Jump to content

Aladdin ovn


Suzuki

Recommended Posts

heisann

mange bruker jo POD`er som tilskuddsvarme i båten, når de jobber ombord osv.

MEN - er en ALADDIN ovn et alternativ ? Jeg er klar over de begrensninger som ligger i denne type ovner, uten utslipp osv. Men jeg har kommet over et "parti" sånne Aladdin ovner, til MEGET bra priser. Er noen interessert i en sånn, gi meg et pip.., det var nok til flere enn meg...

 

Så spm. blir da, er de OK; på linje med f.eks POD 8 ?

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

heisann

mange bruker jo POD`er som tilskuddsvarme i båten, når de jobber ombord osv.

MEN - er en ALADDIN ovn et alternativ ? Jeg er klar over de begrensninger som ligger i denne type ovner, uten utslipp osv. Men jeg har kommet over et "parti" sånne Aladdin ovner, til MEGET bra priser. Er noen interessert i en sånn, gi meg et pip.., det var nok til flere enn meg...

 

Så spm. blir da, er de OK; på linje med f.eks POD 8 ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Helt kurant skulle jeg tro!

Hva er pris pr.stk da? Jeg har kikket på noen fra forsvaret til blodpriser!

Intressert jeg i en

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MEN - er en ALADDIN ovn et alternativ ?

Så spm. blir da, er de OK; på linje med f.eks POD 8 ?

Aladdin virker etter samme prinsippet som POD og Fuji 339 Bilde(Clasohlson.no) som koster 1.298,-

Jula.se har en annen ovn, ALPACA Bilde til 995,- som ser ut til å være mere plasseringsvennlig p.g.a. fasongen og reflekterende varmeskjold.

 

Felles for disse ovenene er at de løfter paraffin opp gjennom en glassfiberveke, og brenner inni et brennkammer.

Hadde en Aladdin for noen år siden og husker bare at den var "meget drøy" i diameter, så plasseringen var ikke alltid grei å få til. Tror det var størrelsen på bunnplata. Men ellers skulle den være like bra som POD og Fuji. Vet også at Aladdin er meget solid i godset, så de holder nok noen år, ja!! :o) Den Aladdin jeg hadde for 15 år siden, hadde ikke veltesikring. Det får du ved POD og Fuji.

 

Har per i dag en Fuji 339 i sjarken min og er fornøyd, selv om veketransportøren (skrusnekke) har begynnt å krangle litt. Men ville jeg kjøpt en ny en? Nei, definitivt ikke. For spinkelt, rett og slett.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Helt kurant skulle jeg tro!

Hva er pris pr.stk da? Jeg har kikket på noen fra forsvaret til blodpriser!

tja, de så ganske fine ut, og prisen var vel omlag 500,- pr stk.

 

Tenkte som en fin tilskuddsvarme i balja, i garagen og i boden...

Får stikke å prute på hele partiet ( 5 stykken ) en dag. Isåfall legger jeg de ut på salgssidene..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en liten hendig gassovn i nsommer på marinaen nede på Sætre. Den går på engangsflasker med propan. Varer en hel natt pr. patron. effekt: 1300 watt. Ser ut som en liten vifteovn.

Marinaen solgte vissnok en 40-50 stykker. Importøren ble utsolugt men kommer med ny ladning.

Et alternativ?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

de som er interesserte, kan sende meg en IM.

Jeg teller opp, og byr på hele partiet en dag med det første.

 

Kommer tilbake til de som melder seg, ser ut til at disse kan få bein å gå på.

 

Astor; hva kosta gasskolbene ? Problemet med disse "spesialløsningene" er ofte at de er svinedyre å bruke..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker, veit du mål på stor / liten, så kan jeg sikkert sjekke...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Husker ikke.. Men det skal visstnok gå an å sette på en topp på den største tror jeg. Slik at en kan sette en kjele der. F. eks koke kaffe,, varme vann e.l.

Om det er flere enn 2 forskjellige størrelser vet jeg heller ikke. Vi har en på hytta, tror den er på ca 1500-2000W. Det må være størrelsen under den til å sette en kjele på tror jeg, men mener at det skal finnes en som er enda litt mindre.

Ingen andre som vet?

:sleep:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en liten hendig gassovn i nsommer på  marinaen nede på Sætre. Den går på engangsflasker med propan. Varer en hel natt pr. patron. effekt: 1300 watt. Ser ut som en liten vifteovn.

Marinaen solgte vissnok en 40-50 stykker. Importøren ble utsolugt men kommer med ny ladning.

Et alternativ?

<{POST_SNAPBACK}>

Vil det si at du kan bruke den som varmekilde om natta?

 

Er på jakt etter en sikker, billig, liten, og IKKE strømkrevende varmekilde til kalde netter.

 

Dersom dette er ett slikt alternativ, har du mer info?

 

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en liten hendig gassovn i nsommer på  marinaen nede på Sætre. Den går på engangsflasker med propan. Varer en hel natt pr. patron. effekt: 1300 watt. Ser ut som en liten vifteovn.

Marinaen solgte vissnok en 40-50 stykker. Importøren ble utsolugt men kommer med ny ladning.

Et alternativ?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tror dette kan bli dyrt å bruke, hva koster gassboksene da ? Husker jeg skulle ha propanovn til garasjen men måtte slå det fra meg da prisen på gassfylling ble 5-6 ganger så dyr som å bruke parafinovn. Propanovnen brant ca 25 timer på en flaske (stor), fylling kostet vel rundt 250 kr.

For min del ville 25 timer tilsvare 4 dager i garasjen.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Tror dette kan bli dyrt å bruke, hva koster gassboksene da ? Husker jeg skulle ha propanovn til garasjen men måtte slå det fra meg da prisen på gassfylling ble 5-6 ganger så dyr som å bruke parafinovn. Propanovnen brant ca 25 timer på en flaske (stor), fylling kostet vel rundt 250 kr.

For min del ville 25 timer tilsvare 4 dager i garasjen.

 

Jon

<{POST_SNAPBACK}>

Nå koster vel disse små 'blå' propan beholderne Ca 10,- pr stk, og disse avlange (til kokeapparat) ca 25,-. Begge deler billig for å slippe å våkne med rim i håret :lol:

 

Men er det SIKKERT nok til å sove med dem brennende? :confused:

 

Disse Aladinlampene mistenker jeg å være noe større (tar mer plass), men er DE sikkre nok til å sove med?

 

Jeg bruker Ebersprackeren når jeg går/har motoren i gang, men ønsker en løsning for å ligge i uthavn Vår og Høst (og Vinter??), uten å trenge landstrøm der jeg er.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Nå koster vel disse små 'blå' propan beholderne Ca 10,- pr stk, og disse avlange (til kokeapparat) ca 25,-.  Begge deler billig for å slippe å våkne med rim i håret  :lol:

 

Men er det SIKKERT nok til å sove med dem brennende?  :confused:

 

Disse Aladinlampene mistenker jeg å være noe større (tar mer plass), men er DE sikkre nok til å sove med?

 

Jeg bruker Ebersprackeren når jeg går/har motoren i gang, men ønsker en løsning for å ligge i uthavn Vår og Høst (og Vinter??), uten å trenge landstrøm der jeg er.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Nei, du kan selfølgelig ikke ha parafinovner gående når du sover, det ville bli risikabelt hvis den begynte å sote. Tror ikke aladdin ovnen er godkjent for båt heller så du må iallefall passe godt på den når den brukes.

Uansett er det en veldig solid ovn som bla. forsvaret brukte.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Nei, du kan selfølgelig ikke ha parafinovner gående når du sover, det ville bli risikabelt hvis den begynte å sote. Tror ikke aladdin ovnen er godkjent for båt heller så du må iallefall passe godt på den når den brukes.

Uansett er det en veldig solid ovn som bla. forsvaret brukte.

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Aladdin ovnen er bra til sitt bruk, men jeg må fraråde på det sterkeste å bruke denne i rom hvor en sover. Dette kan være direkte livsfarlig. Ikke bare det at ovnen kan sote, men den bruker opp oksygenet i rommet i tillegg. Den må brukes med forsiktighet og god lufting.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er nå tilbake med en stabel aladdin ovner i bagasjerommet.

Disse ser etter mitt skjønn, meget bra ut. Jeg tror det ser ut til at det er 3 stk som ikke er bortbestillt, legger disse ut på "salg" sidene i løpet av kvelden. Ved konkret interesse, mail eller IM

 

MEN - har ikke vært i skauen og testa disse før. Er det noen som har bruks / vedlikeholdsmanual, eller i det minste en rutine for opptenning, drift og bruk av disse ? Jeg har kommet sålangt som å konstatere at de går på parafin ( tank underst ) og at den ene tanken ikke var tom ( fylte bagasjerommet på bilen med parafin.. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

MEN - har ikke vært i skauen og testa disse før. Er det noen som har bruks / vedlikeholdsmanual, eller i det minste en rutine for opptenning, drift og bruk av disse ?

Suzuki

Har ingen bruksanvisning for ovnen, men det er bare noen enkle regler å passe på.

Først ville jeg sjekket om veken er hel og grei, og at den ikke er ujevn i høyden. Den skal stikke like høyt opp over alt hele veien rundt. Så vidt over metallringen er en grei grunninnstilling. Er det ujevnheter her, vil ovnen brenne ujevnt og sote. Veken skal også være grei å skru opp og ned for justering.

Er der mye sot i tårnet må det rengjøres. Her skal det normalt ikke være noe særlig svart. Spesielt inspeksjonsglasset må være rent.

Tenn på veken, sett tårnet på plass og juster flammen. Den skal brenne med en klar og blå flamme uten gule striper eller flammer. Brenner det gult, vil ovnen sote og lukte mye. Da må veken justeres litt opp eller ned.

Det lønner seg også å sjekke ovnen en tid etter at den er tent. Flammen har en tendens til å endre seg litt. Kan hende at veken må finjusteres litt.

Når ovnen skal slokkes, skrur man veken litt ned. Enten slokker ovnen nå, eller så er det bare å vippe vekk tårnet og blåse ut flammen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...