Trophy Startet 2.Februar.2005 Del på Facebook Startet 2.Februar.2005 På båten min som er importert fra USA er vannlinjen ca 10 cm for høy. Har sett dette på flere importbåter og lurer på om det er en spesiell grunn til at de har høyere vannlinje "over there" eller om den bare har steget med årene. Hvis den bare har krøpet oppover etter hvert, så er det vel bare å skrape/ fjerne bunnstoffet. Hva er beste metode / verktøy for å unngå å skade gelcoat?? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Suzuki Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 (redigert) båten har nok gått i ferskvann. Saltvann "bærer bedre" og derfor flyter båten høyere i saltvann. Tar du deg en tur til "Dødehavet" ser du dette i praksis, der ville nok Baylineren din fått overflate drev, alà ARNESON.. Suzuki Redigert 2.Februar.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Dette ville jeg tatt helt med ro. Etterhvert som du fyller båten med alskens "kjekt å ha", siger nok vannlinjen ned på riktig nvå helt av seg selv Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Jon-Kåre Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 (redigert) Du kan jo mens du venter på at det skal sige ned (noe det jo gjør med alderen ) kan du jo lage en "hvit stripe" i matchende farge. Redigert 2.Februar.2005 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
sirius Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Hadde samme problemet på min 2958, jeg satte ny vannlinje. Det som var over brukte jeg hvit bunnsmøring på, dette syntes jeg ble bra. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
REM Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Dette ville jeg tatt helt med ro. Etterhvert som du fyller båten med alskens "kjekt å ha", siger nok vannlinjen ned på riktig nvå helt av seg selv <{POST_SNAPBACK}> En ting er nemlig sikkert her i livet. Vannlinjens nivå er direkte proposjonal med hårfestet. Begge to krabber oppover med årene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Dette ville jeg tatt helt med ro. Etterhvert som du fyller båten med alskens "kjekt å ha", siger nok vannlinjen ned på riktig nvå helt av seg selv <{POST_SNAPBACK}> jag säger som Lars Herman! Dette ville jag tatt med ro...........du kan väl bare venta på högvatten ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JohanPaaSnippen Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Og da lurer jeg på hvorfor vannlinjen er der? Har det noe med sjødyktighet/lasteevne å gjøre? Hvis så, hva skjer dersom man endrer denne? mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 (redigert) Og da lurer jeg på hvorfor vannlinjen er der? Har det noe med sjødyktighet/lasteevne å gjøre? Hvis så, hva skjer dersom man endrer denne? mvh johan <{POST_SNAPBACK}> Hvis man senker vannlinjen så flyter båten høyere i vannet og går mye fortere.. Fra spøk til revolver: Vannlinjen er skillet mellom bunnstoffet og resten av skroget oppover. Maler man bunnstoff høyere eller lavere så øker/senkes vannlinjen. Båten ligger fremdeles likt i vannet, har ingen betydning for sjødyktighet/lasteevne. Redigert 3.Februar.2005 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Hvis man senker vannlinjen så flyter båten høyere i vannet og går mye fortere.. Fra spøk til revolver: Vannlinjen er skillet mellom bunnstoffet og resten av skroget oppover. Maler man bunnstoff høyere eller lavere så øker/senkes vannlinjen. Båten ligger fremdeles likt i vannet, har ingen betydning for sjødyktighet/lasteevne. <{POST_SNAPBACK}> Hehe, da lager jeg speedbåt. Til revolver: Fint, så det har ikke noe med lastemerker på handelsfartøy å gjøre?. Men er fremdeles litt i tvil mht sjødyktighet/stabillitet. Hvis jeg bringer 500kg ekstra ombord og justerer vannlinjen vil kanskje båten ligge vel dypt i noen sammenheng? mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.