Fanafjord Startet 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2012 (redigert) Har oppdaget en del rust på dieselrørene mine. (Rør mellom injeksjonpumpe og dyse) på min 29 hesters Yanmar 3YM30. Desverre får jeg ikke tak i nye dieselrør før jeg drar på ferie neste uke Rørene er fortsatt tett men lette grop av korrosjon kan sees. Har tenkt å stabilisere rust med rusteter (rustomvandler) og så kaplse de inn med et lag stålepoxy eller epoxykitt. Dette som en midlertidig reperasjon til etter feriene. Er dette risikabelt eller fornunftig? Hva er best egnet stålepoxy eller epoxykitt (biltema)? Redigert 13.Juli.2012 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Sandblåsing, evt syrevask for å få vekk all rust, og grunning+lakk som er egnet. Det er ikkje nødvendig å sparkle opp skader. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fanafjord Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Ok. Tror sandblåsing er uaktuelt. Men jeg har brukt denne "Rusteteren" fra Biltema før og den gir en fin rustfri underlag (akkurat som syrevasket) til å jobbe videre på. Jeg er jo litt bekymret at et rør sprekker midt på Nordsjøen (brannfare). Derfor tenkte jeg å kapsle det in med stålepoxy i tillegg. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Toroa Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Får du et rusthull i dyserøret holder neppe stålepoxy. For å samle opp eventuell diesel kan du rigge deg til med slanger som du trer over dyserørene, slik får du i det minste dirigert diesel bort fra de varme områdene. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Fanafjord Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 (redigert) Toroa, det er jo ikke hull enda. Epoxy rundt røret er bare tenkt som beskyttende lag i noen uker. Jeg ser ikke helt foran meg hvordan jeg kan få evt. diesellekkasjen vekk med slanger? Da må jeg jo eventuell ta av det røre det gjelder og bare kjører med to silinderer (når det verste skulle skje.)? Er det det du mener? Redigert 13.Juli.2012 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Retox_93 Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Ville prøvd kjemisk metal. Tror det heter det. Fås taki på jula og biltema Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 .... Er dette risikabelt eller fornunftig? Hva er best egnet stålepoxy eller epoxykitt (biltema)? Definitivt risikabelt og veldig langt borte fra alt som har med fornuft å gjøre! Rørene mellom pumpe og dyse har ca 200 bar trykk, med "slagartet" belastning. Dvs hvis de allerede er tvilsomme og du begynner å "fikse" på dem så frykter jeg for at du ender opp med en lekkasje som dusjer diesel rundt i motorrommet - f.eks på en varm eksosmanifold. Finn tak i nye rør du, før det skjer noe alvorlig! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
MT. Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Hvorfor ikke bare bytte dem? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Janoho Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Det er ikke risikabelt men helt meningsløst. Reparasjonen vil ikke holde noe inne. Rør kan du ofte kjøpe sammen med fittings hos et diesel elektrisk verksted og bukke til selv. Har heller ikke tro på at det skal skje noe på turen da det er som regel tykt gods i rørene. Ikke gjør noen av de andre reparasjonene på de gamle rørene som anbefales her, dårlig ide. Bytt de hvis de ser helt forferdelig ut Mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 (redigert) De rørene er vel enten 1/4" eller 6mm. Hvis du går til Tess eller Hydroscand og kjøper rør og Swageloc kuplinger (union) så kan du kappe og skjøte inn hvis de skulle ryke. Dette er lagervare hos de, så da kan du jo enten bytte ut den biten som er dårlig før du reiser på ferie, eller så tar du det som et prosjekt en dag du ligger i uthavn. Redigert 13.Juli.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Fanafjord Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 OK - takk for gode tips. Skal behandle rørene med antirust og ellers ikke "fikse" på dem. Skal se om jeg få tak i slike rør og kupplinger som kalle74 anbefaler. Hvorfor ikke bare bytte dem? Jeg få ikke tak i orginialdeler for jeg skal på ferie fredag neste uke. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Poseidon Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 .... Jeg få ikke tak i orginialdeler for jeg skal på ferie fredag neste uke. Du trenger heller ingen originaldeler. Plukk av de gamle rørene, ta dem med til nærmeste dieselverksted så setter de på nye fittings og bøyer dem til på et øyeblikk! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fanafjord Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Du trenger heller ingen originaldeler. Plukk av de gamle rørene, ta dem med til nærmeste dieselverksted så setter de på nye fittings og bøyer dem til på et øyeblikk! Er det så enkelt? Det skal jeg gjøre. Noen som vet hvem som "kan" dette i Bergen/Os. Ringte både Bildøy Båt&Motor og A.K.Drange og de var veldig, veldig busy. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 (redigert) last og buss på kokstad og andre som driver med lastebiler. er jo noen som driver med påbygg på Os også, alle har umulig så mye å gjøre at du ikke blir hjulpet Redigert 13.Juli.2012 av M/S AIOLOS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Gamle Haugland Diesel i Bergen bruker vi mye på jobb. der får du også en kvalifisert avgjørelse på dine gamle rør. Evt Yanmar verkstedet på Husvikholmen i Drøbak. Han har mye rart på lager. Ofte mere en yanmar selv til de mindre motorene. Maritim Diesel AS Magnus Barfots gate 25 5015 BERGEN Tlf: 55 30 25 80 Fax: 55 30 25 90 Ellers Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Poseidon og likesinnede har den eneste brukbare løsningen. Eksempelvis har jeg på Hulda noen suspekte rør (8-sylindret motor). Jeg har hatt et komplett, nytt rørsett liggende ombord et par år nå. Til vinteren skal jeg overhale sylindertoppene, og da skal uansett rørene skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Yepp. Ser det at min Petter-Smart ide var ikke helt god. Få gå ned i båten og ser på ting. Så få jeg tar en ringerunde på mandag. Takk for gode forslag alle sammen! Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.