Jump to content

Senke vannlinje

Trophy

Recommended Posts

På båten min som er importert fra USA er vannlinjen ca 10 cm for høy. Har sett dette på flere importbåter og lurer på om det er en spesiell grunn til at de har høyere vannlinje "over there" eller om den bare har steget med årene. Hvis den bare har krøpet oppover etter hvert, så er det vel bare å skrape/ fjerne bunnstoffet. Hva er beste metode / verktøy for å unngå å skade gelcoat??

Maxum 4100 scb, Chenette III

Du kan jo mens du venter på at det skal sige ned (noe det jo gjør med alderen :wink: ) kan du jo lage en "hvit stripe" i matchende farge.

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Dette ville jeg tatt helt med ro. Etterhvert som du fyller båten med alskens "kjekt å ha", siger nok vannlinjen ned på riktig nvå helt av seg selv  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

En ting er nemlig sikkert her i livet. Vannlinjens nivå er direkte proposjonal med hårfestet. Begge to krabber oppover med årene. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Og da lurer jeg på hvorfor vannlinjen er der?

Har det noe med sjødyktighet/lasteevne å gjøre?

Hvis så, hva skjer dersom man endrer denne?

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis man senker vannlinjen så flyter båten høyere i vannet og går mye fortere..

:lol::blush:

Fra spøk til revolver: Vannlinjen er skillet mellom bunnstoffet og resten av skroget oppover. Maler man bunnstoff høyere eller lavere så øker/senkes vannlinjen. Båten ligger fremdeles likt i vannet, har ingen betydning for sjødyktighet/lasteevne.

Redigert av klikk (see edit history)

Hvis man senker vannlinjen så flyter båten høyere i vannet og går mye fortere..

:lol:  :blush: 

Fra spøk til revolver: Vannlinjen er skillet mellom bunnstoffet og resten av skroget oppover. Maler man bunnstoff høyere eller lavere så øker/senkes vannlinjen. Båten ligger fremdeles likt i vannet, har ingen betydning for sjødyktighet/lasteevne.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, da lager jeg speedbåt.

Til revolver:

Fint, så det har ikke noe med lastemerker på handelsfartøy å gjøre?.

Men er fremdeles litt i tvil mht sjødyktighet/stabillitet.

Hvis jeg bringer 500kg ekstra ombord og justerer vannlinjen vil kanskje båten ligge vel dypt i noen

sammenheng?

mvh johan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...