Jump to content

Bøye plexiglass (Perspex)

Sydvesten

Recommended Posts

Har kuttet til noe 1/4" plexiglass til ny vindskjerm på takterrassen til Stauden, men litt bøying gjenstår. Er det noen som har noe erfaring på dette området. Jeg planlegger bruk av en varmluftpistol til oppvarming av plasten og bøye noe 90° vinkler litt her og der slik at jeg fa montert dette sammen på båten. Vil dette funke mon tro :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har kuttet til noe 1/4" plexiglass til ny vindskjerm på takterrassen til Stauden, men litt bøying gjenstår. Er det noen som har noe erfaring på dette området. Jeg planlegger bruk av en varmluftpistol til oppvarming av plasten og bøye noe 90° vinkler litt her og der slik at jeg fa montert dette sammen på båten. Vil dette funke mon tro  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det vil funke OK. Pass på at du ikke overvarmer overflaten slik at den blir gul. Husk at plast er en dårlig varmeleder slik at du må varme relativt lenge og med moderat temperatur. Benytt også romslig knekkradie, gjerne innvendig radie lik 4-5 ganger platetykkelsen som et minimum.

Så vil noen anbefale deg å benytte Polycarbonat (PC) istedenfor Plexi fordi PC kan knekkes kald. PC blir ustabilt og sprekker lett i forbindelse med kjemikalier etter at det er bøyd. PMMA er et bedre valg. Bedre UV bestandighet også.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Krapylets plexibøyer.

- Skru en gipsplate fast oppe på ei sponplate.

- Skjær et 3-4 mm. dypt spor i gipsplata.

- Spenn opp en varmetråd fra en panelovn i sporet mellom to skruer i gipsplata.

- Tråden strekkes når den blir varm, så den ene enden må ha en fjær fra en kulepenn.

- Kobl på en regulerbar strømforsyning. (Märklin trafo er framifrå).

- Legg på plexien.

- Skru opp strømmen til tråden gløder svakt.

- Når det blir et lite søkk i plexien over tråden, bøyes den til ønsket vinkel.

- Kjøl med kjølespray.

Lykke til.

Store Norske Kullseilingskompani.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...