Joerg Becker Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Jeg kan ikke lese hele tråden en gang til akkurat nå, men det er ikke veldig sannsynlig at det skyldes batteriene hvis du kan måle tilnærmende dynamospenning på polene. Ladealarmen funker ikke så, den "ser" bare på spenning og om den økes over tomgangsspenning dvs. over 13V. Dette .er et enkelt system, så begynn helst ikke å "synse" for mye. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hakonrk Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Tidligere eier av båten var villig til å betale for kostnadene ved å fikse problemet, dersom jeg lot en fagmann se på det, så jeg tenkte jeg skulle gi forslaget hans et forsøk, selv om det ikke virker så sannsynlig at det løser problemet. Det er i alle fall lett å teste. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Det må du gjerne, bare sett i gang. Men husk: Det finnes ingen sensor for spenning, skulle du fortsatt lete etter akkurat den. Typiske sensorer er temperatursensorer, (olje-/vann-/drivstoff-)trykksensorer, og oljetrykk-bryter. På Volt/spennig derimot måles det bare med "en blank" kabelkontakt. Lykke til! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
eivindch Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Jeg sjekket nettopp på egen båt og spenningen på D+ var ca. 0,5V høyere enn på B+. Det er riktignok en Delco Remy 10SI (tror jeg den heter) generator. Den har ekstern regulator (TWC). Det er jo mulig at den påvirker denne spenningen litt annerledes enn en intern regulator gjør. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Litt forskjell med opp til 0,x Volt er vanlig, senest når det går lading til et sted. Verken TWC- eller originalregulatoren har noe å gjøre med det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hakonrk Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 (redigert) Nå er problemet endelig fikset. Løsningen var å skifte ut alarminstrumentet i konsollen (VP 873 737). Instrumentet virker umulig å åpne, og ser faktisk ut som alt er støpt inn i en blokk med plast. Kostet kr 2.926,- (!!!) å få en erstatning. Skjønner hvorfor Volvo har gjort det umulig å fikse det selv. Redigert 15.August.2012 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Kan jeg spørre hvor du bor? Jeg er nysjerrig på om den lar seg fikse, ved å plukke litt nedi den :-) Jeg har fikset trimdisplay for KAD32 + litt annet stæsj. Liker ikke å sitte uten å ha noe å henge fingra i. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hakonrk Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 (redigert) Kan jeg spørre hvor du bor? Jeg er nysjerrig på om den lar seg fikse, ved å plukke litt nedi den :-) Jeg har fikset trimdisplay for KAD32 + litt annet stæsj. Liker ikke å sitte uten å ha noe å henge fingra i. mvh bavaria32sport Jeg bor på Ljan, ganske langt sør i Oslo (helt nede ved E18/Mosseveien). Du kan gjerne få instrumentet, og du vil definitivt ha noe å sette fingrene i, hvis du skal pelle dette fra hverandre. :) Her er problemet: Det svarte feltet du ser på baksiden av det grå dekselet rundt instrumentet har faktisk en gang har vært flytende (ses tydelig rundt kontaktene og ledningene som stikker ut der). Det virker som elektronikken først ble montert i det grå "kabinettet" og deretter ble den svarte gummimassen helt inn for å støpe det til en solid enhet uten noen tomrom (den føles ganske tung og kompakt i forhold til størrelsen). Si ifra hvis du fremdeles vil prøve deg. Redigert 16.August.2012 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Har en slik selv. Ikke kast den før jeg har forsøkt å demontere litt på min hvis det er ok?. For å illustrere: tiltdisplayet vårt døde, nytt koster 3170,-. Fikset for 20 kroner i deler +2 glass hvitvin. Blir litt irritert over at ting ikke lar seg fikse. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hakonrk Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Har en slik selv. Ikke kast den før jeg har forsøkt å demontere litt på min hvis det er ok?. For å illustrere: tiltdisplayet vårt døde, nytt koster 3170,-. Fikset for 20 kroner i deler +2 glass hvitvin. Blir litt irritert over at ting ikke lar seg fikse. mvh bavaria32sport Blir ganske irritert av slikt selv, men jeg gir nok opp tidligere enn deg. :) Skal ta vare på enheten, i tilfelle du ser håp for den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.