Jorgen30 Startet 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2012 Jeg har en 3,5 tonns båt med 300 Yanmar og et Bravo 3 drev. Benytter idag 28p duopropell og lurer på om noen vet hvilken fartsforskjell det blir om man øker til 30p. Akselrasjonen blir vel dårligere ved et skifte? Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) Du har gitt litt forlite opplysninger for at noen kan synse om det . Hvilken fart i dag , hvilket maks turtall oppnår du i dag ,hva er maks turtall på motoren Redigert 16.Juli.2012 av pergrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Som pergrip skriver så er det turtallet på motoren som bestemmer om du rett propell eller ikke. Er maks turtallet på din motor f.eks. 3600rpm og du får 3500-3600, ja da Har du riktig propell. Setter du på en for stor/tung propell så får du ikke maks turtall på motoren din og motoren vil gå altfor tungt. Det er ikke heldig. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Jorgen30 Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) Max turtall er 4000 tilsvarende ca 40 knop, og det oppnår jeg også ganske enkelt. Det kan kanskje tyde på for liten propell? Tror dere overgang fra 28 til 30p vil junne endre dette slik at jeg oppnår feks 3900 omdreininger? Vil jeg kunne øke fra 40 knop tro dere? Redigert 16.Juli.2012 av Jorgen30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) Hvordan motor/båt har du? Hvis det er en 6LPA så skal vel den ha maks turtall på 3800rpm Hvis du får 4000rpm så kan du godt sette på en større propell. Redigert 16.Juli.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Jorgen30 Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 (redigert) Hvordan motor/båt har du? Hvis det er en 6LPA så skal vel den ha maks turtall på 3800rpm Hvis du får 4000rpm så kan du godt sette på en større propell. Hei; Det er en Smuggler. Har du noen formening om hva topphastigheten vil øke med dersom jeg går fra 28 til 30p på propellen og uten at turtallet reduseres? Redigert 20.Juli.2012 av Jorgen30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Økning på ca. 2,8 knop i beste fall. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 knappe 3 knop en god dag Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Husk at det skiller på B3 propeller med og uten cupping. Det er risset inn en L bak propellnr. dersom det er cupp. Sitér dette innlegget Link to post
Jorgen30 Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Flott og mange takk for svar. 2 eller 3 eller 4 knop er svar mer enn godt nok. Da skjønner jeg det videre slik at dersom jeg oppnår fullt turtall med 30p, så er neste steg å endre drevet til større utveksling for å oppnå større toppfart. Er dette korrekt oppfattet? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Egentlig blir det vel lavere utveksling. Altså at forskjellen i hastighet mellom utgående aksling og inngående aksling blir mindre. F.eks ved å redusere fra 2,0 til 1,81 utveksling slik at propellen roterer raskere ved et visst motorturtall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Du mener altså at 3. giret i bilen med f.eks 1.34 er et lavere gir enn første da med 2.94 ? Det gir jaggu ny betydning til lavserie på en firhjulstrekker gitt Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 (redigert) Lavserie som i lav fart ja Da er utvekslingen høy. Altså stor forskjell i hastighet mellom inngående og utgående aksling. I bilverdenen snakker man nok om fart når man tenker lav og høygir, og ikke antall tenner på drevene. Redigert 23.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 (redigert) Du din bakstreber- I alle sammenhenger samme hva det snakkes om det være seg bil, vinsj, båt & you name it så omtales lavgir som høy utveksling. Å begynne lage sine egne måter å omtale giring vil ikkje føre til noe godt som helst annet ann å bli misforstått. Vil man ha høyere hastighet på utgående må man ha et høyere gir. Slik har det alltid vært omtalt så hvorfor endre på dette idag Redigert 23.Juli.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Eg trur Plutonium har stått opp med feil fot i dag. Og til og med motsi seg sjølv i samme setning? Meget godt gjort!! Når enn for eksempel girer frå tredje til andre gear, så gearer enn opp til ett lavere gear/høgre utveksling. Skal enn gire frå tredje til fjerde gear, så gearer enn ned til ett høyere gear/lavere utveksling. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Nå falt jeg ut et øyeblikk .. la meg rekapitulere: For å få høyere fart må man ha lavere utveksling. Så får man nå kalle det for det man har lyst til. Går man ned fra 2,0 til 1,81 så har man fått et lavere utvekslingstall og dermed høyere fart (om effekten rekker til det). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bellen Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Korrekt teerex Sitér dette innlegget Link to post
Jorgen30 Svart 30.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2013 knappe 3 knop en god dag Da har jeg byttet fra 28 til 30P. Plutonium kom nærmest. Farten økt med 4 knop. Jeg mistet litt turtall (200 omdreininger), men økt pitch kompenserte mer enn dette. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.November.2013 Link til dette innlegget Svart 30.November.2013 var det samme type propeller 3+3 blad eller var det den nyere 4+3 blads komboen ? Original Mercury eller annet ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 (redigert) Stadig noe nytt,men max 27P foreløpig https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/elite-series/bravo-three-diesel/ Redigert 27.Januar.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.