skipskokken Startet 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2012 Hej Er der nogen af jer der ved hvordan man samler en aksel. Mit problem er at i den båd jeg har overtaget er akslen skåret over ca. 5 cm bag motoren, jeg ønsker ikke at få lavet en ny aksel endnu men blot sætte den gamle sammen igen, har i nogle ideer? Vedlagte billede viser akslen lige bag motoren, den anden halvdel ser lige dan ud. Akslen måler 25mm. i diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Få tak i et rør med samme ID som OD på akslingen, tre begge delene av akslingene inn i røret og sveis. Da er du sikret en balansert aksling. Sitér dette innlegget Link to post
skipskokken Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Tak Asbjørn men jeg har ikke adgang til sveisudstyr der hvor båden står. Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Ok, hva er diameter på akselen? Kanskje du kan sette en bolt gjennom hver del av akslelen som forbindes med røret jeg nevnte? Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Ser du skriver diameteren er 25mm, det er litt lite, men det kan gå. Hvis ikke kan du bruke skjøtehylse som den helt til høyre på akselen. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Enn å flytte motoren bakover? Sitér dette innlegget Link to post
skipskokken Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Asbjørn, en "skjøtehylse" var faktisk hvad jeg selv havde tænkt men kan ikke finde ud af hvor jeg køber sådan en. John, nej, jeg kan ikke flytte motoren bagud. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 http://www.sleipner.no/index.php?s=produkter&kat=fast-klemflens Kan du ikke bruke en slik? Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Janoho Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Hei, det var da en merkelig ting å gjøre, er det fordi de ikke har klart å demontere klemflensen ? Jeg tror det blir vanskelig å reparere denne på en profesjonell og holdbar måte, bør jo balanseres etter den har vært sveiset. Det vil nok bli like dyrt som å kjøpe en ny aksel, her i byen koster det rundt 2000 nkr for en 25mm på 2 m lengde. Det som det linkes til av kalle er jo vanlig klemflens som du allerede har. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Ser jo at en klemflens koster over 1600 kroner, og skal du skjøte trenger du to...? Mye billigere å bytte hele akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 (redigert) Sikker på at du ikke bare kan kappe akselen rett, sette den i flensen, og bare kaste stumpen? Edit: regner med du kvitter deg med flensen senere ... (Skudd i biinde, regner med du har tenkt tanken, men det ville gått på min. Greiene ser gamle ut, og hvis du har pakkboks med o-ring er det bare en fordel å gi pakningen nytt jern å gnage på) Redigert 15.Juli.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 problemet er vel at akselen er for kort slik at propell vil gå imot utvendig Skjøting med klemflenser kan umulig bli bra, tror ikke de er ment for dette. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Rune Fredriksen Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Hva med en distanseflens mellom klemflens og flensen på giret? Da kan du bruke akselen som du har, men den bør jo lages slik at den er plan på begge sider. Rune. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 hmm, hadde det vært mulig å sette inn en fleksibel kobling mellom motor og klemflens? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kalle74 Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Jeg hadde en eldre 21 plast sjekte som jeg kjøpte en ny 28hk Vetus til. Et par år senere kjøpte jeg meg en Hellefisk som det stod en 18hk Sabb i. I og med at den Vetus motoren var nesten ny ville jeg ha den i Hellefisken, jeg byttet da om motorene. Jeg måtte bytte om hylsen også da det var vridbart anlegg til Sabb´en. Akslingen til Vetusen var lenger enn nødvendig i Hellefisken så den bare kappet jeg til rett lengde, men når jeg satt Sabb´en over i den andre båten var akslingen for kort. Jeg fikk da tak i en bit 25mm aksling og skjøtet den inn med en slik: http://no.rs-online.com/web/c/pneumatics-hydraulics-power-transmission/power-transmission-couplings/rigid-shaft-couplings/ Billig og greit og fungerte fint, for og være sikker så boret jeg gjennom koblingen og akslingen på hver side av skjøten og satte inn en fjærstålsplint. Hos RS-Online må man dessverre ha et firma for og handle, men jeg ordnet det gjennom en kammerat som driver marina. Grunnen til at jeg linket til Sleipner er at de sikkert kan levere klemflens på dagen hvis det er noe som haster. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
skipskokken Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Hej Tak for alle foreslagene. Kalle74, det bliver nok samme løsning som du har brugt hvis jeg kan få fat i stumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) Husk at 25mm og 1" aksel er nesten like men ikke helt. Det finnes begge deler. Redigert 16.Juli.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
LALUNA II Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) Ikke godt å tippe hva dere skriver her...med den nettleseren dere bruker f.eks Kalle74 Lagt til ser ut som det er en løsning på problemet her med å bruke full editor https://baatplassen.no/i/topic/90765-feilmeldinger-ifm-ny-utgave-les-innlegg-1-foer-du-poster/page__st__60#entry1314132 Redigert 16.Juli.2012 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kalle74 Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Se det ja, nå ble det bedre. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
skipskokken Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Så er koblingen bestil til Kr. 375,- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.