MaSa Startet 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2012 Som overskriften sier så syntes jeg det er litt ubehaglig og sove i båten i år fremfor ifjor ikke vet jeg hvorfor det er blitt slik. Men når vi legger oss nå,så virker det som om sengetøyet er blitt fuktig/rått/klamt,hva kan jeg gjøre for og forhindre dette? Hva er som regel problemet og hva er løsningene ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Hakkannen Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) God lufting og varme hjelper mot fuktighet. Bruk av avfukter når du er tilkoblet landstrøm hjelper også godt, men da bør ventiler og luker være igjen for best effekt. Spilebunn under madrassene hjelper på, alternativt slik "kondensmatte" til å bruke under madrassene. Matta fåes blant annet hos Maritim og ser ut som den er vevet av fiskesen. Den er vevet slik at lufta kan sirkulere bedre og bygger en god cm, men er dessverre ganske dyr i innkjøp. Selv bruker jeg avfukter i havn og dieselfyren underveis og i uthavn. Dieselfyren gjør inneklimaet tørt og godt, om noe varmt nå på sommeren. I tillegg til matte under madrassene pleier jeg vippe dem opp på dagtid slik at lufta får sirkulere og frakte vekk fuktigheten. Jevnlig vask av sengetøy fjerner salt fra saltholdig luft og fører også til at dynene oppleves tørrere. Fuktig vær jobber mot alle gode tiltak, men været er dessverre lite å gjøre med Redigert 16.Juli.2012 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Vet også noen som pakker sengetøyet i vakuum poser når båten ikke er i bruk, slike som man bruker støvsuger for å hente ut luften fra. Sitér dette innlegget Link to post
kvikkas Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 hakkannen: ble interessert, hva slags avfukter bruker du i hvor stor båt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) . Redigert 16.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Lufte godt, heng ut sengetøy, løft madrasser. Så masse varme på. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Legg spile bunn oppå 4stk 10x5mm lister så blir det bedre luftsirk. Jeg ligger i bøye så det er dårlig med landstrøm. Bruker derfor tre stykker av Torrbollen-fuktsluker i båten og det holder knekkebrødet sprøtt hele året. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Fiks lekkasjen først og fremst! Når du har fått et problem med fuktighet i båten, betyr det i 99% av tilfellene at vann har begynt å lekke inn et sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 ..hva slags avfukter bruker du i hvor stor båt? Brukte en kompressorbasert avfukter fra Clas O. tidligere, men byttet så til en Meaco DD8L som er tørkerotorbasert, mer effektiv (luftfuktigheten går raskere og lengre ned) og fungerer ned til 0 grader. Den kompressorbaserte fungerte greit nok over 10 grader, men så skrøt så mange av at Meacoen skulle være bedre Den bruker forholdsvis kort tid på å få ned luftfuktigheten i båten etter en tur, i en Oceanis 443. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.