ezpn75 Startet 15.Juli.2012 Del på Facebook Startet 15.Juli.2012 Har en historie som jeg gjerne vil dele her for å høre andres synspunkt på saken. Pinsehelga skulle vi ta båten fra Sandnes til Forsand. Da vi kom til Litangen (ca 1 time ut Gandsfjorden med vår fart) ble vi oppmerksom på en båt som lå helt inne ved svabergene og signaliserte om hjelp. Vi gikk bort til de, og de forklarte at de hadde fått motorstopp. Vi fikk hektet tau i de og dro de utover fjorden. Da vi var kommet godt fra land dro vi de nærmere for å høre hva vi skulle gjøre. De forklarte at motoren hadde stoppet og de fikk ikke gang på den igjen. Jeg foreslo da at vi kunne dra de over fjorden til Hiilevågsvannet. Dette var de ikke interessert i, de ville helst komme seg tilbake til Sandnes. Vi hadde det ikke veldig travelt, og tenkte at vi ikke kunne bare slippe de løs midt på fjorden, så vi dro de tilbake til Sandnes. Vi brukte da over en time tilbake til utgangspunktet. Da vi nærmet oss Sandnes fikk de start på motoren igjen, slik at vi dro de nesten inn til brygga, og slapp de av litt utenfor båtplassen deres. Jeg husker ikke helt hva som ble sagt, men jeg kan ikke huske at de ropte takk for hjelpen eller noe slikt. Så var det bare for oss og snu, og vi brukte da totalt ca 5 timer på en tur som tar ca 2,5 timer. Guttungen på 2 år var ganske trøtt da vi endelig kom frem. I helga var vi ute en liten tur igjen og la oss til på Usken, da kom den samme båten og la seg til på samme brygge. Vi satt på land og så at de kom for å sette seg på en benk bortenfor der vi satt. Jeg kan nevne at båten vår har en skade foran slik at den er lett gjenkjennelig, og vi la merke til at de studerte båten vår. Så jeg tror ikke det er noen tvil om at de forstod at det var vi som hadde slept dem tidligere. Disse personene så konsekvent en annen vei hver gang de passerte oss der vi satt. Jeg vil anta at det var ca 4-5 meter fra der vi satt til der de gikk frem og tilbake. Vi syntes dette var veldig merkelig oppførsel av godt voksne folk. Jeg hadde tenkt å spørre om de hadde fått gang på motoren, men det var ikke mulig å få øyekontakt med de. Jeg vet ikke om de var flaue over å ha fått hjelp, eller om de faktisk ikke kjente igjen hverken oss eller båten vår. De var ellers hyggelige og snakkesalige til andre folk på stedet (uten at jeg vet om de kjente disse). Er det noen som har synspunkter på oppførsel i en slik eller tilsvarende situasjon? Og hvor mye hjelp er det egentlig normalt å gi fremmende? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Jeg hadde vel da som førende båt gitt beskjed om at jeg hadde brakt dem med inn ditt det hadde passet best for meg,eller hjulpet dem med og få kontaktet andre som kunne bistå som redningsselskapet o.l Hyggelig og kunne hjelpe,men så lenge det ikke står om liv og gjøre så hadde jeg nok gitt beskjed om at jeg tok dem ditt som passet best. Det er vel det redningsselskapet også gjør,tauer/sleper til nærmeste havn som kan tilby hjelp? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 det hørtes jo ut som noen skikkelig livsfjerne folk. de fins. ikke bruk for mye energi på dem :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Jeg hadde sagt takk for sist og spurt om motoren har fungert bra etter at dere slepte dem hjem. Høres mer ut som at de er sjenerte enn uhøfflige tenker jeg. Flott at dere hjalp. En øl og en takk til dere hadde nok løst det hele Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 For noe tull, Bitteliten :-S Sitér dette innlegget Link to post
ezpn75 Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Erfaringen får være at man drar folk til nærmeste havn med transportmulighet eller kontakter Redningsselskapet umiddelbart. Så hadde det vært hyggelig med et takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Jeg tenkte akkurat det samme som Bitteliten, men mulig jeg (vi) tar feil. Men på den annen side; hvorfor ikke la tvilen komme tiltalte til gode? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 RS medlemsskap dekker assistanse til nærmeste havn man får videre hjelp. Om hjemmehavn er i nærheten drar vi folk dit. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Det er en selvfølge å hjelpe noen som har fått motorstopp på sjøen. Om man sleper dem helt til hjemmehavn avhenger av hvor langt det er, om man skal i samme retning og hvor god tid man har. Det viktigste er å få båt og mannskap trygt i havn. At folk ikke takker for god hjelp vitner vel egentlig bare om dårlig folkeskikk. Skjønner godt hvis du blir irritert. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Jeg er ikke helt enig i det.. Bitteliten har faciten, med å sikre havaristen, fram til RS kommer! De kan ta taueoppdraget ! Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Hehe. Har vært borti nesten det samme. Det ordnet seg med det samme jeg ble oppmerksom på at det var vedkommende som hadde reddet oss noen uker i forveien:))))) La tvilen komme tiltalte til gode og tenk på At dere har hjelpt noen i nød. Det er det viktigste. Neste gang er du mer bestemt på å droppe dem til nærmeste havn, behagligst for deg og samtidig gjort en god gjerning til. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Jeg lurer på en ting. Hvis du først har slept dem ut midtfjords og i sikkerhet, så skjer: 1. De er ikke interessert i å bli tauet til nærmeste havn. 2. De er ikke interessert i å annmode RS om assistense da dette koster penger hvis de ikke er medlem. 3. De vil kun inn til hjemmehavnen. Når du først har tatt et slep ombord fra dem, hvilket ansvar har du da? Kan du hvis de står på sitt bare slippe slepet? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Jeg vil tro at du kan gjøre det ja,men på en annen side så burde man vel være pliktig til og hjelpe andre i havsnød? Men uansett som fungerende båt og den som utfører redningen så bestemmer vel du hvordan du vil gjøre dette.? Du bestemmer hvr du sleper hen,hvis de nekter både det og RS så ville jeg uansett ringt RS forklart situasjonen og fulgt dems råd. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Kaptein Klein Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Vi kom over en liten seilbåt som lå og drev utenfor Ramsö i vindstille ved 22-tiden og signaliserte om hjelp. Tre svensker i 20-årene et steds. De hadde ikke motor, men ville gjerne til Strömstad (ca 7-8 nm lenger inn). Vi hadde seilt fra Skagen samme morgen og Ramsö var målet. De virket nærmest litt småsure, for de skulle treffe noen, men for oss var det enkelt. Ramsö eller ingenting, og slik ble det. Neste morgen blåste det greit, og de fikk tilsynelatende seilt greitt inn. Men igjen virket de mutte. Vi hadde imidlertid intet snev av dårlig samvittighet, og deres egen situasjon var jo selvforskyldt. KK Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 Slik du forklarer det så er vel første delen av slepet en nødsituasjon der båten driver mot land og her skal man yte hjelp. Deretter når båten er midfjords endres slepet til en assistanse, og du har ikke plikt til å slepe noen dit de vil. Hvis det var meg ville jeg ikke latt meg slepe før detaljene var avklart; betaling, destinasjon og andre vesentlige ting. Rett og slett fordi jeg hater uavklarte situasjoner og synes det er best å avklare mest mulig i forkant. Situasjonen på Usken kan være så enkelt at folkene er litt sjenerte og ikke vet helt om dere vil ha kontakt. Litt flauhet og litt frykt for å virke påtrengende vil jeg tippe er årsaken til oppførselen. For min egen del hadde ett normalt nikk i min retning vært alt jeg forventet, og å slå av en samtale hadde vært i overkant mye. For andre ville en samtale vært naturlig, eller kanskje også forventet. Vi er alle forskjellige... Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 Har selv plukka opp en som lå drivene utenfor Slagentangen, han ville til Horten, jeg skulle til Tønsberg. Han ble da slept til Vallø..... Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 RS medlemsskap dekker assistanse til nærmeste havn man får videre hjelp. Om hjemmehavn er i nærheten drar vi folk dit. Ikke alltid, say no more:)) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Kain Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 (redigert) Fikk motorhavari utenfor lopphavet i en 28fots sjark i ganske så ustabilt vær, vi tenkte å ringe redningsskøyta men vi fikk noen andre i nærheten til å bistå med hjelp, vi sporte om dem ville ha en kanne med bensin å penger, men dem sa nei. Også noen år seinere trengte dem hjelp, var ganske ille vær å dem var i en 14fots speedbåt uten ly for vind i en vinterdag, mørkt og jævlig men vi har radar og kart plotter og sterke arbeidslys, så og finne fram var lett, vi ble tilbudt det samme som vi tilbudet dem, men vi takket nei. Men som TS forteller av sin historie; jævlig frekt gjort av dem, er vell en av grunnen til at jeg ikke vil bo i Sørlandet Redigert 16.Juli.2012 av Kain (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 Hva har Sørlandet med dette å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 (redigert) Ikke alltid, say no more:)) Nei, dårlig sjømannskap dekkes ikke. Og tom for drivstoff står klart og tydelig i Loggen regnes som dårlig sjømannskap men teknisk feil dekkes. Merk det Også dekkes ikke flere assistanser på samme feilen innenfor to ukers periode. Redigert 16.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 (redigert) Hvis nan ser nogen på havet, der er gået i stå, så tilbyder man dem hjælp. Hvis de ønsker at komme til havn A og det slet ikke passer en selv fordi man skal til havn B, så siger man pænt og høfligt at det ikke passer godt med havn A, men at de kan blive slæbt til havn B hvis de ønsker. Hvis de ikke ønsker dette, så tilbyder man at hjælpe med at kontakte redningsselskabet inden man slipper trossen til dem igen. Hvis man slæber dem til havn A mod sit eget ønske, så har man selv valgt at gøre det, og så skal man ikke bebrejde dem noget. Møder man nogen, man har slæbt i havn hilser man pænt og spørger ind til om de er kommet godt videre. Dette er mine leveregler ...ikke nødvendigvis sandheden... Redigert 16.Juli.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 Jeg opplevde det motsatte her for noen uker siden,vannpumpa røyk og lå ikke så langt ute men noen nm var det. masse røyk i båten,3 skremte unger og samboer.. kunne jo ikke starte motoren da den kokte nesten umiddelbart. Vinket inn noen som var ute å fisket i en Uttern c-56,båten vår er jo da 10 meter tre,og veier borti 7000kg med ballast, jeg spurte pent om han kunne slepe oss inn til havna der jeg har plass,og det gjorde han uten å mukke,den stakkars 50 hk påhengeren og pullerten hans har aldri hatt det tøffere, han slapp slepet og jeg startet og kjørte de siste 50 meterene inn til brygga selv,(det var nok til at motoren kokte igjen også) rakk ikke å spørre om han ville betalt føre han dro av gårde,men han fikk flere vink og takk fra barna og meg selv underveis og rakk å skrike takk før han dro ut for å få makrellen på kroken igjen så når motoren er i orden igjen så ligger det en flaske Braastad XO til denne hyggelige mannen å venter i båten tilfelle jeg jeg treffer deg igjen Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.