Jump to content

Volvo Penta D2-55 og batteri-alarm som går på tilfeldige tidspunkt

hakonrk

Recommended Posts

Jeg kan ikke lese hele tråden en gang til akkurat nå,

men det er ikke veldig sannsynlig at det skyldes batteriene hvis du kan måle tilnærmende dynamospenning på polene.

Ladealarmen funker ikke så, den "ser" bare på spenning og om den økes over tomgangsspenning dvs. over 13V.

Dette .er et enkelt system, så begynn helst ikke å "synse" for mye. :rolleyes:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det må du gjerne, bare sett i gang. :smiley:

Men husk: Det finnes ingen sensor for spenning, skulle du fortsatt lete etter akkurat den.

Typiske sensorer er temperatursensorer, (olje-/vann-/drivstoff-)trykksensorer, og oljetrykk-bryter.

På Volt/spennig derimot måles det bare med "en blank" kabelkontakt.

Lykke til!

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 3 uker senere...

Nå er problemet endelig fikset. :pray: Løsningen var å skifte ut alarminstrumentet i konsollen (VP 873 737). Instrumentet virker umulig å åpne, og ser faktisk ut som alt er støpt inn i en blokk med plast. Kostet kr 2.926,- (!!!) å få en erstatning. Skjønner hvorfor Volvo har gjort det umulig å fikse det selv.

Redigert av hakonrk (see edit history)

Kan jeg spørre hvor du bor?

Jeg er nysjerrig på om den lar seg fikse, ved å plukke litt nedi den :-) Jeg har fikset trimdisplay for KAD32 + litt annet stæsj. Liker ikke å sitte uten å ha noe å henge fingra i.

mvh

bavaria32sport

Jeg bor på Ljan, ganske langt sør i Oslo (helt nede ved E18/Mosseveien). Du kan gjerne få instrumentet, og du vil definitivt ha noe å sette fingrene i, hvis du skal pelle dette fra hverandre. :) Her er problemet:

alarminstrument_2.jpg

Det svarte feltet du ser på baksiden av det grå dekselet rundt instrumentet har faktisk en gang har vært flytende (ses tydelig rundt kontaktene og ledningene som stikker ut der). Det virker som elektronikken først ble montert i det grå "kabinettet" og deretter ble den svarte gummimassen helt inn for å støpe det til en solid enhet uten noen tomrom (den føles ganske tung og kompakt i forhold til størrelsen).

Si ifra hvis du fremdeles vil prøve deg.

Redigert av hakonrk (see edit history)

Har en slik selv. Ikke kast den før jeg har forsøkt å demontere litt på min hvis det er ok?.

For å illustrere: tiltdisplayet vårt døde, nytt koster 3170,-. Fikset for 20 kroner i deler +2 glass hvitvin. Blir litt irritert over at ting ikke lar seg fikse.

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Har en slik selv. Ikke kast den før jeg har forsøkt å demontere litt på min hvis det er ok?.

For å illustrere: tiltdisplayet vårt døde, nytt koster 3170,-. Fikset for 20 kroner i deler +2 glass hvitvin. Blir litt irritert over at ting ikke lar seg fikse.

mvh

bavaria32sport

Blir ganske irritert av slikt selv, men jeg gir nok opp tidligere enn deg. :) Skal ta vare på enheten, i tilfelle du ser håp for den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...