Jump to content

Hvor skal jeg montere aut. lensepumpe i min Ryds 440

Geros

Recommended Posts

Hei

Håper dere kan gi meg et råd med plassering av lensepumpe i min Ryds 14 fot skjærgårdsjeep, som ikke er selvlensende. Jeg har tenkt på 2 alternativer:

1. Montere lensepumpe i bensintank/batteri-rom. Borre 3 hull i veggen til dette rommet, slik at regnvann renner inn i rommet der lensepumpe er montert. Men hvis dette rommet er ment å gi båten oppdrift hvis den ellers fylles med vann, så er jo dette en dårlig ide.

2. Montere lensepumpen i den åpne delen av båten, feks mellom fotstøttene på førerplass. Dette vil imidlertid føre til at lensepumpen er veldig utsatt for skade når vi er i båten.

Er veldig takknemlig hvis dere kan gi meg et godt råd.

Ha en fin dag.

Noen lensepumper avgir en ganske god gnist når den slår inn, slik at du er klar over dette før du evnt. montererer den i et kammer hvor det ofte kan være stor konsentrasjon av bensindamp.

Du kan jo montere en pumpe som tåler litt lengde på sugeslangen. Da klarer du kanskje å montere pumpen slik at den ikke er så utsatt for spark.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

d4b58c59-13e4-3912.jpg

d4b58c59-1402-8aa0.jpg

Skjønner behovet ditt. Denne reddet vi på eget initiativ i fjor.

I Ynglingen vår har vi en Rule pumpe som ikke har vannføler. Den starter opp etter en forprogrammert tidsplan. Er det vann som den suger opp pumper den til det er tomt. Er det ikke vann går det litt lenger mellom hver gang den sjekker. Vi har den koblet til et 30ah batteri. Holder gjerne en måneds tid før det må lades. Seatronic selger pumpene. Biltema har batteri

Lady B: Det at lensepumpa er vanntett betyr ikke at den er gasstett. Dessuten er det veldig mange, kanskje de fleste, lensepumper som ikke har vanntett motorhus. Det er en pumpemembran som gjør at vannet ikke kommer inn til motorhuset.

Jeg gjorde forresten et kjapt søk på "lensepumpe+gnist" på Google, og limer inn treff nr. 2 her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2581059.ece

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Nå er vel de fleste mindre lensepumper av " akvariepumpetypen" det vil si pumper med permanentmagnetisert rotor, og derved ikke behov for børster eller sleperinger. Derfor vil den eneste plassen det kan oppstå gnist være i bryteren som benyttes til slå pumpen av og på. Dersom denne enten er manuell, og plassert i instrumentpanel, eller i form av en kviksølvbryter/reedrele, vil heller ikke gnist være et problem.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Går nok bra de aller fleste gangene! Selv liker jeg å øke oddsen for at det går bra hver gang. Mitt svar til Geros er fortsatt, tenk over plassering, kan du klare deg med en "better safe than sorry"-løsning så hadde i alle fall jeg gjort det.

TS ønsker kanskje et eget batteri til denne installasjonen og da er kanskje beste mulighet å lage en boks med både batteri og lensepumpe inni? Gjerne med håndtak så løftes den enkelt inn og ut av båten. Må jo uansett lade dette batteriet og da må det gjerne bæres til hytte/sted med strøm. Dessuten unngår man både at bensinen tar fyr og at pumpen blir sparket borti av uvitende/forglemsomme kapteiner og mannskap.

Hva var problemet? Lukket selvlenser eller tett selvlenser?

TA

Vet ikke. Den var full av regnvann. Vi lensa den med Honda pumpa. De oppblåsbare redningsvestene i fremfre benk fungerte som de skulle. :smiley:

Sånn fiksa jeg lensepumpe i Ynglingen

Batterikasse. Batteriet er i dag et 30 Ah batteri fra Biltema. Kassa er ei verktøykasse fra Biltema? Batteriet er limt fast i kassa med tokomponent Aralditt. Krodilleklemmene er byttet ut med fast montert hurtigkobling på batteriet som også passer til Ctec lader. Batteriet lades ca en gang i måneden hjemme.

yngling__batterikasse.jpg

Stropper til batterikassa, type lange skistropper

yngling__batterikassestropper.jpg

Pumpa, fra Seatronic. Festet med to elektrikerstrips

yngling__pumpa.jpg

Slange ut av båten med Gardena kobling. Vi tar av slangen når vi seiler og stapper stussen på pumpa nedi kjølsvinet

yngling__gardenakobling.jpg

.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 4 år senere...

xxxx xxx xxxxx xxx xxx xxxxx x xxxxx xx xxxxx xx xxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxxx xxx xxx xxx xxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxx xxxx xxx xxx xxxx xxxxx xxxxxx xxxxx xx xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxx xxx xxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xx xxx xx xxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx xx xxxxxxxxxx xx xxx xxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kommentar fra moderator: Søppelpost slettet

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...