Xlnt Startet 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2012 Hei Noen som har erfaring med at det er forskjell på volt målt på batterier og hva som vises på tavla i Jeanneau SO 42 DS eller tilsvarende? Jeg har et spenningsfall på 0,2 til 0,4 volt mellom batteribanken og sikringstavla. Dette medfører at alarmen for lav spenning går av så alt for tidlig. Jo mindre spenning det er på batteriene jo større blir spennigsfallet. Alarmen går ved ca 12.0 Volt mens egentlig så er det 12.4 volt på batteriene. Har målt alle tilgjengelig punkter ved batterier så som hovedstrømsbrytere, skille releer og sikringer etc uten at det er noe fall der. Kablene forsvinner inn i en stor kabelstokk og ledes inn i utilgjengelige områder før de ender opp bak tavla. Alt bak tavla har nevnte spennigstap. Tips mottas med takk -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Frode S Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Jeg målte på vår SO 42 DS i vinter og spenningen målt direkte på forbruksbanken viste det samme på multimeteret som på displayet på tavla. Dette var med et billig multimeter fra Clas Ohlsson, men siden begge tallene var like slo jeg meg til ro med at tallet på tavla sannsynligvis viser riktig spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Er tavlen kanskje tilkoblet en annen batteri enn du måler på? F.eks. på start isteden for forbruksbank? Tross alt er det jo ofte minst ca. 10mm² til tavla og derfor finnes det sjelden så mye som nesten en halv Volt spenningsfall uten kraftig belastning på systemet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Xlnt Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Hei Har målt på alle batteriene. Kan det finnes batterier annet sted enn under køya bak? Mener og tror at jeg har vært i absolutt alle hulrom som er mulig å komme til og ikke funnet noe andre batterier en de 9 som jeg har under senga, totalt 825ah. Tavla i vår DS viser lavere volt en det tavla på vår Mastervolt MassCombi enhet viser som er koblet til samme bank. i tilleg har jeg målt med vanlig "Clas Ohlson" voltmeter og ser tydelig forskjell. Masscombi viser tilnærmet det samme som Clas Ohlson meter og jeanneau tavla viser en god del under. Det samme får jeg når jeg måler på alle kontakter bak tavla, altså lavere volt enn rett på batteriene. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Joerg Becker Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 (redigert) Da er det mulig at det finnes spenningsfall, men jeg lurer om du måler spenning eller spenningsfall. Men for å bekrefte det (og å unngå til å bli lurt av en annen krets) kan du jo måle spenningsfall mellom batteri og tavla (først på positiv, så på negativ). * Da avleser du direkte på multimeterens display både om det finnes spenningsfall og hvor mye det er. Hvis du ikke vet da kan du se eksempler på mine egne sider, klikk på knappen "spenningsfall". Sidene gjelder riktignok dynamo, men er i grunn det samme prinsippet for alle andre målinger og derfor også mellom tavla og batteri. Jørg * Ja, du kan bruke en normal stykke kabel for å skjøte mellom målekabelen og batteri/tavla, skulle avstanden være for lang. Redigert 13.Juli.2012 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Enzo Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Det er tynne ledninger og tavla er vel koblet fra bryteren og ikke direkte på batteri slik det også er i vår beneteau, disse originalinstrumentene er bare veiledende etter min mening, jeg brukte 1600.- og kjøpte et Victroninstrument istedet, da er det full kontroll Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Hvor mye belastning har du når du måler? Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Ingen spesiell belastning. Jeg målte slik som beskrevet på Joerg sine sider men ble ikke stort klokere av det. Nå skal det sies at jeg forstår veldig lite av strømproblematikk men noe sier meg at det må være noe feil et sted, 3 volt instrumenter (jeanneau, Mastervolt og Biltema) viser alle forskjellig. Jeg klarer heller ikke å se hvor to av de forskjellige målerne er tilkoblet. Det som plager meg egentlig er at jeg klarer å "bruke opp" batteribanken i løpet av helgen ved kun å ha på kjøleskap, instrumenter underseiling og unga se en dvd på LED tv. Skulle jo tru at 800Ah burde ha litt til overs. jeg tror jeg får tilkalle ekspertise som kan bistå. Men tak for tipsene folkens :-) Har også to bokser som jeg ikke vet hva er til: -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
JeanneauØyvind Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Har samme båt som deg, antar at du er medlem av Jeanneau klubben, hvis ikke, gjør det, det er lurt.vel, jeg er svært opptatt av strøm i båt og Jorg Becker har levert Sterling laderegulator, Silentwind vindgenerator og solceller kommer på Targaen snart (skal på langtur).men tilbake til tråden, med din batteri bank skal du ha nok strøm, nå vet ikke jeg om du har Bly/syre el. AGM.Jeg hadde og spenningsfall fra batteri og frem til original tavle, men det er instrumentet som viser for lite, det var iallefall min konklusjon.Mvh."Spray" 42 DS.Øyvind Høgslundwww.jeanneauklubben.no Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Det ville være naturlig å tro at du har to adskilte batteribanker. En til start og en til forbruk. Dersom alle batteriene dine, som du har funnet, er koblet sammen på pluss, så er det vel naturlig å tenke at du har et batteri til for start. Om du har kun et voltmeter, uten velger, så er det nok kun den ene batteribanken som vises her. Klarer du å følge kabelen fra starteren på motor og finner at den ender opp i ett batteri, så er jo det startbatteriet. Uansett, problemer med voltmeter eller ei,det er hensiktmessig å bruke litt tid på denne årstiden på nøste opp i strømopplegg, forstå opplegget og ikke minst merke batterier, så vet du hvor du skal begynne feilsøke om det blir trøbbel under ferieturen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Og de to avlange sorte og hvite boksene på vegger... det stpr jo "converter" og 12 vac 24 vac på de.. Omformer fra 12 til 24 v? Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Denne saken er nok løst. Ser at Xint har svart på ett annet forum angående feilen. ** I did call the local Jeanneau dealer and talked with them about the voltage difference readout and alarm going off way too early. The dealer recomended me to buy a new panel at $750 US dollar. I took out the panel and started to investigate the PCB and found the producers name and with a bit of google I located this page http://www.scheiber.fr/index.php/en/services/after-sales-department.htmlSent them the panel, even without asking first, just boxed it and shipped it. A couple of weeks later I receved an e-mail telling med my panel was repaired and shipped back to me. Totally free of charge I have now tested the panel and it is quite accurate. I am located in Norway-Xlnt Read more: http://jeanneau.proboards.com/index.cgi?action=display&board=general&thread=2263&page=1#11841#ixzz2K1oLfSLb ** Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Hei, ja det løste seg til slutt etter meget med hodebry ang voltforskjellen. Men jeg lurer stadig på hva disse to omformerne levere strøm til. Trodde jeg skulle finne det enkelt ved å se hva som ikke funker men for meg ser det ut til at alt funker som det skal selv om disse to er avslått. Eneste jeg ikke har fått prøvd er autopiloten, men synes det ville være rart om jeanneau plutselig stappet inn en 24v autopilotmotor, for utifra det jeg kan se så levere raymarine utopiloten i både 12 og 24 volts utgave. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
JeanneauØyvind Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Jeg har ikke slike i min båt, ring Simon på Heitmann, han er teknisk sjef og kan "Alt" om disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 (redigert) "Alt" var å ta i. Heitmann og co hadde ikke peil i det hele tatt når det gjaldt voltforskjellen på Scheiber panelet, eneste de hadde å tilføre var - kjøp nytt panel til 4-5 båtlapper. Etter en del googling så viser det seg at det er vanlig at scheiber panelene jukser og Scheiber har en egen webside for å melde slike feil. Redigert 5.Februar.2013 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
keno Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Jeg har fått tilbud på samme panelet til ca kr 12.000, så da hadde du fått en kjempepris på det. Men trenger ikke panelet før til høsten, så skal lette litt mere på nettet etter ett slikt panel, før jeg bruker 12 båtlapper. Sitér dette innlegget Link to post
JeanneauØyvind Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Skjønner, nei "alt" er vel å ta i, jeg har i mange år brukt NASA sin batterimonitor, den med 200 Ah. shunt er veldig nøyaktig, oversiktelig og lettfattelig, og så gjør den en mye bedre jobb en det originale, nei la det originale være, det blir aldri nøyaktig likevel uansett hva du gjør, det er ikke laget slik, dette er dusinvare. den gir heller ikke tilstrekkelig info som du ønsker, det det panelet viser på inn og ut strøm i ah. er ikke å stole på. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 (redigert) Min viser nå helt riktig etter at jeg sendte det til Scheiber og fikk det reparert helt gratis Det er ikke bare å "la det være" heller for det er en alarm inni der som går hele tiden og man må fysisk trykke på knappen hver gang for å stanse alarmen. Samtidig så er jo dette også drivstoff måler og vanntank måler. Så de fleste vil nok ha instrumenet i orden. Send det til Scheiber og få det fikset, de betalte til og med returfrakten selv om garantitiden var utgått for lengst for min del. -Xlnt Redigert 6.Februar.2013 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.