Jump to content

Hvilket dyr passer best i båt?

avmønstret5

Recommended Posts

Sjekk ut Jack Russel terrier. Passe små hunder som er spretne og ellers har de egenskapene du etterspør. Jeg kan ihvertfall ikke anbefalle den hunderasen som jeg selv har, Norsk Elghund grå. :smiley:

Litt om min egen skipshund... Helgen for 2 uker siden lå vi i Dragsund med hunden ombord og så skulle den i land. Vanligvis så legger vi oss longside når vi legger oss i uthavn, men det går jo ikke i Dragsund. Da ullhaugen skulle i land så tok den sats og hoppet rett ut av båten som den er vant med, men der var det ikke noe annet enn vann! Det var en opplevelse å se den forsøke å snu i lufta for å komme trygt inn i båten igjen. Det gikk jo selvfølgelig som det måtte gå og ullhaugen havnet i sjøen. Fruen fikk dratt han opp på badeplatformen og så inn i båten hvor han ristet seg! Jeg behøver kanskje ikke å fortelle at både båten og Fruen møtte tørkes etterpå, og en slik ullhaug bruker minimum 24 timer på å tørke. Å kjenne lukta av våt hund i et døgn etter at den har badet er en tvilsom opplevelse.

For å være litt småseriøs, hadde vi tenkt oss en hund og også kan trives i båt. Den må ikke være stor selvfølgelig og ikke ha altfor mye vannskrekk, gjerne litt vaktinstinkt, og nervesterk....Forslag til rase ?

Vi har en rottweiler. Ingen vannskrekk (men prøver ofte å bite vannet i filler), mer enn bare litt vaktinstinkt og nervesterk som bare det (så lenge menneskene ikke får panikk). Tørker fort uten hjelp. Trives over alt, og kan man hvile hode på mamma sitt fang så kan man godt bo der...

Her er mitt "mannskap" med skipshunden Athos, West Highland White Terrier (westie).

Å si at han stortrives ombord, vil være å overdrive, men det er fordi han ble introdusert for båtlivet etter at han ble voksen. Hadde han fått det inn som hvalp, hadde det nok godt bra. Nå er han en gammel mann på 15 år (!), så problemet nå er at vi ikke alltid er i land når han vil gjøre sitt fornødne. Og som den skotske aristokrat han er, vil han selvfølgelig ikke gjøre sitt på dørken ombord.

20120704_13.41.20.jpg

Min Alaskan Husky på 35kg er ofte med i båten. Han trives svært godt ombord i alle båttyper. Ligger helt rolig i en krok hvis det er mye sjø, og hvis ikke tasser han litt rundt og får kos av de ombord. I mindre båter med litt fart i liker han å stå foran i baugen og lukte ut i vinden :giggle:

Her er han på tur i RIBen

dsc_1409.jpg

Her i Nordkappen

bilde3.jpg

Her i gummibåten fra Spar kjøpt på 90-tallet

bilde.jpg

Og selvsagt med på nattevakt i havna

dsc_1396.jpg

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hvis man skal have hund på båd skal man kunne bære den. Det er min erfaring efter at være blevet vækket flere gange i sommer af en hund, der løb rundt på mit dæk fordi ejerne havde lagt sig som femte båd udenpå os i Skagen og ikke kunne bære hunden i land når den skulle luftes. Lyden af dens klør på mit nypolerede dæk kan stadig få koldsveden til at bryde frem...

Det bliver man IKKE populær på i en gæstehavn - og nej, man kan jo ikke altid få plads longside og man kan heller ikke altid bruge jollen som landsgangsfartøj.

Uansett hva slags bikkje du har trives den ombord om dere errolige og bestemte med den.

Vi har en setter. Han er lagd for skogsfugljakt, men måker og særlig ender er like spennende.

Han bor på akterdekket og trives godt der. Har aldri opplevd at han blir syk ombord.

Helt enig. Jeg har med meg fruens Franske Buldog, ut i småbåten en åpen Vernøy 480SL med vindskjerm, når jeg skal ut å fiske. Dette er vel egentlig ikke annet en en selskapshund, men det har ikke vært problem over hodet. Så lenge man tilpasser hundene tidlig og er rolig og stabil med den i båten går det nok helt greit.

Fransk Buldog er en liten og enkel hund å ha med å gjøre, tar liten plass, veier lite, Barnevennlig og sover helst i ett lite bur/ stoff hule, da de liker å ha vegger på 3 sider når de sover.

Hund vs katt diskusjoner er vell tatt i ganske mange andre fora, uten at det har kommet noen konlusjon meg bekjent. Personlig syntes jeg det er veldig hyggelig med dyr, men setter gjerne pris på om eierne har litt kontroll. Jeg har opplevd å få en våt bikje, som absolutt ikke var min, humpende opp i båten - stinkende, våt og ekkel. Hundeeierne svarte bare med at den var så snill så.. Takk som byr, men jeg vil gjerne velge hva jeg har i båten selv. Har også blitt holdt våken ganske lenge av to bikjer som eierne hadde gått ifra, de var vel på en bar eller lignende. Det var opptil flere i havna som var klare for å finne frem hagla da. Det er ikke alltid man kan velge plass selv når man ligger i havn og det er dårlig med plass.

Men tilbake til tråden, mer en hva slags dyr man skal satse på er hva dyret er vandt med. Har man en katt eller hund som har vært på land hele livet, er det lite trolig at overgangen til sjø går veldig lett. Om den har vært med siden den har var liten er det større sjangser for at den trives.

Min Labradoodle på 1,5 år stortrives i Cockpiten på seilbåten. Renslig er hun også, ihvertfall i 20 timer +. Hvis været tillater det går hun da helt fram på fordekket og gjør sitt fornødne. En gang med litt røff sjø, og for mange timer til havs, kom hun frem til meg ved masten, der jeg skulle justere ett eller annet, og klemte seg inntil benet mitt, hvorpå jeg ble varm på foten, men det er unntaket. Ulempen er at det blir endel hår i cockpiten.

Har båt og hunder. en stor hund og to små, ikke noe problem. De elsker å være på sjøen. Det er for det meste rolig under ferdsel i den store båten. Skilsø 975 FB. De foretrekker å kjøre gummibåten. Det er vist mye mer artig :giggle:

Har også en Nymfeparakitt (Lite papegøye) har ikke hatt den i båt enda, men den elsker å kjøre bil. Problemet med fugl i båten er at vist det er mye sjø så kan de ramle og brekke vinger eller nakken. Da må den hvert fall være i reisebur under ferdsel :smiley:

For meg passer skillpadde helt ypperlig ombord. Setter ham ut på dekk om morgenen og og tar ham inn en gang i kveldinga. Litt mat annenhver dag i den varmeste tida på sommeren. 1-2 ganger i uka naar det blir kaldere. Ikke no braak og er billig i drift. Tusler rundt hele dagen og er sjef paa dekk. Naar en laerer seg aa lese signalene er han et ypperlig barometer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...