Jump to content

Hvilket dyr passer best i båt?

avmønstret5

Recommended Posts

Gikk en morgentur langs kai-promenaden i dag og observerte en svart katt med seler og band som lå i skyggen av masten ombord på en engelsk båt. Den peste med åpen munn og tunga ut som en hund. Temperaturen var ca 38-40 grader. Vel, katten er opprinnelig et ørken-dyr, så det går nok bra. Men jeg tenkte at det har vært hyggelig med et dyr ombord. Hvilket dyr er kan være å anbefale? Bare å nevne noen..hund, katt, rotte (i bur!), gullfisk (i bolle), papegøye eller andre fugler?

Tar gjerne imot forslag om sosiale og sjøsterke dyr som vil trives i båt?

Hei

Eneste erfaring jeg har er med katt. Katta har flere viktige forutsetninger for å håndtere båtlivet:

- den klorer seg fast når det blir litt sjø

- den synes ikke noe om vann og passet seg vel for å gå over bord

- den er passe stor, nokså liten men fortsatt stort selvbilde og integritet ;-)

- betydelig spenstighet, vår skvatt i land ved et par meters hopp ved fredagshølet på Hvaler. Neste morgen satt han ved fortøyningsfestet på land og ville bæres ombord :-)

Mimre mimre; Plysj som han het har i mange år vært i de evige jaktmarker siden den dagen han yppet mot en lastebil i gata vår. Sommerferien i båt han ble med på glemmer jeg ikke...

Mvh

Arne

Redigert av Stella Polaris (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Vil tro en rolig hund er det beste av 4 bente dyr. Gullfisk det absoultt fredligste.

Vi forsøkte med Kanin ett år. Gikk forsåvidt greit, men det å lufte en kanin med sele og band var ingen sucsess. Dyret likte det veldig dårlig. En gang den var løs ute på akterdekket på den båten vi da hadde. Hoppet den opp på dollbodet og skled rett over bord. Kaniner flyter dårlig men jeg fikk tak i den før den forsvant. Takken for redningsdåden var, oppklorede armer og bryst. :cryin:

Den forsøkte senere ikke på samme hoppstuntet. :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

For å være litt småseriøs, hadde vi tenkt oss en hund og også kan trives i båt. Den må ikke være stor selvfølgelig og ikke ha altfor mye vannskrekk, gjerne litt vaktinstinkt, og nervesterk....Forslag til rase ?

Ang, forslag om hovdyr...du er er såpass båt-menneske at du vet at det dyret nevnes ikke med navn i en båt? Hovdyr, langbeint trekkdyr eller sittpåryggendyr.

Redigert av pettersand (see edit history)

Vil tro en rolig hund er det beste av 4 bente dyr. Gullfisk det absoultt fredligste.

Vi forsøkte med Kanin ett år. Gikk forsåvidt greit, men det å lufte en kanin med sele og band var ingen sucsess. Dyret likte det veldig dårlig.

Bedre med hybelkaniner:)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

En vannhund vil vel passe?

2-end trikkeren fikk oss til å velge lagotto romagnolo.

Liker å bade, men hopper ikke uti sånn uten videre. Er merkelig nok ikke glad i regn.

Passe stor +- 15 kg (vår er 12) glad i alt som beveger seg og er bestevenn med alle katter.

Lukter våt ullgenser når den er våt, ikke hund.

Og så faller hårene av der matmor klipper den.

Nervesterk tror jeg ikke den er, ikke lydig heller.

Litt mindre seriøst,

hvis slike er for store så mener jeg du bør vurdere kakkelakker.

Vanlige skipsdyr i eldre er jeg blitt fortalt og som holder neglene våre passe lange hvis vi ligger i ro i køyen nattes tid.

Hei, pettersand!

JGH har helt rett når han anbefaler Cairn Terrier! Vi har to stykker og det går kjempegreit, men man har selvfølgelig ingen garanti for noe. Den ene av våre sover hele tiden, og den andre er våken hele tiden og skal følge med på alt. Cairn Terrier er en nervesterk hund, utrolig blid, kvikk og morsom, røyter ikke, har vaktinstinkt, men er ikke aggresiv, positiv til alle og elsker barn, har passe størrelse(kan bæres) mm. Pass på å kjøpe hund fra seriøs oppdretter, selv om det kan koste mer(12-13000). Lykke til!!!

Vi har en westie, en hvit terrier utviklet fra cairn som er nevnt over. Det er første sommeren nå, men foreløpig har det gått fint både i motor- og seilbåt. Under motorgange legger den seg på dørken og koser seg. Eller finner den seg litt forskjellige gjemmesteder under dekk. Jeg tror dette blir en bra båthund når den blir større. Og som trådstarteren er inne på: Det er veldig hyggelig og bra selskap med hund ombord!

Har også Cairn terrier. Har tidligere hatt airdale terrier, dachs og vært hundefører i forsvaret. Cairn terrier tilfredsstiller alle mine krav til hund. Intelligent og nysgjerrig, samtidig ego som en langt større hund. Hun har stått mellom fruen og elgkvige med kalv, overhodet ikke redd. Velger du cairn får du en kamerat for livet som normalt sett er meget sjødyktig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...