Jump to content

Reparere rustne dieselrør med stålepoxy eller kitt? (Yanmar 3YM30)

Fanafjord

Recommended Posts

Har oppdaget en del rust på dieselrørene mine. (Rør mellom injeksjonpumpe og dyse) på min 29 hesters Yanmar 3YM30. Desverre får jeg ikke tak i nye dieselrør før jeg drar på ferie neste uke

Rørene er fortsatt tett men lette grop av korrosjon kan sees.

Har tenkt å stabilisere rust med rusteter (rustomvandler) og så kaplse de inn med et lag stålepoxy eller epoxykitt. Dette som en midlertidig reperasjon til etter feriene.

Er dette risikabelt eller fornunftig? Hva er best egnet stålepoxy eller epoxykitt (biltema)?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ok. Tror sandblåsing er uaktuelt. Men jeg har brukt denne "Rusteteren" fra Biltema før og den gir en fin rustfri underlag (akkurat som syrevasket) til å jobbe videre på.

Jeg er jo litt bekymret at et rør sprekker midt på Nordsjøen (brannfare). Derfor tenkte jeg å kapsle det in med stålepoxy i tillegg.

Toroa, det er jo ikke hull enda. Epoxy rundt røret er bare tenkt som beskyttende lag i noen uker. Jeg ser ikke helt foran meg hvordan jeg kan få evt. diesellekkasjen vekk med slanger? Da må jeg jo eventuell ta av det røre det gjelder og bare kjører med to silinderer (når det verste skulle skje.)? Er det det du mener?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

.... Er dette risikabelt eller fornunftig? Hva er best egnet stålepoxy eller epoxykitt (biltema)?

Definitivt risikabelt og veldig langt borte fra alt som har med fornuft å gjøre!

Rørene mellom pumpe og dyse har ca 200 bar trykk, med "slagartet" belastning.

Dvs hvis de allerede er tvilsomme og du begynner å "fikse" på dem så frykter jeg for at du ender opp med en lekkasje som dusjer diesel rundt i motorrommet - f.eks på en varm eksosmanifold.

Finn tak i nye rør du, før det skjer noe alvorlig!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er ikke risikabelt men helt meningsløst. Reparasjonen vil ikke holde noe inne. Rør kan du ofte kjøpe sammen med fittings hos et diesel elektrisk verksted og bukke til selv. Har heller ikke tro på at det skal skje noe på turen da det er som regel tykt gods i rørene. Ikke gjør noen av de andre reparasjonene på de gamle rørene som anbefales her, dårlig ide. Bytt de hvis de ser helt forferdelig ut

Mvh

Jon

De rørene er vel enten 1/4" eller 6mm. Hvis du går til Tess eller Hydroscand og kjøper rør og Swageloc kuplinger (union) så kan du kappe og skjøte inn hvis de skulle ryke.

Dette er lagervare hos de, så da kan du jo enten bytte ut den biten som er dårlig før du reiser på ferie, eller så tar du det som et prosjekt en dag du ligger i uthavn.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

OK - takk for gode tips. Skal behandle rørene med antirust og ellers ikke "fikse" på dem. Skal se om jeg få tak i slike rør og kupplinger som kalle74 anbefaler.

Hvorfor ikke bare bytte dem?

Jeg få ikke tak i orginialdeler for jeg skal på ferie fredag neste uke.

Du trenger heller ingen originaldeler.

Plukk av de gamle rørene, ta dem med til nærmeste dieselverksted så setter de på nye fittings og bøyer dem til på et øyeblikk!

Er det så enkelt? Det skal jeg gjøre.

Noen som vet hvem som "kan" dette i Bergen/Os. Ringte både Bildøy Båt&Motor og A.K.Drange og de var veldig, veldig busy.

Yepp. Ser det at min Petter-Smart ide var ikke helt god. Få gå ned i båten og ser på ting. Så få jeg tar en ringerunde på mandag. Takk for gode forslag alle sammen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...