne, med slangeenden et par cm fra enden - dermed vil den aldri kunne suge opp den slumpen som ligger helt nede i bunnen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
glalaksen Svart 14.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Takker...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.