Jump to content

Volvo Penta 2001 som stopper..!

EivindOla

Recommended Posts

Har en volvo penta 2001 som ikke vil gå skikkelig.

Kjøpte båt med motor for kort tid siden. Motoren går bra ei stund (en time?) og så begynner den å fuske og stopper til slutt. Mistenker falsk luft. Hvis jeg pumper med luftepumpa etter at den har stoppa, kommer det masse luft ut lufteskruen. De siste gangene ville ikke motoren gå skikkelig etter lufting heller, men kom etter at jeg hadde kobla av diselslangen bak ved tanken og blåst i den. Kanskje tett/ drit i tanken? ( Den stoppa igjen like etterpå uansett..)

Så til spørsmålet: Kan dette være dieselpumpa, eller høres det mest ut som luft/tankproblem?

Høres ut som det er drit i tanken din ja, og kanskje luft. Skru av mannlokket til tanken og se etter og kjenn etter i bunn ved innsug om det er skit. Har du skifta forfilteret og hovedfilteret på motoren? Var det slik at du mista turtall og fart mens du gikk, altså at den lugga og slakke seg ned? Da er det garantert tette filtere som er årsaken.

kansje diesel filteret, kan og vere drit i tanken, når du kjører beveger jo dette seg rundt og legger til tider og sperrer.

som eg erfarte med tideligere snekke da eg kjørte den tom fusker den først opp og ned på turtallet hvor den tilslutt stoppet.

lufftet 1 og en dyse og fekk ut lufft på den måten og fekk start etterpå igjen.

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)

Har bytta slanger både til og fra tanken. Var mye rart der... Fikk satt på nytt og større gjennomsiktig "in-line"-filter. Kobla meg også forbi vannutskilleren.

Fikk start, og alt virker mye bedre!

-Men ikke helt godt likevel.... :( Får ikke skikkelig turtall på den. Det lekker litt fra ei kobling like etter lufteskruen, før dysa. Skal få tetta det, men tror ikke det er der problemet ligger.

Neste stopp tror jeg blir å sjekke membranen i fødepumpa.

Litt oppgitt. Ferien passerer, og jeg får ikke brukt den "nye" båten. :(

Volvo 2003 skal trekkes 1 gang ut/inn medi stoppen (med halv gass på i nøytral). Dette gir litt ekstra diesel før start. Muligens 2001 må ha det samme?

Dårlig dyse eller nedsatt kompresjon kan være årsaken til dårlig start. Vet du hvor mange timer den har gått, og vet du om toppen noen gang har vært overhalt? Er den ferskvann eller sjøvanns kjølt?

Det gikk svært dårlig. Alle slanger er nye, alle tetteringer bytta, nye filter, sjekka tanken, sjekka pumpa, sjekka luftinntak, lufta og kjørt gjennom sikkert en liter diesel i lufteskruene.

Ikke sjangs å få start. Går noen runder på startgass. Ellers ingenting. Farlig nært å gi opp båtdrømmen.

Svigerfar har nok rett; VolvoPenta egner seg kun til å feste fortøyinga i.

Ok. Blei litt kryptisk den forrige der..

Er det vanlig å kunne pumpe dieselen i retur til tanken med fødepumpa? Når jeg lufter, og stenger lufteskruen, kan jeg fortsette å pumpe uten mere motstand. Det skvalper tilbake til tanken med hvert pump...

Den eneste returen til tanken står jo i forbindelse med injektorpumpa, så jeg synes det er litt rart... Det er jo selvfølgelig en forbindelse dit, men synes det er merkelig at jeg kan pumpe "gjennom" injektorpumpa!

Noen som vet om det er normalt?

EivindOla : Når jeg lufter, og stenger lufteskruen, kan jeg fortsette å pumpe uten mere motstand. Det skvalper tilbake til tanken med hvert pump...

Når du trykker pumpa inn drar pumpa diesel fra tanken. Når du slipper hendelen presser membranen med sin returfjær diesel mot motoren. Når lufteskrua er stengt vil membranen gå tregere i retur fordi det blir trykk i finfilter og pumping vil føles lettere fordi det er bare hendelen som kommer i retur. Retur til tanken skyldes selvutluftingen. Den skjer hele tiden mens fødepumpa er i drift, men er alltid mindre enn fødepumpas kapasitet og er som regel tilpasset med en ørliten åpning som slipper litt diesel tilbake til tanken. Hvis det er litt luft i systemet vil lufta gå tilbake mot tanken, men det er bare små mengder luft selvutluftingen klarer og håndtere. Hadde åpningen vært for stor ville ikke pumpa klare og opprettholde overtrykk under drift.

Det vanlige er derfor at pumpa blir lettere å pumpe når lufteskrua stenges hvis du stenger den mens du pumper.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...