Jump to content

Hvor mye bensin bruker båter?

Dan1690

Recommended Posts

min sessa 19 med 130 hk yamaha 2 takt bruker en del på rolig kjøring i marsjfart, men ikke så ille.. full gass er den veldig tørst.. Alt i alt bruker båten alt for mye bensin.. Nå er tanken tom igjen!! Men det er definitivt verdt det :thumbsup:

Tolk det som du vil :giggle: da jeg var yngre synes jeg 20 liter i jolla var mye på en dag. Nå er det ikke uvanlig at det går 50-100 liter på en liten dagstur. Så det kommer veldig an på hvilken båt det er.. Etter ferien finner du ut hvor mye den brukte;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Dette er et fantastisk forum, men også litt vel mye useriøse innlegg. HVIS noen forsøker å trolle (hvis du mistenker det av en eller annen grunn), hvorfor i alle dager gidde å irritere seg over dette OG gjøre nøyaktig det troller vil: nemlig reaksjoner?

Come on! Skal vi heller forsøke å gi folk litt mer respekt og ikke fyre av innlegg etter du-er-avslørt-som-troller-og-nå-skal-du-f¤%-meg-få-metoden? Det kan jo være at trådstartere spør litt vagt fordi man ikke er en erfaren nettforumdebattant. Kanskje er man ikke like flink med det skrevne ord. Kanskje er man en troller Uansett grunn, hvorfor gå ned på et lavmål som til tider gjøres her på forumet? Come on!

Make love, not war:-)

Beklager å ikke svare på det opprinnelige spørsmål. Bare måtte be folk om å skjerpe seg litt. Det er ikke bare trollerne som skal skjerpe seg, for å si det slik:-)

Andre'

Dette er et fantastisk forum, men også litt vel mye useriøse innlegg. HVIS noen forsøker å trolle (hvis du mistenker det av en eller annen grunn), hvorfor i alle dager gidde å irritere seg over dette OG gjøre nøyaktig det troller vil: nemlig reaksjoner?

Andre'

Klarer ikke helt å se hvor irritasjonen ligger i mitt innlegg? Come on!!

Stakkar, i så fall kunne ha sjekket ut Yamahas PDF-filer først:

Her er tall fra 2012-katalogen. Det fremgår at det er stor sammenheng mellom vekt og forbruk for planende båter.

Det går billig opp til ca 4-5 knop for de fleste, så er det dyrt mens du pløyer mye vann under planingsterskelen og videre er de fleste økonomiske i området 18-22 knop.

Buster, Finnmaster, Pioner, Yamarin:

http://www.yamaha-motor.eu/se/binary/Yamaha%20K%C3%B6rfakta%20R%C3%B6d%202012_tcm123-426563.pdf

Aynytec, Crescent, HR, Linder:

http://www.yamaha-motor.eu/no/binary/Yamaha%20K%C3%B6rfakta%20Bl%C3%A5%202012_tcm122-487353.pdf

Sjøen nytes best i 3-4knop :-) I dette fartsområdet bruker f.eks min 115hk 1,5 liter pr time. Skulle været raskt slå om eller hvis det blir for varmt med kosefart suser jeg avgårde i nærmere 40knop, da går bensinen selvfølgelig unna :))) Jeg bruker båten ca 50timer pr år og til dette vil jeg anslå at jeg bruker 200liter bensin!

2015 Mazda

2016 US Ford

Hei FOLKENS!

Beklager for at jeg ikke har svart men tro det eller ikke dette er første gang jeg finner frem til mitt eget innlegg. Jeg er ny til forumet og trodde at jeg skulle få automatisk varsel hver gang noen svarte men tydeligvis ikke. Dette er sikket noe jeg må aktivere selv.

Tusen takk for alle som svarte!

Her kommer litt mere opplysninger om hvilken type båter jeg vurdere å leie :

1. Atomix600SC, 2011-modell med Evinrude Optimax 115hk . Båteier sier at den bruker ca 20 per liter ved marsjfart på ca 20 knop

2. http://www.finn.no/finn/boat/rent/object?finnkode=33587359

3. http://www.finn.no/finn/boat/rent/object?finnkode=35848063

4.13 fots aluminium jolle med 10HK

Hva tenker dere?

Nå er båten min grodd, og har gamlere motor teknologi.

19 fot fjord, aq145 bygget til enkeltgasser(ca 120 hk), 4300rpm mars ca 18-19 knop = 22-24 liter tima

(skulle nok ha vært en noe større propell på båten, og mindre groe :)

290 gummijolle med 6hk 4t påhenger. Toppfart 15-16 knop. Fylte 10 liter for en evighet siden, kjørt maaaaange timer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...