Jump to content

Jeanneau SO 42 DS med Volt-forskjell mellom batteri og tavle

Xlnt

Recommended Posts

Hei

Noen som har erfaring med at det er forskjell på volt målt på batterier og hva som vises på tavla i Jeanneau SO 42 DS eller tilsvarende?

Jeg har et spenningsfall på 0,2 til 0,4 volt mellom batteribanken og sikringstavla. Dette medfører at alarmen for lav spenning går av så alt for tidlig. Jo mindre spenning det er på batteriene jo større blir spennigsfallet. Alarmen går ved ca 12.0 Volt mens egentlig så er det 12.4 volt på batteriene. Har målt alle tilgjengelig punkter ved batterier så som hovedstrømsbrytere, skille releer og sikringer etc uten at det er noe fall der. Kablene forsvinner inn i en stor kabelstokk og ledes inn i utilgjengelige områder før de ender opp bak tavla. Alt bak tavla har nevnte spennigstap.

Tips mottas med takk

-Xlnt

img_0453.jpg

img_20120627_215801.jpg

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Er tavlen kanskje tilkoblet en annen batteri enn du måler på?

F.eks. på start isteden for forbruksbank?

Tross alt er det jo ofte minst ca. 10mm² til tavla og derfor finnes det sjelden

så mye som nesten en halv Volt spenningsfall uten kraftig belastning på systemet.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei

Har målt på alle batteriene. Kan det finnes batterier annet sted enn under køya bak? Mener og tror at jeg har vært i absolutt alle hulrom som er mulig å komme til og ikke funnet noe andre batterier en de 9 som jeg har under senga, totalt 825ah.

Tavla i vår DS viser lavere volt en det tavla på vår Mastervolt MassCombi enhet viser som er koblet til samme bank. i tilleg har jeg målt med vanlig "Clas Ohlson" voltmeter og ser tydelig forskjell. Masscombi viser tilnærmet det samme som Clas Ohlson meter og jeanneau tavla viser en god del under. Det samme får jeg når jeg måler på alle kontakter bak tavla, altså lavere volt enn rett på batteriene.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Da er det mulig at det finnes spenningsfall, men jeg lurer om du måler spenning eller spenningsfall.

Men for å bekrefte det (og å unngå til å bli lurt av en annen krets) kan du jo måle spenningsfall mellom batteri og tavla (først på positiv, så på negativ). *

Da avleser du direkte på multimeterens display både om det finnes spenningsfall og hvor mye det er.

Hvis du ikke vet da kan du se eksempler på mine egne sider, klikk på knappen "spenningsfall".

Sidene gjelder riktignok dynamo, men er i grunn det samme prinsippet for alle andre målinger og derfor også mellom tavla og batteri.

:seeya:

Jørg

* Ja, du kan bruke en normal stykke kabel for å skjøte mellom målekabelen og batteri/tavla,

skulle avstanden være for lang.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ingen spesiell belastning. Jeg målte slik som beskrevet på Joerg sine sider men ble ikke stort klokere av det. Nå skal det sies at jeg forstår veldig lite av strømproblematikk men noe sier meg at det må være noe feil et sted, 3 volt instrumenter (jeanneau, Mastervolt og Biltema) viser alle forskjellig. Jeg klarer heller ikke å se hvor to av de forskjellige målerne er tilkoblet. Det som plager meg egentlig er at jeg klarer å "bruke opp" batteribanken i løpet av helgen ved kun å ha på kjøleskap, instrumenter underseiling og unga se en dvd på LED tv. Skulle jo tru at 800Ah burde ha litt til overs. jeg tror jeg får tilkalle ekspertise som kan bistå. Men tak for tipsene folkens :-)

Har også to bokser som jeg ikke vet hva er til:

img_20120713_2037251.jpg

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

• 6 måneder senere...

Har samme båt som deg, antar at du er medlem av Jeanneau klubben, hvis ikke, gjør det, det er lurt.
vel, jeg er svært opptatt av strøm i båt og Jorg Becker har levert Sterling laderegulator, Silentwind vindgenerator og solceller kommer på Targaen snart (skal på langtur).
men tilbake til tråden, med din batteri bank skal du ha nok strøm, nå vet ikke jeg om du har Bly/syre el. AGM.
Jeg hadde og spenningsfall fra batteri og frem til original tavle, men det er instrumentet som viser for lite, det var iallefall min konklusjon.
Mvh.
"Spray" 42 DS.
Øyvind Høgslund
www.jeanneauklubben.no

Det ville være naturlig å tro at du har to adskilte batteribanker. En til start og en til forbruk. Dersom alle batteriene dine, som du har funnet, er koblet sammen på pluss, så er det vel naturlig å tenke at du har et batteri til for start.

Om du har kun et voltmeter, uten velger, så er det nok kun den ene batteribanken som vises her. Klarer du å følge kabelen fra starteren på motor og finner at den ender opp i ett batteri, så er jo det startbatteriet.

Uansett, problemer med voltmeter eller ei,det er hensiktmessig å bruke litt tid på denne årstiden på nøste opp i strømopplegg, forstå opplegget og ikke minst merke batterier, så vet du hvor du skal begynne feilsøke om det blir trøbbel under ferieturen.

Denne saken er nok løst. Ser at Xint har svart på ett annet forum angående feilen.

**

I did call the local Jeanneau dealer and talked with them about the voltage difference readout and alarm going off way too early. The dealer recomended me to buy a new panel at $750 US dollar. I took out the panel and started to investigate the PCB and found the producers name and with a bit of google I located this page http://www.scheiber.fr/index.php/en/services/after-sales-department.html
Sent them the panel, even without asking first, just boxed it and shipped it. A couple of weeks later I receved an e-mail telling med my panel was repaired and shipped back to me. Totally free of charge smiley.png I have now tested the panel and it is quite accurate. laugh.png
I am located in Norway

-Xlnt

**

Hei, ja det løste seg til slutt etter meget med hodebry ang voltforskjellen. Men jeg lurer stadig på hva disse to omformerne levere strøm til. Trodde jeg skulle finne det enkelt ved å se hva som ikke funker men for meg ser det ut til at alt funker som det skal selv om disse to er avslått. Eneste jeg ikke har fått prøvd er autopiloten, men synes det ville være rart om jeanneau plutselig stappet inn en 24v autopilotmotor, for utifra det jeg kan se så levere raymarine utopiloten i både 12 og 24 volts utgave.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

"Alt" var å ta i. Heitmann og co hadde ikke peil i det hele tatt når det gjaldt voltforskjellen på Scheiber panelet, eneste de hadde å tilføre var - kjøp nytt panel til 4-5 båtlapper. Etter en del googling så viser det seg at det er vanlig at scheiber panelene jukser og Scheiber har en egen webside for å melde slike feil.

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Skjønner, nei "alt" er vel å ta i, jeg har i mange år brukt NASA sin batterimonitor, den med 200 Ah. shunt er veldig nøyaktig, oversiktelig og lettfattelig, og så gjør den en mye bedre jobb en det originale, nei la det originale være, det blir aldri nøyaktig likevel uansett hva du gjør, det er ikke laget slik, dette er dusinvare. den gir heller ikke tilstrekkelig info som du ønsker, det det panelet viser på inn og ut strøm i ah. er ikke å stole på.

Lykke til!

Min viser nå helt riktig etter at jeg sendte det til Scheiber og fikk det reparert helt gratis :yesnod::thumbsup: Det er ikke bare å "la det være" heller for det er en alarm inni der som går hele tiden og man må fysisk trykke på knappen hver gang for å stanse alarmen. Samtidig så er jo dette også drivstoff måler og vanntank måler. Så de fleste vil nok ha instrumenet i orden. Send det til Scheiber og få det fikset, de betalte til og med returfrakten selv om garantitiden var utgått for lengst for min del.

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...