Jump to content

GM 496 mangler oljetrykk

tsb

Recommended Posts

<p>Sliter med en "ny motor" som har stått tom for olje.

Motoren står nå i båten og mangler oljetrykk.

Har hørt det kan vere litt trøbbel med 496 som har vert tomme for olje da pumpa ikke klarer å pumpe luft.

Trenger noen gode tips om hvordan dette kan løses uten å ta ut motoren igjenn.

Har forsøkt å Prime pumpa igjennom olje ledningen med ca 1L olje. har også fyllt noen dl. ned i hullet ibakkant uten noen tegn til forbedring.

Har koblet ut oljefilteret for å se om jeg får sirkulasjon.. Det får jeg ikke..

Kan jeg "Drukkne" blokka i olje?? har 20 l beregnet på innkjøring.. holder det for å fylle kanalene??

Hvis ikke jeg får fikset dette uten å ta ut blokka er det nok spikeren i kista for båtferien i år... dette var synd..

Håper å finne en big block guru her på forumet som hvet vordan løse dette.Tok dette bildet av ole pumpa når jeg skiftet bunnpanne.20120709347.jpg 20120709345.jpghttps://baatplassen.n...20709344.jpgAlt ser jo bra ut.. men men..20120705324.jpgVar guffent å poste her nå.. Merkelig at det skal være forkjell i fra hvilken pc man logger på med.

Redigert av tsb (see edit history)

Denne har vel ikke fordeler som kan taes ut for å prime pumpen, da må vel hele innsuget av eventuelt?

En måte å gjøre det på er å ha en trykkbeholder med olje og koble på der hvor føleren til oljetrykket sitter, og kjøre olje inn i motoren under trykk til det kommer ut ved vippene og du får noe oljetrykk, det holder nok ikke bare å helle olje på.

En annen måte er å koble av tenningen og kjøre den litt på starteren, men kun i korte perioder slik at starteren ikke går varm, og du bør nok helst da ha litt olje i sylindre, på vipper, støtstenger og andre steder som kan være utsatt før du kjører motoren på starteren, og det kan fortsatt oppstå skader dersom motoren har stått lenge uten olje og rust, støv eller annet har fått satt seg på lagerflater og slikt, men det er nok den enkleste måten å få opp trykket på før du starter, og kommer ikke trykket opp da er noe tett eller defekt, men oljepumpen, silen og motoren forøvrig ser jo ut til å være i grei stand.

Rart at den skal ha problemer med å lage oljetrykk, puppen ligger nede i sumpen så olje skal i teorien komme til uten noen form for trigging. På andre gm motorer jeg har vært borti har det ikke vært noe problem å fyre opp motoren med ny oljepumpe... Byttet på 305 ,350 , 454 og 502 hvor alle hadde oljetrykk ved bare å kvinne med tennplugger ute....

På en havariet motor jeg skrudde på var Aksel til pumpe ødelagt i sporet oppe mot cam Som resulterte i null oljetrykk... Resultat var ødelagte ram og rådelagere samt veiv...og et knekt stempel da motor gikk på fullt uten varsling for manglende oljetrykk

Redigert av bukt (see edit history)

Hei mister.....legger inn din/ditt spørsmål her.. Sliter med en "ny motor" som har stått tom for olje.

Motoren står nå i båten og mangler oljetrykk.

Har hørt det kan vere litt trøbbel med 496 som har vert tomme for olje da pumpa ikke klarer å pumpe luft.

Så lenge du har olje over min på peilepinnen, så er det bare og fyre opp motoren.

Guardian at pcm555 shut down engine if oil pressure is low.

Dvs start opp motor(Som de gjør på fabrikk uten priming,,,,men med olje på alle vitale ved sammensetting av motor)

P.S pcm 555 er Mercury styreenhet som overvoker alle data fra motor.

Mvh cmb

Redigert av cmb91 (see edit history)

Litt synsing.

Sjekka du trykkreguleringsventilen i oljepumpa?

Er du sikker på at pickupen er forskriftsmessig montert? (eg er den ev.punktsveisa)? (såg litt høgt montert ut også men det kan være bildevinkel?

Sikker på att oljepumpa går rundt som Bukt skriver?

Bypass ventilen bypasser vel bare filteret så den kan vel ikke gjøre noe galt vil eg tru.

Sjekket du klaringene i oljepumpa?

Siste utvei måtte vel være å trykksette forsiktig veivhuset med de farene dette medfører. Man må vel da kanskje åpne en av oljekanalene til friluft for å få trykkforskjell?

Tynnere eller tykkere olje allt etter hva som er problemet?

Må innrømme at jeg antok at olje pumpa virket. da ellt ser strøkent ut. så det ble desverre ikke gjordt noer med den før jeg satte inn.

Oljen jeg har på er volvo pentas 5w30 for bensin motorer.

Manualen min sier den skal ha 15w50 (W30) sae

Har jeg ret ogslett for tynn olje???

Bak på blokka sitter det en liten plugg der hvor tenningen ville stått på andre motorer. fikk tips om at Mercury sine blokker kunne primes der.

Det satt en slik nippel på montert den nye blokka som jeg da byttet til blind pluggen fra den gamle.

Skall det bare fylles her eller må det trykk settes??

prøvde pare å fylle litt nedi hullet uten hell...

motoren ble startet med korrekt olje nivå. 8.5 l. har i etterkant fyllt ca 1 liter mens jeg har kimmet uten plugger.</p>

Redigert av tsb (see edit history)

Har nå fått lest litt i volvo boka.

Der står det at det finnes 2 stk bypass ventiler og at hvis disse er stengt vil sirkulasjonen bare gå inne i blokka.

Skal skru av innsuget for å se om jeg har sirkulasjon i olja..

Men . hvis det så er at disse ventilene er lukket.. hvordan åpner man dem. kan de åpnes eller må de skifes..

Evt. hvordan skifter man disse..

Merkelig at det nevnes og avbildes 2 ventiler i instruksjons boka og bare 1 ventil på volvo pentas dele oversikt.

Som et mirakel hadde jeg sirkulasjon i oljen i dag.. Den har da stått 2 dager etter jeg fylte olje i slager og i "lufte skruen" på toppen av blokka.

Har i ettertid lest i verksted manualen til volvo penta at man skal gjøre følgende nå blokka er tørr:

Først pumpe Minnimum 1-1,9 liter olje gjennom hullet til oljetrykk måleren, for så og etterfylle blokka og sjekke nivået med peile pinnen..

Begynte i feil ende jeg da...

I dag har jeg gjort følgende:

Da jeg fikk sirkulasjon til filteret koblet jeg av retur slangen og pumpet ut overflødig olje ved å kimme motoren..

Jeg skrudde også ut "lufte skruen" som sitter der Rotor sitter på andre blokker..

Kimmet til olje ble pumpet ut av hullet og satte på plass pluggen igjenn. så startet jeg opp og oljetrykket var i boks..

3 bar trykk ved 1500rpm..

Takker høyere makter for at det ikke var noen av disse ventilene som tøyset med meg..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...