Jump to content

Fett på styrekabel og feste av styrekabel til motor - Yamaha 30HK

nettz

Recommended Posts

Jeg har 2 spørsmål i forbindelse med mekanisk styring av en gammel Yamaha 30HK. Se bilde under.

1) Det jeg har ringet rundt i gult er en hjemmelaget brakett som tidligere eier har mekket til. Problemet med denne er som dere ser at den vrir seg mye, noe som fører til et helt rattutslag med slark i svingen. Det må vel finnes et feste, noe jeg også ser det har blitt pratet om på forumet tidligere, så mitt spørsmål er om det jeg trenger er denne:

http://bestmarin.no/Produkter/Kontrollutstyr-og-trimplan/Mekaniske-styringer/Tilbehør/Endeledd-styrekabel,-A75--208945-p0001415987.aspx

2) Når jeg fikk båten så satt styrekabelen dønn fast pga. rust. Jeg fikk etter mye CRC 5-56 løst den opp. Skrudde da av den storte hetten jeg har ringet rundt i grønt, tok vekk den lille pakningen bak der og sprayet inn, ventet, sprayet inn og fortsatte slikt til det løsnet. Spørsmålet mitt er hvordan jeg unngår dette, skal den sylinderen der fettes opp på noe måte? Vil tro det siden det virker veldig tørt og tungt å svinge slik det er nå.. Hvordan får jeg evnt. fett inn der? Er ikke plass til å presse inn noe fra den siden jeg har ringet rundt der siden styrestaget kommer ut der, og den andre siden har jeg så godt som ikke tilgang til uten å måtte demontere hele styrekabelen.

egxyqd.jpg

Hei og velkommen til forumet!

Hvis du skrur av den svarte hetta på styrewiren så skal du kunne trekke ut hele wiren av strømpa, da kan du enkelt fjerne rust og gammelt fett med en stålbørste, smør godt inn med vannresistent fett før montering. Ang braketten din: ser for meg ut som at hele braketten vrir seg fra side til side siden den kun er festet med èn bolt. Mener det tidligere fantes fabrikkproduserte braketter som var utformet slik at de ikke kunne vri seg. Om braketten din hadde hatt en flate på toppen også så ville dette hindret vridning. Et alternativ kan jo være å borre et nytt hull på hver side av den eksisterende bolten og sette inn etpar M6 bolter? men jeg ville prøvd å få tak i en originalbrakett, evt lagd en ny!

Et bilde av en slik brakett montert fant jeg her, håper jeg ikke gjør noe galt ved å likne til en annonse?

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=35741839&reference=2012/6/vertical-4/27/9/357/418/39_863073586.jpg

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Takk for svar. Og takk for velkomstmelding til forumet, selv om jeg ikke er helt ny, er bare dette forumgreiene som av en eller annen grunn har klart å ta over twitterkontoen min, og siden jeg var logget inn på twitter i et annet browservindu har baatplassen.no funnet ut at den skal opprette en ny profil til meg med bakgrunn i den... dette må være det mest idiotiske jeg har vært borti, men sånn er nå det.....

Du skriver at jeg kan trekke ut hele wiren.. går denne helt frem til styresnekka? er den ikke festet der på noe måte? Har ikke helt kontroll på hvordan dette fungerer egentlig, men så for meg at det stempelet som er festet til motoren går inn i den sylinderen og at det der et eller annet sted går over til å være en fleksibel wire som hår helt frem og inn i styresnekka?

Når det gjelder motorfeste så takker jeg for bilde. Ikke noe problem å lage en ny som omfavner motoren på en bedre måte, men jeg tenkte det enkleste var om det fantes noe jeg kan dra å handle på BestMarin, Maritim, Biltem, Jula e.l.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...