Jump to content

Får ikke stanset motoren med tenningsnøkkelen (KAD32). Feilsøking?

Morten:)

Recommended Posts

Hei, som tittelen sier så får jeg ikke stanset motoren med tenningsnøkkelen (KAD32 fra 1999) og måtte stanse den manuelt på motoren. Fikk ikke tid til å se så mye på det i dag men hvis det er noen som har vært borte i det samme eller har noen forslag hvor det er smart å starte feilsøkingen. Tenningslåsen fugerer som den skal ellers.

Morten

Jeg hadde det samme symptomet for 3 uker siden. Fjæra i stoppsolenoiden kan kile seg etter noen års drift. Plukk ut solenoiden, strekk fjæra litt og monter sammen.

Burde funke, fungerte for meg. Stopper like fint hver gang.

Ellers burde du sjekke at stopsolenoiden får strøm når du vrir på nøkkelen (mot klokka). Kan testes uten at motor startes.

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Stoppsolenoiden styres vel av et rele som styres av nøkkelen. Kan være releet som er gått....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Om du har ett multimeter kan du jo sjekke om bryteren i tenningsnøkkelen fungerer, hvis alt er i orden der så sjekker du om solenoiden beveger seg når du vrir nøkkelen, hvis den gjør det så kan trekkarmen ha løsnet fra vieren bort til pumpen.

Hvis ikke solenoiden trekker men får strøm, da er den ødelagt.

Hvis tenningsnøkkelen er bra men det ikke kommer strøm til solenoiden, ja da har du ledningsbrudd (legg opp ny ledning fra bryter til solenoid)

Hvis solenoiden er ødelagt og du skal skifte den er det meeeget viktig at solenoiden får trekke stempelet helt inn i bunn av solenioden, hvis den ikke får trekke seg helt inn

så brenner du opp viklingene i den.

Lykke til :-)

Jeg byttet kabelskoen på samme sted. Grunnen til at jeg spurte er at løsningen som blir liggende her er søkbar :-)

Hvis du søker på google etter kad32 og stopp kommer denne tråden opp som nr 2 :-)

Mvh

Bavaria32spott

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...