hakonrk Startet 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2012 Har kjøpt en brukt seilbåt med Volvo Penta D2-55 motor, og et svært irriterende problem er at det stadig vekk går en høylydt alarm som sier at batteriene ikke lades av dynamoen. Jeg har målt at batteriene faktisk lades (over 13 V når motoren går), så problemet er i sensoren, ikke dynamoen. De fleste dager starter alarmen få minutter etter motoren startes, og gir seg sjelden hvis den først starter. Andre dager starter den ikke i det hele tatt (men dette er mer sjeldent, normalt går alarmen). En mulig forklaring er at alarmen går når det er fuktighet i sensoren. Denne sommeren har det jo regnet nesten hver eneste dag her i Oslo, og de eneste dagene alarmen ikke gikk var det faktisk OK vær. Noen som har opplevd noe lignende? Pga. fellesferien er det vanskelig å få folk til å gjøre noe som helst på båten, så jeg lurer på om det er noe jeg kan prøve å fikse selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Ta en boks crc 6-66 marine spray og gå løs på el kontakter. Sjekk også reima til dynamo. Kan være at den er slitt/slakk og slurer i fuktig vær. Ene reima vår hyler litt når det er kaldt/fuktig Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 ...og ikke minst sjekk skru- og stikkontakter under dashbordet som kan være løst. Happy vibrations, vet du. Lykke til ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hakonrk Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Takk for svar. Reima til dynamoen virker fin og stram, så jeg tviler på at den er årsaken, men kan sjekke litt grundigere mens motoren går. Her er forresten bilde av kontaktene til dynamoen, antar de to tykke ledningene nederst går til batteriet og gjør den faktiske ladingen, mens de tre tynne (brun og rød/blå på venstre tide, og blå på høyre side) har noe med sensoren å gjøre? Konsollen i cockpit'en har jeg ikke åpnet ennå, så det blir neste ting å prøve. Håper det er bare å skru ut de fire utvendige skruene og løfte hele konsollplata med instrumentene rett ut. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 B+ og B- er klar. Kontakten øverst til høyre er "W" = vekselstrøm = turtallmåler Kontakten øverst til venstre er D+ = tilkobling for ladekontrollampe. Om andre kabelen går til dashbordet kan jeg ikke si, D+ bli gjerne brukt for å styre alt mulige. Men du burde kanskje rense kontaktene ordentlig og binde dem sammen litt, slik at kabelskoen ikke slipper pga. egen vekt og vibrasjon. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hakonrk Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 B+ og B- er klar. Kontakten øverst til høyre er "W" = vekselstrøm = turtallmåler Kontakten øverst til venstre er D+ = tilkobling for ladekontrollampe. Om andre kabelen går til dashbordet kan jeg ikke si, D+ bli gjerne brukt for å styre alt mulige. Men du burde kanskje rense kontaktene ordentlig og binde dem sammen litt, slik at kabelskoen ikke slipper pga. egen vekt og vibrasjon. Jørg Jeg har sjekket alle kontaktene for irring, og ser ingen tegn til det. Likevel tror jeg panelet i cockpit'en har blitt eksponert for ferskvann, for fugemassen rundt panelet var flere steder smuldret opp, og tidligere eier av båten har ikke dekket over konsollen, så det har sikkert piplet inn med vann denne sommeren. Jeg prøvde å dynke kontaktene under panelet med CRC 6-66, men det forandret ingenting. En observasjon som kan forklare noe er at pipingen ikke starter umiddelbart når motoren er kald. Det tar alltid minst 3-4 minutter før det starter, men oftest 10-20 minutter, og noen ganger opptil 30-40 minutter. Når det først starter, så kommer det nesten umiddelbart tilbake (mindre enn 20 sekunder) dersom motoren stoppes noen minutter og startes igjen. Kan dette bety at det påvirkes av temperatur? Kan ikke tenke meg noen annen tilstand som "husker" at motoren nettopp er brukt. Jeg vet at motoren ikke overopphetes (kan holde hånda på den uten problemer), men kanskje dynamoens temperatur påvirker dette? Forresten, noen som vet hvordan denne alarmen signaliseres? Dvs, hva skal skje med D+ når alarmen går? I manualen til motoren (D2-55) står det at ladealarmen kan skyldes: 1. Loose connection/open-circuit 2. Generator drive belt slipping Jeg kan ikke se noe tegn til at reima slipper, så jeg tipper at nr 1 er grunnen, dvs. at jeg bør lete etter en krets som blir brutt. Hvilken krets? D+ til ... ? På forhånd takk for alle svar! :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 1. og 2. forklarer ikke noe annet enn at den ikke lengre lader, enten pga. mistet kontakt eller reimen som ikke lengre overfører tilstrekkelig (eller ikke noe..) kraft. Hvis ikke noe slipper og kablene er på plass da blir det nå mest sannsynlig at det skyldes f.eks. temperatur på dynamo som du antyder. Det kan være regulatorfeil, børster som henger seg opp (trolig ikke), eller også rotorspolen. Skadete rotorspoler hadde vi mange av, enten med direkte brudd, kortslutning mellom spolelag, m.m. Her på bordet ligger det for tiden 9 stykke med nettopp den skade, så er det ikke meget uvanlig for slike litt eldre skatter. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hakonrk Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Hvis ikke noe slipper og kablene er på plass da blir det nå mest sannsynlig at det skyldes f.eks. temperatur på dynamo som du antyder.Det kan være regulatorfeil, børster som henger seg opp (trolig ikke), eller også rotorspolen. Skadete rotorspoler hadde vi mange av, enten med direkte brudd, kortslutning mellom spolelag, m.m. Her på bordet ligger det for tiden 9 stykke med nettopp den skade, så er det ikke meget uvanlig for slike litt eldre skatter. Jørg Men vi kan også bekrefte at batteriene lader, samtidig som alarmen går. Spenningen er nesten 14 V, mot litt over 12 V når motoren ikke er i gang. Hvis det er skade i rotorspolen så lader den vel ikke? Her virker det nemlig som ladingen er i orden, mens alarmen blir feilaktig aktivert når dynamoen er varm. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 (redigert) Om batteriene dine etter lading holder litt over 12V uten stor belastning bør du sjekke syrevekten på de, og eventuelt bytte de. 12,7-12,8V bør hvilespenningen på et friskt batteri være. Ladespenningen gjerne 14,4V Redigert 17.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 (redigert) Mja, Bitteliten, da kommer regulatorene på banen. De gamle leverer flest spredd mellom 13,8v og 14,2V. Det er bare nyere som kryper fortvilt over 14,4V. Men vi kan også bekrefte at batteriene lader, samtidig som alarmen går. Spenningen er nesten 14 V, mot litt over 12 V når motoren ikke er i gang. Som Bitteliten sier, sjekk batteriene. Så tilbake til 0: Hvis du måler ladespenning, og alle kabler er sjekket på brudd, og det fines ikke noe kontaktfeil verken på dynamo eller til/på dashbordet da er det trolig selveste enheten som er skadet. Lengre kommer jeg ikke. Kanskje du burde skaffe deg en original koblingsskjema til instrumentkombinasjonen du har? Jørg Redigert 17.Juli.2012 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hakonrk Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Det er mulig at den er nærmere 13 enn 12 V, er ikke i båten nå og husker ikke helt nivået etter lading, bare at det klart var over 12 V, og tenkte derfor ikke mer over det. Uansett skal vel denne alarmen varsle om dynamoen lader, ikke om batteriet er dårlig? Koblingsskjema for instrumentet hadde vært veldig fint å ha ja, men virker ikke som det ligger tilgjengelig gratis på nett. Instrumentet heter: VP 873 737 N 03 320 789 Koster dessverre nesten 3000 NOK, så frister lite å kjøpe nytt bare for å teste om det var der feilen ligger, men det blir kanskje nødvendig. :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 (redigert) Nå er ikke jeg Volvo-spesialist, men du må vel ikke kjøpe en hel instrumentpanel bare for å få gjort noe med alarmenheten? Det er bare en eller to transistorer, seks syv dioder og noen motstander inne der. Bortsett av en del flere her på forumet tror jeg ville f.eks. Bavaria32Sport ikke bruke så lenge tid for å fikse sånt. :-) Hvis du ikke vill fikse det nå kan du jo frakoble buzzern nå og reparere dette på vinterstiden. Jeg ville i alle fall ikke bruke 3000,- for noe sånt. Jørg ps: Se på dokumentarkivet under Volvo Penta. Der finnes en del koblingsskjemaer, gratis. Instrumentpanelet er jo nesten det samme på alle eldre. Redigert 17.Juli.2012 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hakonrk Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 ps: Se på dokumentarkivet under Volvo Penta. Der finnes en del koblingsskjemaer, gratis. Instrumentpanelet er jo nesten det samme på alle eldre. Tusen takk, jeg trodde det var en egen manual for instrumentpanelet, men takket være denne linken skjønte jeg at det står i workshop-manualen til motoren. Fikk kjøpt den for $5 på Scribd, så nå har jeg trolig alt som er av service-info for motor og utstyr, så nå får vi se hvor mye jeg er komfortabel med å plukke fra hverandre. :) Når feilen er fikset (for fikses skal den) skal jeg poste svaret her for fremtidig referanse. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hakonrk Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) I dag har jeg hatt hjelp av en service-mann til å se på problemet, og vi fant egentlig ikke så mye nytt. Jeg har målt at spenningen på dynamoens + og - terminaler er 14.3 V når motoren er i gang. Spenningen på batteriterminalene stabiliserer seg på 13.5 V, etter noen minutter (de går gradvis opp til dette nivået, samtidig som dynamoens terminaler har spenning på 14.3 V). Dette skulle vel bety at dynamoen lader, men alarmen går likevel samtidig som jeg måler disse spenningene. Likevel fikk jeg plutselig en ny teori på hvorfor alarmen går, og hvorfor det noen ganger tar lenger tid før det skjer: Kan det være at alarmen går når batteriene er fulladet, slik at dynamoen ikke klarer å lade dem mer? Det kunne forklare noe, for første gangen jeg brukte båten var det ingen alarm, og da var tilfeldigvis startbatteriet ganske utladet (bare litt over 12 V såvidt jeg husker). Jeg har ennå ikke tatt noen langtur med båten, så den har fått mye lading i ettertid (alltid koblet til landstrøm når den ligger til land, så de to forbruksbatteriene er alltid fulladet). Startbatteriet lades ikke av landstrømmen, men pga. at jeg ikke har tatt lange turer, så har det blitt relativt mye bruk av motor, og da lades også startbatteriet, så det har etterhvert blitt ganske fulladet, det også. Service-mannen ringte en kamerat som visstnok kunne mer om dette, og han sa at dette problemet av og til skjedde på båter med solcellepanel eller andre typer lading som alltid var aktive. Batteriene ble overladet, og da kunne lade-alarmen gå. Han anbefalte at jeg ikke alltid tilkobler landstrømmen når jeg legger til ved brygga. Er dette et blindspor, eller virker det fornuftig at overlading av batteriene kan være årsaken? Det er i så fall veldig irriterende at denne alarmen går etter noen timers kjøring på motor, for batteriene vil vel ganske raskt nå maks ladenivå, og dynamoen må da slutte å lade? Redigert 24.Juli.2012 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Forresten prøvde jeg å fjerne startbatteriet, og bruke det ene forbruksbatteriet (som er maksladet fra landstrøm) til startbatteri. Da starter alarmen etter bare noen sekunder, selv når motoren er kald. Verken dynamo eller motor blir heller spesielt varm (rundt 40-45 grader på tomgang - ingen problemer å holde hånda på verken motor eller dynamo, selv etter 30-40 minutters gange). Det er mye som tyder på at batterinivået er en viktig faktor i dette mysteriet, men skjønner ikke helt hvordan det kan skje, eller hva jeg kan gjøre for å fikse det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Om du har regulator på dynamoen skal vel den redusere ladingen når batteriene er fulle? Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Om du har regulator på dynamoen skal vel den redusere ladingen når batteriene er fulle? Jeg trodde også det var slik, men nå er jeg ikke sikker på noe lenger. Det jeg har lyst til å gjøre nå er å isolere feilen mest mulig. Første ting å starte med er instrumentpanelet i cockpit'en. Jeg er temmelig sikker på at instrumentpanelet ikke er skyld i dette, men for å virkelig være sikker på det uten å kjøpe nytt panel, så lurte jeg på om det er en lett måte å lage min egen visuelle alarm. Kan jeg f.eks. koble en lyspære direkte til D+ eller noe sånt, bare for å se at den lyser når alarmen går? Verkstedmanualen sier ikke hva slags signal som går ut på D+ når alarmen går, men jeg ville gjette på at spenning relativt til jord endres, og da burde det være lett å teste det. Tenkte likevel å spørre her først om det er trygt å leke litt med D+ signalet, da jeg har lite erfaring med dette og helst vil unngå å gjøre et lite problem til noe stort. :) Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Stemmer det at spenningen mellom D+ og B+ skal være tilnærmet null når lading funker som det skal, og at differansen i spenning mellom D+ og B+ er det som trigger alarmen? I så fall kan jeg vel bekrefte at dynamoen faktisk varsler at lading ikke funker ved å måle spenning mellom D+ og B+ med multimeteret mitt? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 hakonrk : Stemmer det at spenningen mellom D+ og B+ skal være tilnærmet null når lading funker som det skal, og at differansen i spenning mellom D+ og B+ er det som trigger alarmen? Litt usikker hva du mener her, men er det ingen forskjell på spenningen mellom de to, er der jo heller ingen differanse. Derimot har du differanse mellom B+ på dynamo og + på batteripolen. Mulig det kan trigge alarmen. Hvorfor er det forskjell mellom de to? En mulighet kan være skillediode® på ladekretsen som gir noe spenningsfall, eller dårlig forbindelse ett eller annet sted. Fungerer ladelys når motor er stoppet og tenning er på? Ellers reagerer vel samme alarm på høy kjølevannstemp og lavt oljetrykk. Kan jo være noe der som lager krøll. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 hakonrk : Stemmer det at spenningen mellom D+ og B+ skal være tilnærmet null når lading funker som det skal, og at differansen i spenning mellom D+ og B+ er det som trigger alarmen? Litt usikker hva du mener her, men er det ingen forskjell på spenningen mellom de to, er der jo heller ingen differanse. Derimot har du differanse mellom B+ på dynamo og + på batteripolen. Mulig det kan trigge alarmen. Hvorfor er det forskjell mellom de to? En mulighet kan være skillediode® på ladekretsen som gir noe spenningsfall, eller dårlig forbindelse ett eller annet sted. Fungerer ladelys når motor er stoppet og tenning er på? Det er en skillediode her, for startbatteriet og forbruksbatteriene går på forskjellige kretser (slik at jeg aldri kan tømme startbatteriet ved å glemme å skru av lyset f.eks). Ellers reagerer vel samme alarm på høy kjølevannstemp og lavt oljetrykk. Kan jo være noe der som lager krøll. Det er en lampe i tillegg til lydalarmen som viser at dette er batteriladingen, og for å være sikker på at det ikke er de andre tingene du nevner (som hadde vært mer alvorlig), så har jeg sjekket det grundig. Kjølevannet spruter godt, motoren er ikke varm, og har peilet oljen og den ligger akkurat der den skal være (midt i mellom MIN og MAX), så jeg satser på at det er noe med batteriladingen som oppfører seg rart. Skulle ønske jeg visste akkurat hvordan ladesensoren virker, for jeg føler at jeg famler i blinde når jeg skal feilsøke dette uten å vite akkurat hva som trigger alarmen (dvs, hvordan det måles og hvordan det signaliseres at det ikke lader). Jeg ser jo at det lader - 13.5 V målt over batteriterminalene når motoren går, da er det vel ingen tvil om at lading fungerer? Det jeg prøver å finne ut er hvorfor sensoren tror at batteriene ikke lades, når jeg ser at de faktisk blir ladet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Ingen ekspert jeg heller, men tror vi tenker ganske likt. 13,5 volt på batteri tilsvarer vel det du har på tenningsnøkkel også, og denne er tilsluttet d+ på dynamo via alarmen og ladelampe. Jeg tror at spenningsforskjellen prøver å utligne seg via denne alarmen og strømmen som presser seg gjennom den er eneste stedet hvor utligningen kan skje, og skilledioden er årsåken til at spenningen aldri kan bli lik. Hvis strømmen til nøkkel hadde gått direkte, koblet til før skillediode, ville spenning være lik på nøkkel og d+, og batteri tappes vel ikke så lenge tenning er slått av. Men jeg vil ikke gi noen råd da dette er såpass ny motor og nytt anlegg, og somsagt ikke noen fagmann heller. Det er nå bare en tanke fra min side. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Jeg tror jeg ville koble fra kablene på D+ og måle spenningen der når du tilsynelatende har normal lading. Hvis denne er vesentlig lavere enn på B+ kan det jo være at likeretteren til D+ (også kalt "diode trio") ikke er iorden. Da vil sannsynligvis heller ikke regulatoren fungere som den skal. I så fall vil jeg tro den er enkel å bytte. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Kanskje dette hjelper: Hvordan å teste VVP-Instrument-panels Å sjekke oljetrykk og temperaturalarm er heller ikke noe stort. Først og fremst vises det jo med egen lampe, men ellers er det enkelt å trekke av kablene fra oljetrykkgiveren og temperaturgivern mens alarmen går. Da vet man allerede at det ikke er det hvis alarmen går videre. Så, hvis du måler mer enn 13v på batteriene og alle kabler er både på plass og ikke brudd underveis da burde feilen ligge på instrumentpanel. Forøvrig er du da ikke alene med. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hakonrk Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Nok en gang tusen takk for gode svar! Har fått mange flere tips her enn jeg fikk fra servicefyren som var på besøk for å fikse problemet. :) Han mente startbatteriet kunne være dårlig, og at jeg skulle bruke det ene av forbruksbatteriene som startbatteri for å se om feilen ble borte da. Han foreslo samtidig at jeg frakoblet landstrømmen og brukte litt av begge batteri (både på forbruk og start), slik at de ikke lenger er ladet til 100%. Jeg har koblet om batteriene slik han foreslo, og skal teste det et par dager for å se om det har noen effekt. Hvis feilen ikke blir borte, så setter jeg ting tilbake som det var, og fortsetter feilsøkingen på instrumentpanelet og ladesensoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.