Helge Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Jaja... folk både tenker og ser like langt som nesa deres rekker, og tenker tydeligvis: "Har de som enkeltpersoner hatt trøbbel med ICE ja da er det tydeligvis det samme som at ICE må være trøbbel for alle andre, uansett hvor det er de skal ha bredbånd rundt om i Norge eller Sverige/Danmark"... BASTA Jeg kan ikke gi noe fasitsvar, men etter flere negative oppgulp om ICE her kan jeg i hvert fall da komme med vår families erfaring som noe motvekt. Jeg har Netcom gjennom jobb, kona mi har Telenor gjennom sin jobb og så har vi hatt ICE privat siden den første sommeren de startet opp. Vår oppsummering nå etter flere år = der VI ferdes mest (Trøndelag og Møre og Romsdal) har ICE klart bedre dekning enn både Telenor og Netcom. Dvs om man tar med den latterlig lave EDGE-hastigheten (teroretisk maks 0,2/0,1 Mbps) har Telenor og Netcom også god dekning, men om man ser bort fra EDGE er ICE overlegen de to andre er vår erfaring. På hytta på fjellet får vi flere Mbps med ICE der Netcom og Telenor bare har EDGE-deknikng (0,2/0,1 Mbps) og ICE fungerer også best i bilen (WLAN-ruteren i hattehyllen) og i båten vår. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Chiefengineer Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Kjører telenor GSM stick på laptopen og er godt fornøyd. Bruker det lite underveis uansett, mest når man har lagt i ro. Og da funker det bra. Sticken er med laptopen uansett, bil eller båt. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Har nå hatt ICE.net ombord i 2 år, men nå er det nok. Kundeservicen er så til de grader helt på rævva! Utrolig at det går an å bruke så mye penger på markedsføring, men så lite penger på å beholde eksisterende kunder!! Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Vi brukte ice på mob pc og ipad i sverige, men i Norge bruker vi helst telenor på pc, og ice på ipad. Pc og telenor fungerer helt fint men som dere andre også har sagt så heller jeg også mot telenor, ice er for ustabilt Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Sæby på Nord Jylland er en stor og fin havn. Der fungerer ICE ikke i det hele tatt. Det sies at ICE virker nogenlunde i Skagen. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Jeg har Telenor for bruk innenlands. Fungerer strålende, spesielt der det er 3G-dekning. Har drøye 15 Gb pr. måned inkludert i abonnementet (som jeg har via jobben). Har til nå i juli brukt ca. 3 Gb, og da har jeg bl.a. sett et par fotballkamper på nett. En veldig gunstig løsning. Vi har imidlertid blitt mer og mer glade i svenskekysten, og da er Telenor uaktuelt med dagens latterlig høye priser på datatrafikk i utlandet. Så jeg tipper at jeg ryker på en ruter fra Ice før vi drar to uker til Sverige (og kanskje Danmark) i august. Jeg kommer til å prøve uten ekstern antenne i første omgang. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Key Freak Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Jeg løfter denne tråden igjen. Jeg har til nå brukt ICE når vi har vært i Sverige. Jeg kjøpte modemet, og kjøper ukesabonnement ved behov. Hastigheten er imidlertid en (velkjent) problemstilling, og foran årets Sverige-tur vurderer jeg alternativer. Et alternativ er åpenbart å kjøpe denne ruteren (eller tilsvarende), for dermed å kjøpe kontantkort med ønsket datamengde når vi kommer til Sverige. Er det noen vi dele erfaring med kontantkort kjøpt i Sverige? Hvilken tilbyder fungerer best på vestkysten? Comviq, Telia, Tre....? Jeg går ut fra at jeg får kjøpt en løsning i Strömstad, og at denne vil fungere umiddelbart. Eller kanskje det er like greit å kjøpe Tele2 her hjemme? Bindingstid er uaktuelt. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
dante Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Kjøp Telenor 4G ruteren og bruk i Norge - er du i Sverige handler du et SIM kort til kr 149,- og putter i ruteren - da har du fri bruk i en hel uke.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 sailorboy skrev On 15.7.2012 at 21.44: Glem ICE. Selv med antenne fra ICE som er kjøpt til en blodpris, så er det fremdeles ikke stabil forbindelse over tid. Jeg tror stort sett det skyldes kapasitetsproblemer - og jeg er meget enig i at man ikke kan stole på ICE. Jeg er tilhenger av redundans, dvs både ICE og en GSM-basert leverandør ... helst skulle jeg satt opp automatikk og avansert ruting, men i dag fungerer det slik at jeg manuelt ruter ting gjennom telefonen når/dersom ICE ikke fungerer tilfredstillende. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 sailorboy skrev On 19.7.2012 at 20.40: Problemet er at ICE ikke har nok kapasitet på sine stasjoner i området. Det neste nå er å anmelde ICE for villedende reklame i sin annonsering at har best dekning. Makan til BS skal dul lete lenge etter. Teknisk sett har de vel antageligvis "best dekning" - jeg tror de er rimelige uslåelige langt til fjells, inne i ubebodde fjorder og langt til havs - men i tettbygde strøk har ikke ICE noe for seg. (Mulig det bedrer seg etterhvert, mtp at de nå har lisens på frekvenser i normale GSM-bånd) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Dekningen til ICE har for meg vært 100% mellom Drøbak og Göteborg. Men hastigheten varierer. Så velg noe annet enn ICE. Da blir det bedre hastighet for oss fornøyde ICE-brukere! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Har hatt ICE ett års tid, men har funket dårlig. Måtte ha sikt til senderen. Ikke så enkelt i øyan på helgelandskysten. Ingen dekning i havna i Sandnessjøen. Har prøvd ekstern antenne. Sagt opp. Måtte likevel betale for inneværende + neste måned selv om det ikke funket. Redigert 23.Juni.2014 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 For å presisere; vi er ikke direkte misfornøyd med ICE. Men vi er 4 stykker ombord, og da er både hastighet og datamengde en problemstilling. For ukeabonnenter er det fremdeles "bare" 6Gb forbruk pr. måned. Vårt bruksmønster varierer enormt, det er bl.a. avhengig av hvor bra været er. Jeg er ute etter et raskere alternativ som vi kan bruke i Sverige. I Norge går det i Telenor via min 4G telefon. Dante; hvilken tilbyder har det SIM-kortet du sikter til? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Servicen fra ICE kan nok variere, alt etter hvordan en selv oppfører seg og hvem en treffer på hos ICE. Da den siste oppgraderingen kom, kjøpte jeg en enbruker dongle fra dem. Den fikk jeg imidlertid problemer med, men etter en del nyttige mail og telefonsamtaler med dem, fikk jeg byttet den i den siste routeren, kostnadsfritt. Og den fungerer utmerket. Hvordan dekningen er på Helgelandskysten, skal jeg ikke si noe om. Men G4 nettene er vel ikke særlig utbygd der? I Sverige nedover vestkysten er det vel også dårlig med 4G dekning? Jeg hadde en dongle fra Tele2 sist år som prøve, men hastighetene var omtrent som for ICE, noen steder bedre og andre steder dårligere. Redigert 23.Juni.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Key Freak Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Lars H. skrev On 23.6.2014 at 12.34: Sverige nedover vestkysten er det vel også dårlig med 4G dekning? Jeg hadde en dongle fra Tele2 sist år som prøve, men hastighetene var omtrent som for ICE, noen steder bedre og andre steder dårligere. I følge dekningskartet til Comviq så skal det være bra 4G-dekning nå, i hvertfall. Og selv 3G er raskere enn ICE i havner der det er mange om beinet... https://www.comviq.se/täckning Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Når det gjelder hastighet i populære havner, får jeg vel nevne at jeg holder meg langt unna slike ved å fullstendig unngå å ta ferie i fellesferien. Mine erfaringer er før juli og efter juli. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Hei, Er helt enig med Sailorboy. Har hatt ICE siden de kom og problemene opptstår rett og slett ford det er for mange som logger seg på. På våren og høsten er det aldri problemer, men midtsommers er de til tider håpløst. Værst er det I juli I Sverige. Om noen sliter så kan de gjøre en test når de ikke kommer inn en dag. Logg deg på kl.6 om morgenen da virker det alltid hos meg. Utover dette er jeg godt fornøyd med ICE og kommer ikke til å fjærne utstyret Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Lars H. skrev On 23.6.2014 at 13.13: Når det gjelder hastighet i populære havner, får jeg vel nevne at jeg holder meg langt unna slike ved å fullstendig unngå å ta ferie i fellesferien. Mine erfaringer er før juli og efter juli. Det er et viktig poeng, og jeg skulle ønske at vi i større grad kunne velge tidsperiode. Det kan vi ikke, men i år vil tilfeldighetene at turen går til Sverige i august. Så det er kanskje ikke i år behovet for en alternativ løsning er størst. ICE er uansett med i båten. Og jeg har en veldig konkret brukererfaring med ICE i Strömstad: Vi var der helgen etter 1. mai både i fjor og i år. I fjor var det lite folk i havna, noe som sikkert kom av at det var ganske mye vind utpå. Dessuten var 1. mai på en onsdag, og man måtte dermed ta to fridager for å få til en langhelg. I år var 1. mai på en torsdag, og det var vesentlig flere båter i havna. Da merket jeg det godt på hastigheten. Streaming av fotballkamp på CSport gikk veldig fint i fjor, mens det var plagsomt hakkete i år. Jeg ble faktisk positivt overrasket i fjor, men jeg forstår jo hvorfor det var sånn. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.