EivindOla Startet 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2012 Har en volvo penta 2001 som ikke vil gå skikkelig. Kjøpte båt med motor for kort tid siden. Motoren går bra ei stund (en time?) og så begynner den å fuske og stopper til slutt. Mistenker falsk luft. Hvis jeg pumper med luftepumpa etter at den har stoppa, kommer det masse luft ut lufteskruen. De siste gangene ville ikke motoren gå skikkelig etter lufting heller, men kom etter at jeg hadde kobla av diselslangen bak ved tanken og blåst i den. Kanskje tett/ drit i tanken? ( Den stoppa igjen like etterpå uansett..) Så til spørsmålet: Kan dette være dieselpumpa, eller høres det mest ut som luft/tankproblem? Sitér dette innlegget Link to post
Osken Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Høres ut som det er drit i tanken din ja, og kanskje luft. Skru av mannlokket til tanken og se etter og kjenn etter i bunn ved innsug om det er skit. Har du skifta forfilteret og hovedfilteret på motoren? Var det slik at du mista turtall og fart mens du gikk, altså at den lugga og slakke seg ned? Da er det garantert tette filtere som er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Prøv å bytte gummiringene i vannavskilleren. Det kan være noe så enkelt som at det er luftlekkasje der. Jeg har opplevd akkurat maken historie, tok en uke før jeg fant ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 (redigert) kansje diesel filteret, kan og vere drit i tanken, når du kjører beveger jo dette seg rundt og legger til tider og sperrer. som eg erfarte med tideligere snekke da eg kjørte den tom fusker den først opp og ned på turtallet hvor den tilslutt stoppet. lufftet 1 og en dyse og fekk ut lufft på den måten og fekk start etterpå igjen. Redigert 13.Juli.2012 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rlb76 Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Om primepumpa di er av membran type så finkjem membranen, et lite hull her vil dra luft inn i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Har bytta slanger både til og fra tanken. Var mye rart der... Fikk satt på nytt og større gjennomsiktig "in-line"-filter. Kobla meg også forbi vannutskilleren. Fikk start, og alt virker mye bedre! -Men ikke helt godt likevel.... :( Får ikke skikkelig turtall på den. Det lekker litt fra ei kobling like etter lufteskruen, før dysa. Skal få tetta det, men tror ikke det er der problemet ligger. Neste stopp tror jeg blir å sjekke membranen i fødepumpa. Litt oppgitt. Ferien passerer, og jeg får ikke brukt den "nye" båten. :( Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Kan også nevne at start uten startgass er umulig. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Volvo 2003 skal trekkes 1 gang ut/inn medi stoppen (med halv gass på i nøytral). Dette gir litt ekstra diesel før start. Muligens 2001 må ha det samme? Dårlig dyse eller nedsatt kompresjon kan være årsaken til dårlig start. Vet du hvor mange timer den har gått, og vet du om toppen noen gang har vært overhalt? Er den ferskvann eller sjøvanns kjølt? Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Ja det er samme prosedyre på 2001. Det virker ikke. Vet ikke gangtid på motoren, men tidligere eier sier han nettopp har bytta dyse... Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Fant skade på to messingringer/tettinger like før dysa, så de blir bytta i morgen. Har litt troa på at det kan gjøre susen! Det var den ene av de det lakk litt fra også, så byttes bør det uansett. Krysser alt jeg har, og håper på friskmelding i morgen! Sitér dette innlegget Link to post
ezpn75 Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Håper du har funnet årsaken til problemet der. Gi beskjed dersom du skal ut på testtur og trenger beredskap. Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Supert Espen! I beste fall blir det forsøkt å gå båten til Stavanger i morgen kveld. Kan ikke ligge i gjestehavna for alltid..! Gjenstår å se.. ;) Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Det gikk svært dårlig. Alle slanger er nye, alle tetteringer bytta, nye filter, sjekka tanken, sjekka pumpa, sjekka luftinntak, lufta og kjørt gjennom sikkert en liter diesel i lufteskruene. Ikke sjangs å få start. Går noen runder på startgass. Ellers ingenting. Farlig nært å gi opp båtdrømmen. Svigerfar har nok rett; VolvoPenta egner seg kun til å feste fortøyinga i. Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Ok. Blei litt kryptisk den forrige der.. Er det vanlig å kunne pumpe dieselen i retur til tanken med fødepumpa? Når jeg lufter, og stenger lufteskruen, kan jeg fortsette å pumpe uten mere motstand. Det skvalper tilbake til tanken med hvert pump... Den eneste returen til tanken står jo i forbindelse med injektorpumpa, så jeg synes det er litt rart... Det er jo selvfølgelig en forbindelse dit, men synes det er merkelig at jeg kan pumpe "gjennom" injektorpumpa! Noen som vet om det er normalt? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 EivindOla : Når jeg lufter, og stenger lufteskruen, kan jeg fortsette å pumpe uten mere motstand. Det skvalper tilbake til tanken med hvert pump... Når du trykker pumpa inn drar pumpa diesel fra tanken. Når du slipper hendelen presser membranen med sin returfjær diesel mot motoren. Når lufteskrua er stengt vil membranen gå tregere i retur fordi det blir trykk i finfilter og pumping vil føles lettere fordi det er bare hendelen som kommer i retur. Retur til tanken skyldes selvutluftingen. Den skjer hele tiden mens fødepumpa er i drift, men er alltid mindre enn fødepumpas kapasitet og er som regel tilpasset med en ørliten åpning som slipper litt diesel tilbake til tanken. Hvis det er litt luft i systemet vil lufta gå tilbake mot tanken, men det er bare små mengder luft selvutluftingen klarer og håndtere. Hadde åpningen vært for stor ville ikke pumpa klare og opprettholde overtrykk under drift. Det vanlige er derfor at pumpa blir lettere å pumpe når lufteskrua stenges hvis du stenger den mens du pumper. Sitér dette innlegget Link to post
Osken Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Ka også være tenningen som er feil. Hadde nylig samme problem med min VP. Starta såvidt med startgass og stoppa av seg sjøl når en slakker av etter kjøring. Etter justering av tenning/dieselpumpe så går den som ei klokke. Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Har muligens funnet feilen...!!!! :D Etter tips fra en svært hyggelig og hjelpsom kar på Stavanger Båtsenter sjekka jeg den innvendige mekanismen mellom gasswiren og dieselpumpa. Den satt like fast som han antok! Må finne ut hvordan man kommer til å fikse det, men håper og tror at feilen er funnet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.