Jump to content

Samling af aksel som er avskåret

skipskokken

Recommended Posts

Hej

Er der nogen af jer der ved hvordan man samler en aksel.

Mit problem er at i den båd jeg har overtaget er akslen skåret over ca. 5 cm bag motoren, jeg ønsker ikke at få lavet en ny aksel endnu men blot sætte den gamle sammen igen, har i nogle ideer?

Vedlagte billede viser akslen lige bag motoren, den anden halvdel ser lige dan ud.

Akslen måler 25mm. i diameter.

imgp06801.jpg

Hei,

det var da en merkelig ting å gjøre, er det fordi de ikke har klart å demontere klemflensen ?

Jeg tror det blir vanskelig å reparere denne på en profesjonell og holdbar måte, bør jo balanseres etter den har vært sveiset.

Det vil nok bli like dyrt som å kjøpe en ny aksel, her i byen koster det rundt 2000 nkr for en 25mm på 2 m lengde.

Det som det linkes til av kalle er jo vanlig klemflens som du allerede har.

Sikker på at du ikke bare kan kappe akselen rett, sette den i flensen, og bare kaste stumpen? Edit: regner med du kvitter deg med flensen senere ...

(Skudd i biinde, regner med du har tenkt tanken, men det ville gått på min. Greiene ser gamle ut, og hvis du har pakkboks med o-ring er det bare en fordel å gi pakningen nytt jern å gnage på)

Redigert av quantumduck (see edit history)

Jeg hadde en eldre 21 plast sjekte som jeg kjøpte en ny 28hk Vetus til. Et par år senere kjøpte jeg meg en Hellefisk som det stod en 18hk Sabb i.

I og med at den Vetus motoren var nesten ny ville jeg ha den i Hellefisken, jeg byttet da om motorene.

Jeg måtte bytte om hylsen også da det var vridbart anlegg til Sabb´en.

Akslingen til Vetusen var lenger enn nødvendig i Hellefisken så den bare kappet jeg til rett lengde, men når jeg satt Sabb´en over i den andre båten

var akslingen for kort.

Jeg fikk da tak i en bit 25mm aksling og skjøtet den inn med en slik:

http://no.rs-online.com/web/c/pneumatics-hydraulics-power-transmission/power-transmission-couplings/rigid-shaft-couplings/

Billig og greit og fungerte fint, for og være sikker så boret jeg gjennom koblingen og akslingen på hver side av skjøten og satte inn en fjærstålsplint.

Hos RS-Online må man dessverre ha et firma for og handle, men jeg ordnet det gjennom en kammerat som driver marina.

Grunnen til at jeg linket til Sleipner er at de sikkert kan levere klemflens på dagen hvis det er noe som haster.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Ikke godt å tippe hva dere skriver her...med den nettleseren dere bruker f.eks Kalle74 :thumbsdown:

Lagt til

ser ut som det er en løsning på problemet her med å bruke full editor

https://baatplassen.no/i/topic/90765-feilmeldinger-ifm-ny-utgave-les-innlegg-1-foer-du-poster/page__st__60#entry1314132

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...